ارسال به دیگران پرینت

پرسش و پاسخ با سید محمد غرضی

سید محمد غرضی: هیچ جریانی بدون حضور و نقش زنان سامان پیدا نمی‌کند

ارزش و اهمیت کار مردان و زنان در اداره‌ی کشور را نباید از هم منفک کرد. نقش زنان و مردان، با هم متفاوت نیست، بلکه مکمل یکدیگر هستند.در صورتی که مجموعه‌ی این جریانات با هم و در کنار هم نباشند، اجتماع پیشرفته‌ای مثل جامعه‌ی ایران ایجاد نمی‌شود.

سید محمد غرضی: هیچ جریانی بدون حضور و نقش زنان سامان پیدا نمی‌کند

نقش زنان و مادران در جامعه

سید محمد غرضی: هیچ جریانی بدون حضور و نقش زنان سامان پیدا نمی‌کند

به گزارش خبرنگار 55 آنلاین، به نقل از سید محمد غرضی:

ارزش و اهمیت کار مردان و زنان در اداره‌ی کشور را نباید از هم منفک کرد. نقش زنان و مردان، با هم متفاوت نیست، بلکه مکمل یکدیگر هستند.در صورتی که مجموعه‌ی این جریانات با هم و در کنار هم نباشند، اجتماع پیشرفته‌ای مثل جامعه‌ی ایران ایجاد نمی‌شود.

تمام تلاش مجموعه‌ی خانواده، در این است که اولادش را خوب پرورش داده و تحویل جامعه بدهد. هم پدر و هم مادر نقشی مهم و باارزش در تربیت فرزندانشان به عهده دارند. هر روز برای هر کدام از این‌ دو، تکلیف و وظیفه‌ای است برای ارائه‌ی خدمات والدگری.

بنده در طول سالهای متوالی جریان‌های بزرگی را از سر گذراند‌ه‌ام و در تمام این جریان‌های سیاسی و اجتماعی، دیده‌ام که خانم‌ها به مراتب از آقایان مستحکم‌تر هستند.

در پیروزی انقلاب، هم در 15 خرداد 42، هم در 22 بهمن، هم در جریان جنگ، نقش خانم‌ها نرم‌افزاری بود و نقش آقایان فیزیکی. در 15 خرداد سال 42، خانم‌ها در خیابانِ محل وقوع حادثه، بالاخص در ری و ناصرخسرو و انقلاب، سرشان را از پنجره‌ی خانه‌هایشان بیرون می‌آوردند و به نفع انقلابیون شعار می‌دادند. این نقش‌ نرم‌افزاری و حمایتی، از هر جریان دیگری بسیار قوی‌تر و باارزش‌تر بود. به خصوص در پیروزی انقلاب که نقش خانم‌ها در ایجاد تظاهرات وسیع حتی از مردان نیز پررنگ‌تر بود. خانم‌ها با قلب و اعتقاد در تظاهرات شرکت می‌کردند و این بسیار باارزش بود.

این که خانم‌ها نمی‌توانند برای ریاست جمهوری انتخاب شوند، تفسیرهای جدید مسئولین است. بنده به خاطر دارم که زمان نوشتن قانون اساسی بحث مفصلی در این‌باره در مجلس خبرگان صورت گرفت. در نهایت مرحوم بهشتی گفتند می‌‌نویسیم «رجال» سیاسی که هم زنان را شامل می‌شود و هم مردان.  در تمام اشخاص، فارغ از جنیستشان، استعداد مدیریتی وجود دارد و باید به همه‌ی افراد جامعه فرصت یکسان و برابر داده شود. به خصوص که خانم‌ها می‌توانند انگیزه‌ی حضور زنان در انتخابات را افزایش داده و به استحکام آن کمک نمایند. باید وضعیتی به وجود بیاوریم که زنان به اندازه‌ی مردان در انتخابات و در اداره‌ی جامعه نقش داشته باشند.

نقش حمایتی مسئولان یک جامعه در بالا بردن ارزش زنان آن بسیار حائز اهمیت است. مثلاً اگر در جریان تظاهرات قزاقستان این ‌طور به نظر آمد که نقش زنان خیلی پررنگ نبوده، به خاطر این است که دستگاه‌های حکومتی قزاقستان از مطرح کردن نقش زنان وحشت دارند. وگرنه مطمئن باشید هیچ جریانی بدون حضور و نقش زنان سامان پیدا نمی‌کند. اگر جایی این نقش پررنگ نشد، بدانید که موانعی در انعکاس آن وجود داشته است.

این که در ایران روز میلاد حضرت زهرا به عنوان روز زن انتخاب شده، به دلیل نقش پررنگ و مهم حضرت زهرا بعد از رحلت پیامبر است. حضرت زهرا در فضای خفقان و خاموش پس از رحلت پیامبر، تنها و با عزم راسخ به مقاومت و مبارزه ادامه داد. ایشان در شرایطی که هنوز عزادار از دست دادن پدر بود، امیرالمونین را همراهی می‌کرد و از انتخاب ابوبکر به عنوان جانشین پیامبر و نادیده گرفته شدن وصیت ایشان در ارتباط با جانشینی حضرت علی (ع) انتقاد می‌کرد و خطراتی را که جامعه‌ی نوپای اسلام را تهدید می‌کرد، تحلیل نموده و درباره‌ی آن‌ها هشدار می‌داد. ارزش این مبارزه‌ی اجتماعی در ماجرای پس گرفتن فدک به خوبی نمایان است. حضرت زهرا توانست با جاری نمودن خطبه‌ی مستحکم و مستدل خود، خلیفه را مجبور به شنیدن کند و حقایق بسیاری را برای مردم روشن نماید.

با ارزش است که بدانیم مردم ایران چه روزی را به عنوان روز زن پذیرفته‌اند و چطور نقش حضرت زهرا به عنوان همسر حضرت امیر، نقش سیاسی ایشان را پررنگ نموده است.

از طرف دیگر نیز می‌توان به نقش مهم و باارزشی که حضرت زینب در کنار برادرشان امام حسین (ع) در ماندگاری قیام عاشورا ایفا کردند، اشاره کرد. تاریخ اسلام و همچنین تاریخ ایران، سرشار از زنانی است که با حضور پررنگ خود در جبهه‌های مختلف، حماسه‌های بزرگی را خلق کرده‌اند.

در جامعه‌ی امروز ایران، نقش زنان به لحاظ اجتماعی بیشتر از گذشته رعایت می‌شود ولی از نظر قانونی هم‌چنان اجحاف وجود دارد. متاسفانه قوانین جامعه توجه ویژه‌ای به نقش زن ندارند. امیدوارم یک روز قانون به صورتی نوشته شود که حقوق برابر زنان و مردان و نقش یکسان آن‌ها در تمام جریان‌های سیاسی و اجتماعی و غیره را شاهد باشیم.

چون وقتی قوانین مشکل داشته باشند، خواه ناخواه در بستر اجتماعی هم مشکل ایجاد می‌شود. وقتی قانون مرد را به زن ارجح می‌داند، هرچقدر که مرد انسان فهمیده و فرهیخته‌ای باشد، جایی که بتواند و قانون به او قدرت مازاد بدهد، ممکن است از آن سواستفاده نماید. از طرف دیگر نیز قانونی که پشتوانه‌ی اجتماعی نداشته باشد، فایده‌ای ندارد. جریان اجتماعی باید با حمایت اجتماعی تقویت شود. وگرنه می‌بینید که قوانین بسیاری وضع شده ولی اجرا نشده‌اند. این دو به هم وابسته هستند و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه