ارسال به دیگران پرینت

به بهانه روز مادر | جامعه سعادتمند

مادران آگاه، فرزندان دانا می‌پرورند و جامعه سعادتمند می‌سازند

من روز مادر را به زنانی تبریک می‌گوم که با آگاهی و حوصله به تربیت فرزندان می‌پردازند. تبریک روز مادر، مختص فرشتگانی‌ست که بین بچه‌ها تبعیض قائل نیستند، گل‌های زندگی‌شان را به زیبایی می‌پرورانند و با خلق و خوی متفاوت بچه‌ها، عاشقانه برخورد می‌کنند. هر روز، روز شادباش برای مادری‌ست که عقده‌ها و کمبودهایش را سر فرزندان خالی نمی‌کند. کلامش، کلام مهر است و موجبات دلگرمی و اعتمادبه‌نفس؛ آنهایی که برایشان فرزندآوری از روی وظیفه و باری به‌هر جهت و دهان مردم را بستن، نیست.

مادران آگاه، فرزندان دانا می‌پرورند و جامعه سعادتمند می‌سازند

نیره اردلانی، فعال اجتماعی

من روز مادر را به زنانی تبریک می‌گوم که با آگاهی و حوصله به تربیت فرزندان می‌پردازند. تبریک روز مادر، مختص فرشتگانی‌ست که بین بچه‌ها تبعیض قائل نیستند،  گل‌های زندگی‌شان را به زیبایی می‌پرورانند و با خلق و خوی متفاوت بچه‌ها، عاشقانه برخورد می‌کنند. هر روز، روز شادباش برای مادری‌ست که عقده‌ها و کمبودهایش را سر فرزندان خالی نمی‌کند. کلامش، کلام مهر است و موجبات دلگرمی و اعتمادبه‌نفس؛ آنهایی که برایشان فرزندآوری از روی وظیفه و باری به‌هر جهت و دهان مردم را بستن، نیست.

وقتی تصمیم به بچه‌دارشدن می‌گیریم، ۹ماه بارداری و ۲سال شیردهی، "وظیفه" مادرانه است و خودمان انتخاب کرده‌ایم، نه اینکه بعدها این وظایف، ابزاری شود برای سرزنش و سرکوب بچه‌هامان.

لطفا بچه‌ها را یک عمر بدهکار خود نکنیم تا خدانکرده، روح‌شان با عذاب وجدان، عجین نشود. به جایش، به آنها پر و بالِ نیرومندتری دهیم تا قدرتمندتر، در جامعه پرواز کنند و کوشا و پویا باشند.

هر زن و مردی باید آنقدر از نعمت عقل بهره‌مند باشند که قبل از ازدیاد نسل، برای شناخت خویش، بکوشند. پیش از مادر و پدرشدن، لازم است با مشاور، جلسات گفت‌وگو برگزار کنند تا در آینده تاوان مشکلات روحی آنها را فرزندان بیگناه‌شان ندهند. چه‌بسا ناهنجاری‌های موجود ریشه در نوع تربیت افراد داشته باشد که قطعا چنین است. مهری آمیخته با دانش و خرد، لازمه پرورش کودکی سالم است تا به جامعه‌ای سالم، برسیم.

تاریخ نیز گواهی می‌دهد؛ برای مثال، اگر نگاهی به زندگینامه هیتلر و ناپلئون بیندازیم معلوم می‌شود آنها چه زجری از بی‌مهری مادر کشیده‌اند و رفته‌رفته تبدیل به قلب‌هایی بی‌رحم و سنگدل شدند. در مثالی دیگر، دونالد وینیکات، روانکاو بریتانیایی متخصص کودکان می‌گوید: "تقریبا تمام کودکان در ابتدا عاشقان مادران‌شان هستند، اما در مورد تمام مادران مطمئن نیستم."

فروید هم معتقد بود: "مردی که محبوب مادرش باشد، مردی موفق است." جامعه نیاز به افرادی با سلامت روان دارد. در این صورت است که به تعالی خواهیم رسید و حرفی برای گفتن خواهیم داشت.

مادر و امیدش، مادر و دلداری‌اش به وقت تنگنا، اعجازی وصف‌ناپذیر است. مادری آگاه، صبورانه آغوش محبتش به روی فرزندانش همیشه و در همه حال باز است و پذیرا. او قادر است با درایت، جلوی خطای فرزندش را بگیرد، قدرتی در زبان و بیان مادر نهفته که می‌تواند انسان را عاصی و یا هدایت کند.

من دست مادرانی که به معنای واقعی "بعد از خدا، دوست بی‌منت" هستند را می‌بوسم و دعاگوی سلامتی و سربلندی‌شان هستم؛ امیدوارم عاقبت‌به‌خیری ثمره وجودشان را ببینند. با این تاکید که برای مادران مدبّر و خردمند، هر روز، روز مادر است و هر لحظه، بهانه‌ای برای شادباش‌گفتن به آنان!

 

منبع : 55آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      زیبا

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه