ارسال به دیگران پرینت

قاضی صومعه‌سرایی اجازه ازدواج دختر ۱۳ساله راصادرنکرد

سید حسین موسوی فر دادرس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی صومعه سرا با ازدواج یک دختر 13 ساله به دلیل سن پایین، کودک بودن و عدم تکامل شخصیت دختر برای ازدواج مخالفت کرد.

قاضی صومعه‌سرایی اجازه ازدواج دختر ۱۳ساله راصادرنکرد

سید حسین موسوی فر دادرس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی صومعه سرا با ازدواج یک دختر 13 ساله به دلیل سن پایین، کودک بودن و عدم تکامل شخصیت دختر برای ازدواج مخالفت کرد.

براساس رای منتشر شده، خواستگار این دختر مردی 25 ساله است که به دلیل سن پایین دختر، خانواده او برای ثبت ازدواج به حکم قاضی نیاز داشتند.

مطابق قانون مدنی ایران، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط به اذن ولیّ به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است.

حالا سید حسین موسوی‌فر قاضی فعال در صومعه سرا که پیش از این هم چند حکم مترقی برای رعایت حقوق شهروندی صادر کرده بود با استناد به درخواست ازدواج برای یک دختر دانش آموز 13 ساله، آمادگی روحی و عاطفی او را برای پذیرش نقش همسری و احتمالا مادری تشخیص نداده است.

 

 

نکاح قبل از بلوغ ممنوع است

رکورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله شکسته شد

خرمشاهی، حقوقدان با بیان این‌که اکثر دختران زیر ۱۳ یا حتی زیر ۱۵ سال درک درستی از هدف ازدواج و زندگی مشترک ندارند گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که ما بعد از کشور گینه، بیشترین آمار ازدواج دختران کم سن و سال را داریم و از طرفی هم آمار طلاق در کشور ما بالا است و این نشان می‌دهد که این دو مقوله به هم ارتباط تنگاتنگی دارند.

 رکورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله شکسته شد
 

یک حقوقدان درباره ازدواج دختران زیر سن قانونی با بیان این‌که بحث ازدواج به خصوص در مناطق دورافتاده و به دلیل نیاز مالی خانواده دختر که معمولا به این دلیل ازدواج صورت می‌گیرد، قانون‌پذیر نیست گفت: در یک کلام، تنها آموزش، تربیت و رفع مشکلات مالی می‌تواند جلوی ازدواج کودکان را بگیرد.

 عبدالصمد خرمشاهی در واکنش به خبر شکسته شدن رکورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ با توجه به آمار‌های مشابه فصلی طی دو سال اخیر گفت: شرایط ازدواج در قانون مدنی در طول زمان تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته به همین خاطر هم همیشه عنوان شده که قوانین باید متناسب با اوضاع و احوال زمانه باشند.

 

در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی عنوان شده بود که نکاح قبل از بلوغ ممنوع است بعد‌ها در سال ۱۳۷۰ تبصره‌ای قرار داده شد که عقد نکاح قبل از بلوغ با اجازه، ولی و به شرط رعایت مصلحت مولی علیه صحیح است.

 

وی افزود: در همان سال اصلاحیه‌ای قرار دادند که نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری اوست و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که

می‌خواهد با او ازدواج کند.

 

رعایت شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند.

 

این حقوقدان با بیان این‌که بحث ازدواج به خصوص در مناطق دورافتاده و به دلیل نیاز مالی خانواده دختر که معمولا به این دلیل ازدواج صورت می‌گیرد، قانون‌پذیر نیست گفت: بسیاری از ازدواج‌های دختران زیر ۱۳ سال بدون مراجعه به دادگاه صورت می‌گیرد و ضمانت اجرایی هم ندارد و عامل اصلی آن‌هل فقر فرهنگی و فقر مالی است.

چطور دختری که هنوز به سن رشد نرسیده هرچند از لحاظ فقهی و قانونی بالغ تلقی می‌شود می‌تواند مصلحت خود را تشخیص دهد و برای زندگی مشترک آمادگی داشته باشد؟

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • محمدی ارسالی در

      مسئله ازدواج بلوغ جنسی نیست
      بلوغ عقل ومنطقه، باید دغدغه خانوادها باشه،
      که نیست
      امروزه همه اینها جاشو داد به تمکن مالی
      مرد پولدار، زن محتاج، هردو عامل ازدواج زود هنگام، وطلاق زود هنگام، بچه های بی سرپرست، و مشکلات پشت سرهم، ورود دولت هم کاری از پیش نمی بره علیه دورزدن قانون مثل آب خوردنه
      فقط خدا به به فقرا عقل، به اغنیا رحم، به دولت مردان انصاف عطا کنه،
      تا ریشه فقر کنده بشه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه