ارسال به دیگران پرینت

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

ویتامین موثر برای پیشگیری از سرطان روده را بشناسید

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه ۳۰۰ واحد یا بیشتر از این ویتامین، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تقریبا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

 ویتامین موثر برای پیشگیری از سرطان روده را بشناسید

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه ۳۰۰ واحد یا بیشتر از این ویتامین، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تقریبا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط دانشمندان موسسه سرطان دانا فاربر دانشگاه هاروارد انجام شده است، مصرف مقادیر بیشتری ویتامین D آن هم عمدتا از منابع غذایی، می‌تواند برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا پولیپ‌های پیش‌سرطانی روده محافظت ایجاد کند.

این مطالعه که به تازگی در مجله Gastroenterology به‌صورت آنلاین منتشر شده است، توصیه‌هایی برای دریافت بیشتر ویتامین D به عنوان استراتژی موثر پیشگیری از سرطان روده بزرگ در بزرگسالان زیر ۵۰ سال ارائه می‌دهد.

به گفته محققان مصرف روزانه ۳۰۰ واحد یا بیشتر از این ویتامین، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تقریبا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

 
 

 

مصرف بیشتر ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ پیش‌سرطانی قبل از ۵۰ سالگی مرتبط است. در واقع این ویتامین، با فعال کردن سلول‌های T که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

این یافته‌ها بر اساس داده‌های مطالعه روی بیش از ۹۴ هزار زن به دست آمده اند؛ کسانی که بخشی از یک مطالعه طولانی‌مدت بودند که در اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شد.

 
 

به گفته نویسندگان این پژوهش درک عوامل خطر مرتبط با سرطان روده بزرگ در دوران جوانی بسیار مهم است؛ چون می‌توان تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد شیوه زندگی و رژیم غذایی گرفت و افراد پرخطر را تحت غربالگری زودهنگام قرار داد.

 

خوراکی‌ها به ظاهر سالم سرطان‌زا

موارد جدید ابتلا به سرطان | سرطان نادر که گلیوما نام دارد

خیلی از مواد مصرفی روزانه و حتی خوراکی‌ها به ظاهر سالم سرطان‌زا هستند.

 موارد جدید ابتلا به سرطان  | سرطان نادر که گلیوما نام دارد
 

خیلی از مواد مصرفی روزانه و حتی خوراکی‌ها به ظاهر سالم سرطان‌زا هستند.

۱- مصرف اندک مشروبات الکلی، حتی به اندازه یک یا دو نوشیدنی در روز، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد: الکل از مدت ها قبل به عنوان یک عامل سرطان زا شناخته شده و حالا تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آن به هر میزانی خطرناک است

 

محققان پی بردند ۷۴۱،۳۰۰ مورد از موارد جدید ابتلا به سرطان در سرتاسر دنیا در سال گذشته، با مصرف الکل مرتبط بودند. ۱۰۳ هزار مورد از این موارد با مصرف روزانه دو نوشیدنی الکلی در روز مرتبط بودند. نزدیک به نیمی از  این موارد نیز با مصرف زیاد مشروبات الکلی – ۶ نوشیدنی یا بیشتر در روز – ارتباط داشتند.

 

۲- برخی کرم‌های ضدآفتاب حاوی مواد سرطان زا هستند: امسال  ۴۰ مورد از کرم های ضدآفتاب موجود در بازار آمریکا به دلیل وجود مواد سرطان‌زا از فروشگاه ها جمع آوری شدند. تست های آزمایشگاهی نشان داد این کرم‌ها حاوی بنزن، نوعی ماده شیمیایی صنعتی سرطان زا بودند. این کرم های ضدآفتاب ممکن است ندانسته در فرآیند تولید به بنزن آلوده شده باشند، چون از این ماده شیمیایی به عنوان حلال صنعتی استفاده می شود.  گرچه مقدار بنزن موجود در این محصولات اندک بود، اما به گفته کارشناسان، قرارگیری در معرض این ماده به هر میزانی خطرناک است.

 

۳- در برخی ضدعرق‌ها هم بنزن یافت شد: ماده شیمیایی صنعتی بنزن که تحقیقات از ارتباط میان قرارگیری در معرض آن و ابتلا به سرطان خون حکایت دارد، در برخی اسپری های ضدعرق هم یافت شد.

 

۴- مصرف نوشابه در ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان جوان نقش دارد: تحقیقی نشان داد مصرف روزانه ی نوشابه ممکن است در ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان نقش داشته باشد.

محققان پی بردند احتمال ابتلا به سرطان پیش از ۵۰ سالگی در زنانی که روزانه چندین سروینگ (واحد غذایی) نوشابه یا دیگر نوشیدنی های قندی می نوشیدند، ۲ برابر بیشتر از زنانی بود که کمتر از یک نوشابه در هفته مصرف می کردند.

 

بر اساس اطلاعات به دست آمده، این ریسک از دوران نوجوانی آغاز می شود، به گونه ای که مصرف روزانه ی نوشیدنی های قندی در فاصله ی سنین ۱۳ تا ۱۸ سال در افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ پیش از ۵۰ سالگی نقش داشت.

از آنجایی که در سال های اخیر سن ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش یافته، محققان احتمال می دهند ناسالم بودن رژیم غذایی افراد در این مسأله نقش داشته است.

 

۵- محصولات آرایشی مانند ریمل‌ها و کرم پودرهای ضدآب حاوی مواد سرطان زایی به نام «مواد شیمیایی ابدی» هستند: امسال تحقیقات نشان داد طیف وسیعی از محصولات آرایشی حاوی مواد سرطان زایی به نام «مواد شیمیایی ابدی» هستند، از جمله: ریمل ها، رژ لب ها و کرم پودرهای ضد آب.

محققان ۲۳۱ محصول آرایشی فروشگاه ها و برندهای آمریکا و کانادا را مورد آزمایش قرار دادند. نزدیک به نیمی از آن ها دارای مقادیر بالایی فلوئور (Fluorine) بودند که از وجود مواد شیمیایی سمی ای به نام Per- and polyfluoroalkyl Substances در آن ها حکایت داشت.

 

این مواد که به آنها به اختصار PFAS گفته می شود، گروهی از مواد شیمیایی هستند که هزاران نوع از آن ها وجود دارد. این مواد که همگی ساخته ی دست انسان هستند و به سختی در محیط و بدن انسان تجزیه می شوند، به مرور انباشته می شوند و خطراتی برای سلامت ایجاد می کنند

۶-  سموم کشاورزی هم ممکن است در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند: تحقیقی نشان داد زنانی که پدربزرگ و مادربزرگ آنها در معرض سموم کشاورزی قرار گرفته بودند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر بود.

 

ددت (DDT) یک ماده شیمیایی است که استفاده از آن در سال ۱۹۷۲ ممنوع شد چرا که تحقیقات نشان داد خطرات آن برای سلامت انسان و محیط زیست بیشتر از مزایای آن در از میان بردن آفت‌ها است.

 

دهه ها بعد محققان پی بردند خطرات این ماده برای سلامت ممکن است نسل اندر نسل منتقل شده باشد. احتمال ابتلا به چاقی در نوادگان زنانی که در زمان رواج ددت باردار بودند، ۲ تا ۳ برابر بیشتر بود.

همچنین احتمال پریود زودرس، در حدود ۱۱ سالگی، در زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله ای که مادربزرگ آن ها در معرض ددت قرار گرفته بود، بیشتر بود. پریود زودرس می تواند یک ریسک فاکتور در بروز مشکلات پزشکی در سنین بالاتر همچون سرطان سینه، دیابت و فشار خون بالا باشد.

7- میان انگل های درون گوشت یا آب آلوده و ابتلا به نوع نادری از سرطان مغز ارتباط وجود دارد

تحقیقی نشان داد میان مصرف گوشت خام یا نیم پز و احتمال ابتلا به نوع نادری از سرطان مغز ارتباط وجود دارد.

 

محققان پی بردند توکسوپلاسما گوندی، نوعی انگل تک سلولی که در گوشت و آب آلوده وجود دارد، در بروز نوعی تهاجمی از سرطان مغز نقش دارد. این سرطان نادر که گلیوما نام دارد، عامل ۸۰ درصد از تومورهای بدخیم مغزی است.

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • س ارسالی در

      ممنون از مقاله های علمی در این عصر مجازی

    • ناشناس ارسالی در

      قطب تولید کننده مواد ارایشی وویتامین ها نیستید پس چرا مردم را منع میکنیدمگه میشه انستیتو های علمی با این همه پیشرفت محصول بی کیفیت ا ائه بدهند

    • شهره نجفی ارسالی در

      سلام اینکه همه چی شد سرطان زا

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه