ارسال به دیگران پرینت

آتش سوزی در ساختمان پلاسکو

نگاهی به تراژدی ساختمان پلاسکو که ۲۱ نفر از هموطنان را از ما گرفت

۵ سال پیش، درست در ساعت ۸ صبح روز ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ آتش نشانی تهران گزارشی دریافت کرد مبنی بر وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو واقع در چهارراه استانبول تهران.

نگاهی به تراژدی ساختمان پلاسکو که ۲۱ نفر از هموطنان را از ما گرفت

۵ سال پیش، درست در ساعت ۸ صبح روز ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ آتش نشانی تهران گزارشی دریافت کرد مبنی بر وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو واقع در چهارراه استانبول تهران. گفته شده بود که این ساختمان ۱۷ طبقه قدیمی ساز که یکی از کانون های تولید و فروش پوشاک در شهر تهران بود، دچار حریق عظیمی شده است.

اندکی پس از آتش سوزی، ساختمان ۵۴ ساله ی پلاسکو فرو ریخت و ۵۶۰ واحد تجاری آن نابود شد. این در حالی بود که هنوز تعدادی از آتش نشانان و شهروندان داخل ساختمان بودند.

در ادامه بر اثر آتش سوزی ساختمان پلاسکو و عملیات آواربرداریِ پس از آن، قریب به ۲۳۵ نفر مجروح شدند که مداوای برخی شان به صورت سرپایی انجام شد. اما یکی از نیروهای آتش نشانی به علت شدت سوختگی در بیمارستان فوت کرد. علاوه بر آن پیکر ۱۵ آتش نشان و ۵ شهروند عادی نیز از زیر آوار خارج شد و بدین ترتیب مجموع قربانیان این حادثه از طرف پزشکی قانونی ۲۱ نفر اعلام شد.

پس از این حادثه کل کشور تا مدتی در شوک و اندوه فرو رفته بود و دستگاه های مختلف انگشت اتهام را به سوی هم نشانه می رفتند. برخی کارشناسان قصور شهرداری را عامل تعیین کننده نامیدند و برخی دیگر وزارت کار را.

تعداد کشته شدگان حادثه پلاسکو چند نفر بود؟

محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس که از طرف روحانی به ریاست «هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» گذاشته شده بود، پس از انجام بررسی ها در خصوص مقصران عمده حادثه گفت: «مالک ساختمان، شهرداری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین ارتباط را با ساختمان پلاسکو و نگهداری و ایمنی آن داشتند که قبل از ریزش ساختمان می ‌توانستند بهتر عمل کنند. قصور بقیه سازمان و دستگاه ‌ها در رده پایین‌ تری قرار دارد.»

در ۲۵ خرداد ماه ۹۷ گودبرداری ساختمان پلاسکو آغاز شد. ساخت بنایی جدید در ۲۰ طبقه (۵ طبقه زیر زمین و ۱۵ طبقه روی زمین) در دستور کار قرار گرفت. قرار بود ساختمان جدید از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز به کار کند اما این اتفاق چندین مرتبه به تعویق افتاد.

تعداد کشته شدگان حادثه پلاسکو چند نفر بود؟

ساختمان جدید پلاسکو

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران درباره ی دلیل عدم بهره برداری ساختمان جدید گفت: «ساختمان بازسازی شده پلاسکو که در حال تحویل است، هنوز از نظر ایمنی تائید نشده است. سازمان آتش نشانی باید این ایمنی را تائید کنند و پیش از تایید نهایی نباید واحدهای تجاری در آن مستقر شوند.»

اخیراً نیز حکم شهادت آتش نشانان حادثه پلاسکو مورد موافقت قرار گرفت و طی روزهای آینده، از طریق بنیاد شهید، این موضوع به طور رسمی به خانواده های این ۱۶ آتش نشان شهید ابلاغ خواهد شد. یاد و خاطره شان گرامی…

 

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه