ارسال به دیگران پرینت

ارتش عربستان:

اطلاعاتی درباره تجهیزات و نیروهای مصر و عربستان پس از برگزاری رزمایش «تبوک۵»

مصر و عربستان اخیرا رزمایشی مشترک موسوم به «تبوک-۵» را با مشارکت یگان‌های پیاده، زرهی و نیروهای ویژه در خاک عرستان برگزار کرده‌اند.

اطلاعاتی درباره تجهیزات و نیروهای مصر و عربستان پس از برگزاری رزمایش «تبوک۵»

بر اساس آمار وب سایت آمریکایی «Global Firepower» در سال ۲۰۲۲، ارتش مصر در رتبه دوازدهم ارتش قدرتمند جهان و ارتش کویت در میان ۱۴۰ ارتش قدرتمند جهان در رتبه بیستم قرار گرفت.

ارتش مصر یک میلیون و ۲۳۰ هزار سرباز شامل ۴۵۰ هزار نیروی فعال، ۴۸۰ هزار نیروی ذخیره و ۳۰۰ هزار نیروی شبه نظامی دارد.

ارتش عربستان ۳۵۰ هزار سرباز شامل ۲۲۵ هزار نیروی فعال و ۱۲۵ هزار نیروی شبه نظامی دارد.

نیروی زمینی مصر دارای ۴ هزار و۳۹۴ تانک، ۱۰ هزار خودروی زرهی و یک هزار و یکصد و شصت و پنج توپ خودکار است.

نیروی زمینی عربستان دارای یک هزار و شصت و دو تانک، ۶ هزار و ۲۰۲ خودروی زرهی و ۷۰۵ توپ خودکار است.

نیروی زمینی عربستان همچنین دارای یک هزار و ۸۱۸ توپ صحرایی و ۲۷۵ موشک انداز است.

غریب عبد الحافظ سخنگوی ارتش مصر چند روز پیش اعلام کرده بود که ارتش این کشور و عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های مشترک خود را تحت عنوان «تبوک۵» در خاک عربستان آغاز کردند.

شاهزاده‌های سعودی هم برای ممانعت از رسیدن بن‌سلمان به قدرت وارد عمل می‌شوند

اقدامات جنجالی ولیعهد عربستان سعودی و به حاشیه راندن تمامی رقبای خود طی دوره گذشته، باعث مطرح شدن گمانه‌زنی‌ها و اخباری مبنی بر خیز شاهزاده‌های سعودی و مخالفان بن سلمان برای ایجاد ائتلاف علیه او شده است و علی‌رغم اینکه گفته می‌شود رقبای او قدرتی برای شورش و کودتای علنی علیه ولیعهد ندارند؛ اما توطئه‌ها در قصر سلطنتی می‌تواند گزینه‌ای برای آنها در راستای خلاص شدن از شر یک شاهزاده جوان، متکبر و بی‌رحم باشد و به این شکل مانع از رسیدن او به تاج و تخت شوند.

شاهزاده‌های سعودی هم برای ممانعت از رسیدن بن‌سلمان به قدرت وارد عمل می‌شوند
 

سعودی لیکس در گزارشی درباره مخالفت‌ها با سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و سرنوشت آینده پادشاهی در این کشور در سایه افزایش نارضایتی‌ها از عملکرد حاکم دوفاکتوی این کشور نوشت: شاهزاده‌های سعودی تماس‌های محرمانه‌ای را با هدف تشکیل ائتلاف با مخالفان بن سلمان و سیاست‌های او انجام می‌دهند.

منابع تأکید کردند که تعدادی از این شاهزاده‌ها درصدد احیای ائتلاف با روحانیون و توافق درباره احیای نهاد مذهبی و بازگرداندن آن به جایگاه قبلی‌اش به منظور دور کردن محمد بن سلمان از صحنه قدرت هستند.

 

ناظران و کارشناسان اتفاق نظر دارند که اگر خشم شاهزاده‌ها علیه بن سلمان به این زودی علنی نشود، پس از مرگ ملک سلمان، پادشاه عربستان عملی خواهد شد.

 

روز گذشته میدل ایست آی فاش کرد که اپوزیسیون عربستان می‌تواند محمد بن سلمان را از تاج و تخت دور کند.

 

این وب‌سایت به نقل از مضاوی الرشید، سخنگوی حزب تجمع ملی عربستان نوشت: عربستانی‌ها در حالی پایان سال ۲۰۲۱ را در منطقه صحرا جشن گرفتند که ملک سلمان در آن حضور نداشت و چند ماهی است که کسی او را ندیده است و ممکن است که وضعیت جسمانی مناسبی با توجه به سالخوردگی‌اش نداشته باشد.

 

ملک سلمان در شهر جدید "نیوم" پنهان شده است؛ اما او تاج و تخت را از دست نخواهد داد و تا زمان مرگش پادشاه باقی خواهد ماند و واقعیت این است که بن سلمان حاکم دوفاکتوی فعلی این کشور است.

بزرگترین سناریو و کابوس بن سلمان مخالفت داخلی در خاندان آل سعود با اوست. هنوز مشخص نیست که او برای رسیدن به پادشاهی از موافقت و تایید همه برخوردار است یا خیر و این درحالی است که وی در از میان برداشتن رقبای خود در خاندان آل سعود کاملا بی‌رحمانه عمل کرده است.

 

اخیرا اخباری در رسانه‌ها مبنی بر شکنجه شاهزاده‌های سعودی رقیب بن سلمان ازجمله محمد بن نایف، ولیعهد سابق و مخلوع عربستان منتشر شده است و این مساله باعث رسوایی بن سلمان شده است.

کاملا واضح است که بن سلمان خواستار مرگ بن نایف است؛ اما این اتفاق حتی اگر رخ دهد، مشکل بزرگ‌تر او را حل و فصل نخواهد کرد؛ چراکه افرادی در خاندان پادشاهی عربستان وجود دارند که از او خشمگین هستند و به دلیل به حاشیه بردن آنها از سال ۲۰۱۵ تا کنون به شدت ناراحت هستند.

 

همه آنها در شرایط فعلی به دلیل ترس از دست دادن جانشان سکوت کرده‌اند، اما آیا این سکوت برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت؟

احتمال داده نمی‌شود که شاهزاده‌های رقیب علیه ولیعهد سعودی دست به شورش بزنند، چراکه دندان نیش همه آنها کشیده شده است؛ اما با این وجود نمی‌توانیم وقوع ناآرامی‌ علیه بن سلمان را بعید بدانیم.

 

در نظام و سیستم سلطنتی مطلق، شکنجه شهروندان رایج است و می‌تواند برای یک دوره طولانی ادامه یابد؛ اما ایجاد اختلاف و شکاف میان خاندان پادشاهی یک چالش متفاوت و جدی‌تر است.

به نظر نمی‌رسد که بن سلمان با یک شورش باز مواجه شود؛ اما سایه تلاش برای ترور همیشه با او همراه خواهد بود. هیچ شاهزاده‌ای نمی‌تواند یک کودتای مخفیانه را علیه او مدیریت کند؛ چراکه همه آنها از قدرت محروم شده‌اند. با این وجود توطئه‌ها در قصر سلطنتی می‌تواند گزینه‌ای برای آنها در راستای خلاص شدن از شر یک شاهزاده جوان، متکبر و بی‌رحم باشد.

 

اگر این اتفاق رخ دهد، شاهزادهای مخالف قطعا می‌توانند بر روی ارتشی از وهابی‌های خشمگین حساب کنند؛ وهابی‌هایی که طی سال‌های اخیر امپراطوری مذهبی‌شان فروپاشیده است.

 

این وهابی‌ها به منزله ستون فقرات برای آل سعود بودند. آنها مانند یک گروه واحد با یکدیگر همکاری کردند؛ اما بن سلمان شروع به تغییر این رابطه تاریخی کرد و طرحی را برای حذف وهابی‌ها از زندگی مذهبی و عمومی راه اندازی کرد.

اکنون سؤال این است که این وهابی‌ها تا چه زمانی می‌توانند این وضعیت و فساد آلود شدن چشم‌انداز دینی و مذهبی کشورشان که از قدیم به فساد غربی معروف شده است را تحمل کنند؟ شاید بازگشت دوباره طالبان به افغانستان پس از دو دهه اشغال این کشور توسط آمریکایی‌ها امیدها در سعودی‌های مورد توهین قرار گرفته شده توسط بن سلمان را زنده کرده باشد.

با این حال، این تحول به چگونگی برخورد جوانان سعودی با سرخوردگی‌های رقم زده شده برای آنها، نرخ تورم بالا، کمبود فرصت‌های شغلی و مشکلات مالی بستگی دارد و اگر آنها متوجه شوند که در این عربستان جدید سهمی برای آنها در نظر گرفته نشده است، چیزی برای از دست دادن و روی آوردن به رهبران وهابی قدیمی خود نخواهند داشت.

ممکن است بن سلمان به زودی پادشاه آینده عربستان شود؛ اما این اتفاق در صورت رخ دادن بدون مواجهه با چالش‌های جدی و مهم نخواهد بود و نحوه مدیریت این برهه توسط طرف‌های مختلفی که بن سلمان آنها را تحقیر کرده است تعیین خواهد کرد که آیا پادشاهی او منجر به طلوع یک صبح جدید و یا مشکلات جدید خواهد شد.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه