ارسال به دیگران پرینت

تورم | صادرات | دولت | اقتصاد کشور | قاچاق

فاطمی‌امین: صادرات از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم اما از ابتدای امسال تاکنون صادرات کشور از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده است.

فاطمی‌امین: صادرات از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیدرضا فاطمی امین» در یازدهمین اجلاس هفتمین دوره هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران اظهار داشت: برآورد ما این است که رقم صادرات تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: ارتقاء صادرات یعنی افزایش تولید و افزایش درآمد کشور و انشاالله سال آینده رونقی را در اقتصاد شاهد خواهیم بود؛ در حقیقت افزایش صادرات شاخصی است که بهبود فضای اقتصادی کشور را نشان می‌دهد.

فاطمی امین با اشاره به اصلاح ساختار وزارت صمت و استقرار ساختار جدید در این وزارتخانه، بیان کرد: به دنبال ادغام واقعی بازرگانی و صنعت و معدن بودیم که در این رویکرد به طور ویژه موضوعات متنوعی را در حوزه اصناف مورد تاکید قرار دادیم و در تمامی بخش‌های عملیاتی، اصناف مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفت: در ساختار جدید به صنف و صنعت به طور همزمان توجه می‌شود.  بسیاری از اصناف تولیدی مانند حوزه پوشاک از واحدهای صنعتی بزرگ تر هستند.

فاطمی امین همچنین تاکید کرد: در ساختار جدید حوزه‌ها را مبتنی بر رشته فعالیت ها سازماندهی کردیم و هر دفتر تخصصی تمامی امور کسب و کارهای همان بخش(صنف و صنعت) اعم از تولید، صادرات، نوآوری، قاچاق و... را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین معاونت تجارت و خدمات را برای توجه ویژه به حوزه خدمات ایجاد کردیم که امیدواریم بخش عمده مشکلات اصناف با این ساختار حل و فصل شود.

ایجاد آرامش برای واحدهای صنفی با درج قیمت تولید کننده

وزیر صمت همچنین با اشاره به اجرای سایر پروژه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: یکی از پروژه‌ها درج قیمت تولید کننده است، این پروژه شفافیت، تسهیل بازرسی‌ها و ایجاد آرامش برای واحدهای صنفی را به دنبال دارد.

فاطمی امین، تکمیل سامانه جامع تجارت را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام این وزارتخانه عنوان و مطرح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم تا پایان سال این سامانه تکمیل و نهایی شود چرا که با تکمیل این سامانه، رویکردهای بخش های صنعتی، معدنی و تجاری، حرفه‌ای و هوشمند می‌شود.

وی به طرح ساماندهی(pos) ها اشاره کرد و گفت: در قالب ساماندهی اصناف و سامانه جامع تجارت هر واحد صنفی دارای پروانه و مجوز می تواند دستگاه پوز داشته باشد، ابزار های انتظامی به طور معمول در ساماندهی واحدهای بی مجوز تاثیری ندارند و این طرح نوین یک ابزار به نسبت قوی است که در اختیار اتاق اصناف قرار می‌گیرد.

وزیر صمت تصریح کرد: البته باید یک دوره را برای اخذ پروانه موقت در نظر بگیریم تا واحدهایی که مجوز ندارند برای دریافت پروانه و حضور در این طرح اقدام کنند.

وی با اشاره به جلسه‌های مختلفی که هر سه ماه یک بار با بخش خصوصی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با اعضای اتاق اصناف ایران نیز جلسه برگزار کردیم و می‌خواهیم این جلسات را به طور منظم و مداوم هر سه ماه یک بار برای حل و فصل مسائل مختلف ادامه بدهیم.

وزیر صمت با اشاره به وجود بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور با قریب به ۱۰ میلیون شغل، بیان کرد: اصناف بخش مهمی از اقتصاد کشور هستند و نوع تحلیل اصناف از اقتصاد بر عملیات اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.

فاطمی امین با بیان اینکه درگیر مسائل متعدد، انباشته و پیچیده هستیم، گفت: روندهای امیدبخشی را برای ارتقا و بهبود وضعیت موجود آغاز کرده ایم که امیدواریم سال آینده بسیاری از چالش‌های موجود مرتفع شود.

کاهش ۲۶ درصدی تورم تولید کننده در پاییز

وی همچنین با اشاره به کاهش میزان تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده تصریح کرد: از شهریور ماه تا پایان آذر ماه تورم تولیدکننده که به بالای ۹۰ درصد رسیده بود، ۲۶ درصد کاهش یافت، همچنین تورم مصرف کننده نیز ۱۶ درصد کاهش یافته است.

وزیر صمت یادآوری کرد: وقتی نرخ تورم تولیدکننده پایین می آید چند ماه بعد نرخ تورم مصرف کننده نیز پایین خواهد آمد، هر چند در طول یک سال نمی‌توان تورم را کنترل کرد اما این کاهش نوید بخش اقتصادی پویا و پررونق در سال آینده است.

فاطمی امین از هم افزایی اصناف با دولت تقدیر کرد و گفت: این هم افزایی باید تقویت شود تا با اتحاد، همدلی و همراهی وضعیت مطلوبی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

گفتنی است یازدهمین اجلاس هفتمین دوره هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، امیرحسین رحیمی وزیر دادگستری و حجت الاسلام خان محمدی معاون اجتماعی و مطالبه گری و سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه