ارسال به دیگران پرینت

فدراسیون‌های والیبال و کشتی ایران

محمدرضا یزدانی خرم درگذشت

محمدرضا یزدانی‌خرم رییس سابق فدراسیون‌های والیبال و کشتی ایران بامداد امروز درگذشت.

محمدرضا یزدانی خرم درگذشت

محمدرضا یزدانی‌خرم رییس سابق فدراسیون‌های والیبال و کشتی ایران بامداد امروز درگذشت.

محمدرضا یزدانی خرم پیشکسوت و مدیر باسابقه ورزش ایران ساعت ۳ بامداد یک‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ به دلیل کهولت سن در منزلش، دار فانی را وادع گفت.

محمدرضا یزدانی خرم مدیر و سیاستمدار ایرانی از سال ۱۳۶۸تا مرداد سال ۱۳۸۵ رئیس فدراسیون والیبال و از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰ نیز ریاست فدراسیون کشتی ایران را بر عهده داشت.

او هم‌چنین مدتی نیز رئیس شرکت دخانیات ایران و شرکت پارس خودرو بود.

یزدانی خرم در دوران سکانداری فدراسیون والیبال را بر عهده داشت با برگزاری لیگ‌های منظم، آوردن مربیان خارجی برای تیم ملی جوانان و نوجوانان و گرفتن بودجه و تجهیزات برای فدراسیون والیبال توانست پیشرفت رادیکالی اما پایه‌ای را برای والیبال ایران ایجاد کند.

در دوره ریاست او، فدراسیون والیبال در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ به عنوان بهترین فدراسیون ورزشی ایران انتخاب شد.

یزدانی خرم در سال ۱۳۸۳ موفق به دریافت نشان لیاقت و مدیریت از محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران شد. او مورد وثوق همه طیف‌های سیاسی بود و سال‌های اخیر رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه بود.

 

 

بخشی از مصاحبه‌ی مرحوم یزدانی خرم در سال ۹۹

ورود مجلس به موضوع ورزشکاران اسرائیل اشتباه بود

ورزش ایران در حالی در چند ماه اخیر به خاطر عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی با تهدیدهای تندوتیزی از سوی نهادهای بین‌المللی مواجه شده که ورود ناگهانی و سؤال‌برانگیز مجلس به موضوع عدم رقابت ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی فضای این عرصه را بیش از پیش تنش‌آلود کرد.

ورود مجلس به موضوع ورزشکاران اسرائیل اشتباه بود
 

شرق- ورزش ایران در حالی در چند ماه اخیر به خاطر عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی با تهدیدهای تندوتیزی از سوی نهادهای بین‌المللی مواجه شده که ورود ناگهانی و سؤال‌برانگیز مجلس به موضوع عدم رقابت ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی فضای این عرصه را بیش از پیش تنش‌آلود کرد. نمایندگان در آخرین روزهای حیات خود در مجلس دهم، طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات خصمانه اسرائیل را تصویب کردند که یکی از مواد این طرح به وضوح به این مورد پرداخته بود که تقابل ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی ممنوع است؛ مجلسی‌ها اما پس از متوجه‌شدن از عاقبت قانونی‌شدن چنین ماده‌ای، آن را از طرح نهایی حذف کردند. حالا محمدرضا یزدانی‌خرم یکی از مدیران باسابقه ورزشی که همواره از چهره‌های سیاسی هم به شمار می‌رود، این اقدام را حرکتی غیرحرفه‌‌ای از نمایندگان مجلس می‌داند. یزدانی‌خرم از اولین افرادی است که به صراحت درخصوص ممانعت تقابل ورزشکاران ایرانی و اسرائیل اظهارنظر می‌کند.

 

‌آقای یزدانی‌خرم همان‌طور که مستحضرید  ورزش ایران یک هفته اخیر روزهای ملتهبی را در مجلس داشت. نمایندگان دنبال این بودند که موضوع عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی‌ها را تصویب کنند اما درنهایت وقتی متوجه شدند قانونی‌کردن این طرح تبعات سنگینی دارد و منجر به تعلیق کل ورزش ایران می‌شود، آن را از دستور کار خارج کردند. دلیل اینکه مجلس وارد این مقوله شد، چه بود؟
به نظر من کارشناسی ضعیفی در این باره صورت گرفته بود که نمایندگان چنین طرحی دادند و بعد آن را حذف کردند. دیپلماسی ورزشی با حوزه‌های دیگر خیلی متفاوت است. من 17 سال در فدراسیون والیبال و شش سال هم در فدراسیون کشتی رئیس بودم؛ در تمام این سال‌ها خیلی پیش آمد که ورزشکاران ما با اسرائیلی‌ها مواجه شوند اما هر بار با عناوین و راه‌های مختلف از رویارویی با آنها خودداری کردیم که خدا را شکر موفق هم بودیم. متأسفانه مجلس در این خصوص اشتباه عمل کرد. مثل این است که ما بگوییم نماز صبح، ظهر و عصر را باید قانون کنیم و همه مردم باید آن را بخوانند. اصلا این حرکت خنده‌دار است. بعضی‌ها می‌خواهند مسئولیت این قضیه را از گردن خودشان بردارند و بعد هم اگر اتفاقی افتاد، بگویند مجلس کرد. چرا؟ چون قانون است. خارجی‌ها اصلا قانون ما را قبول ندارند. باید راه مذاکره را بلد بود که در این مسیر به مشکل نخوریم. همان کاری که ما می‌کردیم و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتاد. آن‌موقع یک‌عده در داخل می‌خواستند کارهایی بکنند که این ممنوعیت را بردارند اما ما اجازه ندادیم و گفتیم مبارزه‌نکردن با اسرائیلی‌ها فتواست. گفتیم حتی اگر تعلیق شویم هم این کار را نمی‌کنیم. برای همین از راه خودش کار را جلو می‌بردیم، مذاکره می‌کردیم. در حال حاضر چند کشور عربی هم هستند که مثل ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و همین برخوردی را با آنها می‌کنند که ما می‌کنیم. من در مسابقات حتی با اسرائیلی‌ها صحبت می‌کردم. آنها می‌گفتند ما ایرانی‌ها را خیلی دوست داریم، عرب‌ها نمی‌گذارند که ما با شما رابطه خوبی داشته باشیم. بعد همین عرب‌ها را در مجامع مختلف می‌دیدم، چنان اسرائیلی‌ها را بغل و ماچ و بوسه می‌کردند که متعجب می‌ماندیم!  
‌پس در واقع شما هم معتقدید که مجلس مسیر اشتباهی را در پیش گرفت؟
بله، کار مجلس اشتباه بود. چندنفری هستند که برای این کار سینه می‌زنند.
‌شما آن زمان که در فدراسیون کشتی بودید چه شیوه‌هایی را به کار می‌گرفتید که مقابل اسرائیلی‌ها قرار نگیرید؟
اسرائیل ورزش پیشرفته‌‌ای ندارد، ورزشکارانش می‌آیند و همان مسابقه اول و دوم حذف می‌شوند. مثلا وقتی می‌دیدم در جدول ما هستند، ما جایمان را در جدول تغییر می‌دادیم یا به بهانه پزشکی مقابل آنها حاضر نمی‌شدیم.
‌در زمان ریاست شما در فدراسیون کشتی نامه‌‌ای به مقام معظم رهبری درخصوص معضل عدم رویارویی کشتی‌گیران ایرانی با اسرائیلی‌ها نوشته و گفته شد شما آن نامه را نوشتید. در این باره توضیح می‌دهید؟
آن نامه را من ننوشتم. رئیس سازمان وقت تربیت بدنی نوشت اما من در جریانش بودم. آن نامه اصلا جوابی را از طرف رهبری نداشت. ضمن اینکه من آن موقع هم مخالف نوشتن آن نامه بودم. همان‌طور که گفتم عدم مبارزه با اسرائیلی‌ها فتواست. فتوا را که دستکاری نمی‌کنند.
 
 
منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه