ارسال به دیگران پرینت

وزارت امور خارجه:

واکنش دیپلمات ایرانی به اظهارات اخیر یک مقام طالبان

مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات اخیر یک دیپلمات طالبان در اسلام‌آباد در مورد خط مرزی "دیورند" گفت که سفیر افغانستان مرز بین دو کشور را به رسمیت نمی‌شناسد، اما از پاکستان انتظار دارد آنان را به رسمیت بشناسد.

واکنش دیپلمات ایرانی به اظهارات اخیر یک مقام طالبان

 مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات اخیر یک دیپلمات طالبان در اسلام‌آباد در مورد خط مرزی "دیورند" گفت که سفیر افغانستان مرز بین دو کشور را به رسمیت نمی‌شناسد، اما از پاکستان انتظار دارد آنان را به رسمیت بشناسد.

سید رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه در توییتی در واکنش به اظهارات اخیر یک دیپلمات طالبان در اسلام‌آباد در مورد خط مرزی "دیورند" نوشت: ‌یک بحث نظری، حقوقی بسیار جالب در موضوع شناسایی؛ قلمرو (مرز مشخص) - جمعیت- حکومت و حاکمیت از ضروریات شناسایی است. سفیر افغانستان در پاکستان مرز بین دو کشور را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را ‎خط_دیورند می‌نامد، اما از پاکستان انتظار دارد آنان را به رسمیت بشناسد.

سردار احمد خان شکیب، سفیر امارت اسلامی در پاکستان اخیرا در گفت‌وگویی گفته است، تصمیم‌گیری در باره خط دیورند از صلاحیت‌های نظام کنونی در کابل نیست، بلکه مردم افغانستان می‌توانند در این باره تصمیم بگیرند.

سردار احمد خان که به تازگی از سوی امارت اسلامی در اسلام‌آباد به عنوان سفیر معرفی شده است، از پاکستان خواست که امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد.

صحبت‌های سفیر امارت اسلامی در اسلام‌آباد در حالی ابراز می‌شود که اخیرا تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان بر سر حصارکشی در امتداد خط دیورند بالا گرفته است.

وی گفته است که ما نمی‌توانیم در باره خط دیورند از منظر دولتی تصمیم‌گیری کنیم. این تصمیم من یا وزیر خارجه یا کل دولت نیست، این تصمیم باید به گونه بسیار جامع از سوی ملت افغانستان اتخاذ شود.

 

افغانستان در حال مواجه با "سونامی گرسنگی"

یکی از مقامات ارشد "برنامه جهانی غذا سازمان ملل" (WFP) در مصاحبه با آسوشیتدپرس هشدار داد که افغانستان با "سونامی گرسنگی" روبرو است.

افغانستان در حال مواجه با "سونامی گرسنگی"
 

بیش از ۲۲ میلیون نفر در افغانستان با "کمبود مواد غذایی" و بیش از ۸ میلیون شهروند در این کشور در "معرض گرسنگی" قرار دارند.

فقدان کمک به همراه بحران همه گیری ویروس کرونا و خشکسالی، این کشور را به سمت "تورم شدید" و "کمبود منابع غذایی" سوق داده است.

 

کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا کمک جدیدی به ارزش بالغ بر ۳۰۸ میلیون دلار به‌عنوان کمک بشردوستانه به افغانستان اختصاص داده است؛ کمکی که از اکتبر ۲۰۲۱ مجموع کمک‌های آمریکا به افغانستان و پناهجویان این کشور را به رقم تقریبا ۷۸۲ میلیون دلار رسانده است.

 

مری-الن مک‌گرورتی، این مقام ارشد در "برنامه جهانی غذا سازمان ملل" توضیح داد که افغانستان به ۴.۴ میلیارد دلار و این سازمان حدود ۲.۶ میلیارد دلار برای حداقل کاری که باید در سال ۲۰۲۲ در افغانستان انجام شود، احتیاج دارند.

 

به گفته‌های این مقام ارشد، این اولین باری‌ است که کشاورزان افغان باید چشم انتظار کمک‌های بشردوستانه باشند.

 

مک‌گرورتی افزود: آیا می‌توانید تصور کنید که روزی قادر نباشید به فرزندانتان غذا دهید؟ و آیا می‌توانید تصور کنید که قادر نیستید همان بچه را گرم و راحت نگه دارید؟ این درد و رنج "غیرقابل تصور" است و اکنون امروز  به این حمایت‌ها برای جلوگیری از این درد و رنج نیاز داریم.

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اوت، افغانستان را تصرف کرد، وضعیت اقتصادی این کشور متزلزل شد.

 

تحریم‌ها علیه طالبان، صدها میلیون دلار از منابع مالی بین‌المللی را که دولت بر آن تکیه می‌کرد، قطع کرده است. میلیاردها دلار از دارایی افغانستان در خارج از کشور مسدود شده و ارتباط سیستم بانکی افغانستان تا حد زیادی با جهان قطع شده است. در نتیجه، دولت تا حد زیادی قادر به پرداخت حقوق مردم نیست و بدین ترتیب اقتصاد این کشور از بین رفته است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه