ارسال به دیگران پرینت

گذرنامه‌ها

معرفی قدرتمندترین و ضعیف‌ترین گذرنامه‌های جهان در سال جدید

اولین گزارش‌های سال ۲۰۲۲ درباره گذرنامه‌ها که توسط شرکت مشاوره شهروندی و اقامت جهانی مستقر در لندن، Henley & Partners، منتشر شده می‌گوید که شکاف‌هایی بین اعتبار گذرنامه‌های مختلف در سراسر جهان وجود دارد.


 معرفی قدرتمندترین و ضعیف‌ترین گذرنامه‌های جهان در سال جدید

اولین گزارش‌های سال ۲۰۲۲ درباره گذرنامه‌ها که توسط شرکت مشاوره شهروندی و اقامت جهانی مستقر در لندن، Henley & Partners، منتشر شده  می‌گوید که شکاف‌هایی بین اعتبار گذرنامه‌های مختلف در سراسر جهان وجود دارد.

اولین گزارش‌های سال ۲۰۲۲ درباره گذرنامه‌ها که توسط شرکت مشاوره شهروندی و اقامت جهانی مستقر در لندن، Henley & Partners، منتشر شده  می‌گوید که شکاف‌هایی بین اعتبار گذرنامه‌های مختلف در سراسر جهان وجود دارد.

شاخص گذرنامه های این شرکت، بر اساس داده‌های انحصاری ارائه‌شده توسط انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA)، از سال ۲۰۰۶ به‌طور منظم بر مسافرت‌پذیرترین گذرنامه های جهان نظارت می‌کند.

این گزارش می‌گوید که افزایش موانع سفر که در طول همه‌گیری کرونا معرفی شده‌اند، منجر به بزرگ‌ترین شکاف جهانی سفر، در تاریخ ۱۶ ساله این شاخص شده است.

این شاخص محدودیت‌های موقتی را در نظر نمی‌گیرد، بنابراین با کنار گذاشتن دسترسی واقعی به سفر، دارندگان گذرنامه‌هایی که در صدر رتبه‌بندی آن هستند (ژاپن و سنگاپور) می‌توانند از نظر تئوری، بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد سفر کنند.

در انتهای این فهرست اتباع افغان هستند که در انتهای فهرست ۱۹۹ پاسپورت قرار دارند و می‌توانند بدون نیاز به ویزا از قبل به تنها ۲۶ کشور دسترسی داشته باشند.

حضور قدرتمند اروپا

کره جنوبی با آلمان در رتبه دوم (با امتیاز ۱۹۰)

فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا با هم در رتبه سوم قرار دارند. (با امتیاز ۱۸۹)

کشور‌های اتحادیه اروپا طبق معمول در صدر فهرست قرار دارند و فرانسه، هلند و سوئد با یک پله صعود به اتریش و دانمارک در جایگاه چهارم (با امتیاز ۱۸۸) قرار دارند.

ایرلند و پرتغال با امتیاز ۱۸۷ در رده پنجم قرار دارند.

ایالات متحده و بریتانیا که در سال ۲۰۱۴ رتبه اول را با هم داشتند، همراه با سوئیس، نروژ، بلژیک و نیوزلند، به رتبه ششم رسیده اند

در رتبه هفتم استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان و مالت را داریم

کشور‌های اروپای شرقی بقیه ۱۰ کشور برتر را تشکیل می‌دهند. مجارستان و لهستان به رتبه هشتم صعود کرده اند

لیتوانی و اسلواکی به رتبه ۹ صعود کرده اند.

استونی، لتونی و اسلوونی در جایگاه دهم قرار دارند.

ایران در این فهرست در جایگاه صد و دوم جهان است یعنی از آخر، شانزدهمین کشور است.

آخرین گزارش اشاره می‌کند که ظهور سویه اُمیکرون در اواخر سال گذشته، شکاف فزاینده‌ای در مهاجرت بین‌المللی بین کشور‌های ثروتمندتر و کشور‌های فقیر را روشن کرد و به محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای که علیه کشور‌های عمدتاً آفریقایی اعمال شد اشاره کرد که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد آن‌ها را چنین توصیف کرد: شبیه "آپارتاید مسافرتی".

جدای از بیماری همه گیر، سطح کلی آزادی سفر طی چند دهه گذشته به شدت افزایش یافته است. شاخص گذرنامه هنلی در سال ۲۰۰۶ نشان داد که یک فرد به طور متوسط ​​می تواند از ۵۷ کشور بدون نیاز به دریافت ویزا از قبل بازدید کند. امروزه این عدد ۱۰۷ است، یعنی تقریباً دو برابر.

با این حال، اروپا، آمریکای شمالی و کشور‌های ثروتمند آسیایی از این آزادی‌های جدید در درجه اول برخوردار هستند، دارندگان گذرنامه از کشور‌هایی مانند آنگولا، کامرون و لائوس فقط می‌توانند حدود ۵۰ کشور را وارد کنند.

کریستین اچ. کایلین، رئیس هنلی و خالق مفهوم شاخص گذرنامه، می‌گوید باز کردن کانال‌های مهاجرت برای بهبودی پس از همه‌گیری بسیار مهم است. او می‌گوید: «گذرنامه‌ها و ویزا‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی هستند که بر نابرابری اجتماعی در سراسر جهان تأثیر می‌گذارند، زیرا فرصت‌هایی را برای تحرک جهانی تعیین می‌کنند. کشور‌های ثروتمندتر باید در تلاش برای کمک به توزیع مجدد و تعادل مجدد منابع انسانی و مادی در سراسر جهان، مهاجرت مثبت به داخل را تشویق کنند.»

بهترین گذرنامه‌های که در سال ۲۰۲۲ رده بندی می‌شوند عبارتند از:

۱. ژاپن، سنگاپور (۱۹۲ مقصد)

۲. آلمان، کره جنوبی (۱۹۰)

۳. فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ، اسپانیا (۱۸۹)

۴. اتریش، دانمارک، فرانسه، هلند، سوئد (۱۸۸)

۵. ایرلند، پرتغال (۱۸۷)

۶. بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوئیس، بریتانیا، ایالات متحده (۱۸۶)

۷. استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان، مالت (۱۸۵)

۸. لهستان، مجارستان (۱۸۳)

۹. لیتوانی، اسلواکی (۱۸۲)

۱۰. استونی، لتونی، اسلوونی (۱۸۱)

بدترین گذرنامه‌ها عبارتند از

چندین کشور در سراسر جهان به کمتر از  ۴۰ کشور بدون ویزا دسترسی دارند. این کشور‌ها  شامل:

۱۰۴. کره شمالی (۳۹ مقصد)

۱۰۵. سرزمین‌های نپال و فلسطین (۳۷)

۱۰۶. سومالی (۳۴)

۱۰۷. یمن (۳۳)

۱۰۸. پاکستان (۳۱)

۱۰۹. سوریه (۲۹)

۱۱۰. عراق (۲۸)

۱۱۱. افغانستان (۲۶)

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه