ارسال به دیگران پرینت

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد

گزارش موارد «سالک» در مناطق روستایی تهران | مرگ ناشی از «اُمیکرون» در کشور نداریم

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به مشاهده مواردی از بیماری سالک در مناطق روستایی استان تهران و همچنین ورود استانداری به این موضوع، گفت: اگر سریع اقدام کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم بیماری به سرعت کنترل شود.

گزارش موارد «سالک» در مناطق روستایی تهران | مرگ ناشی از «اُمیکرون» در کشور نداریم

دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری وزارت بهداشت، درباره مدیریت بیماری سالک در کشور گفت: مدیریت سالک در کشور چند بخشی است و سازمان‌های مختلف باید درگیر باشند. موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماندها و جمع‌آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا هر کدام از اینها می‌تواند منبع بیماری سالک در یک منطقه‌ای باشد که حتی پیش از این هم بیماری در آنجا دیده نشده است. موضوع مهم این است که اگر این اقدامات به صورت هماهنگ در زمان مناسب انجام نشود، بیماری گسترش می‌یابد. ما با بیماری روبرو هستیم که کنترل آن نسبت به گذشته به سادگی میسر نیست و کنترل سختی دارد که گاهی سال‌ها کنترل آن طول  می‌کشد.

وی افزود: از مردم می‌خواهم با مسئولین بهداشتی کشور همراهی کنند و توصیه آنها را جدی بگیرند. رعایت بهداشت محیط زندگی در داخل و خارج از منزل و اطراف آن اهمیت بالایی دارد. این بیماری اکنون عمدتا در مناطق روستایی استان تهران مشاهده شده است. اگر سریع اقدام کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم بیماری هم به سرعت کنترل شود. کارهایی که وزارت بهداشت انجام می‌دهد، عمدتا برای کنترل ناقلین بیماری است که چک حشره‌شناسی انجام می‌دهد و حشرات مزاحم را کنترل می‌کند و اگر لازم باشد این مراقبت‌ها را تشدید شود، اقدام لازم صورت می‌گیرد.

گویا تاکید کرد: باید توجه کرد که درمان بیماری سالک نیز اهمیت دارد. بیمار باید حدود یک ماه تحت مراقبت‌های خاص در مراکز بهداشتی باشد و به صورت زمانبندی شده دارو دریافت کند و پس از اتمام درمان هم باید تحت درمان باشد و پس از درمان مواظب باشد که زخمش پوشیده باشد که مهم‌ترین اقدام پیشگیری است. خوشحالم که استانداری تهران از این موضوع استقبال کرده و کاری کرده است که نیروها و سازمان‌های دیگر به کمک وزارت بهداشت آیند.

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: با افزایش پوشش واکسیناسیون ما شاهد هستیم که موارد بیماری کرونا به شکل چشمگیری در کشور کاهش یافته است و موارد مرگ ناشی از این بیماری به شکل چشمگیری کاهش یافته است و این نکات ما را به آینده امیدوار می‌کند که اقدامات کنترلی خود را بهتر دنبال کنیم. از طرفی با سویه جدیدی مواجه هستیم که قابلیت انتقال بالایی دارد و ما را نگران می‌کند. زیرا می‌تواند در زمان کوتاهی جمعیت زیادی را مبتلا کند و اگر چنین شود مراجعات به مراکز درمانی افزایش یافته و تخت‌های بستری آی سی یو تحت تاثیر قرار می‌گیرد، پس باید هوشیار باشیم. ما با یک سویه روبرو هستیم که هنوز مشخص نیست پس از ابتلا به این بیماری چه اتفاقی بیفتد. ممکن است شدت بیماری‌زایی این سویه الان کم باشد، اما در آینده ممکن است که شدت بیماری‌زایی آن هم زیاد شود و از این جهت نگران هستیم.

گویا گفت: وقتی تعداد زیادی مبتلا شوند طبیعی است که کار سخت و دشوار می‌شود. کماکان جز یک یا دو داروی تحقیقاتی، درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد و این برای کنترل بیماری کافی نیست؛ لذا بالا بردن پوشش واکسیناسیون لازم است که البته هنوز ما را قانع نکرده است و کنترل بهداشتی اهمیت زیادی دارد.

گویا همچنین درباره وضعیت واکسن کرونا و شرایط تزریق آن، گفت: تنها مرجع علمی که درباره نوع واکسن و استفاده از آن تصمیم می‌گیرد، کمیته ملی واکسن است که متشکل است از برجسته‌ترین اساتید کشور است. کمیته علمی مرجع کشوری واکسن، کمیته‌ای است که برنامه واکسیناسیون کووید را مطالعه و بررسی کرده و توصیه‌های خودش را به وزارت بهداشت ارائه کرده است و توصیه های کمیته علمی در دست اجراست.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت تشخیص اُمیکرون در کشور، گفت: برای تشخیص سویه امیکرون مشکلی نداریم. امکانات تشخیصی در کلیه استان‌های کشور برقرار است، اما حداقل فعلا تشخیص سویه اُمیکرون به این صورت نیست که هرکس که دلش خواست برود و آزمایش شود. بلکه دستورالعملی را وزارت بهداشت تهیه کرده و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس آن دستورالعمل اقدام می‌کنند. همه پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده یکی از دلایلش هم این است که هنوز به اندازه کافی کیت تشخیصی اُمیکرون در کشور نداریم. البته بسیاری از کشورها وضعیت مشابه ما را دارند، منتها با این تفاوت که ما علاوه بر تهیه این کیت، از منابع مختلف در داخل کشور هم تولید می کنیم و امیدواریم افزایش یابد. انجام آزمایش برای تشخیص امیکرون شرایط خاصی دارد که این شرایط خاص ابلاغ شده است.

وی درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال نیز گفت: این موضوع در کمیته ملی واکسن مورد بررسی قرار گرفته و عمدتا نظر بر این بوده که این واکسیناسیون انجام شود. موضوع واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال به ستاد ملی کرونا ارائه شده و کمیته ستاد ملی کرونا مستندات بیشتری را از کمیته علمی واکسن خواسته تا تصمیم نهایی را بگیرد. سوالاتی که در این زمینه مطرح کردند، در حال تهیه پاسخ‌هایش هستیم و امیدواریم پاسخ‌های ما قانع‌کننده باشد و ستاد ملی تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

وی درباره ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا نیز، گفت: کسانی که دو نوبت واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده باشند، بعد از مدتی سطح آنتی‌بادی‌شان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین کسانی که دو نوبت واکسن زدند، مشخص شده که باید حتما نوبت بعدی را هم دریافت کنند. زمان دریافت نوبت سوم و تواتر واکسن متفاوت است، ماموران بهداشتی ما توضیحات لازم را برای مراجعه‌کنندگان خواهند داد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز ۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور هستند که حتی نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند که این ما را نگران کرده است. از طرفی پوشش نوبت سوم هم هنوز کامل نشده است. البته ما برای نوبت سوم، زمان داریم. توصیه من به مردم این است که زمان را از دست ندهید، حتما باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنید. دیده شده که نوبت سوم شانس ابتلا به کرونا را کاهش داده و احتمال بستری و  بستری در بخش‌های مراقبت ویژه را بسیار کم می‌کند.

گویا گفت: تا کنون تقریبا ۹ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور دز سوم را دریافت کردند اما این ما را قانع نمی‌کند و با جمعیت ۶۰ تا ۷۰ میلیونی که باید این دز را دریافت کنند، فاصله داریم. البته اگر کسی نوبت سوم واکسن را دریافت نکرده، ممکن است زمانش نرسیده باشد یا گرفتاری‌های شخصی و خانوادگی منجر به آن شده است. زیرا معتقدم مردم ما از اهمیت واکسیناسیون کاملا مطلع هستند و می‌دانند که این واکسن چقدر در حفظ ایمنی آنها موثر بوده است. مردم باید به ما اعتماد کنند و وزارت بهداشت برای اعتماد مردم اهمیت ویژه‌ای قایل است. تاکنون حدود ۱۲۴ میلیون دز واکسن در کشور نزریق شده و این نشان می دهد که مردم به ما اعتماد کردند و اگر مشکل دیگری هم باشد، می توانیم با تعامل با مردم آن را حل کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره گزارش مرگ ناشی از امیکرون در کشور، گفت: تاکنون گزارش مرگ ناشی از اُمیکرون در کشور نداشتیم. به طور کلی هم آنچه که مشاهده شده موارد مرگ ناشی از امیکرون عمدتا کم و نادر هم بوده حتی در کشورهایی که تعداد زیادی مبتلا داشتند هم کم بوده است.

گویا درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نیز گفت: ما دستورالعمل اینکه یک دانش‌آموز چگونه به مدرسه مراجعه کند را ابلاغ کردیم؛ پروتکل‌هایی مانند اینکه اگر دانش‌آموزی واکسن تزریق نکرده بود، چه اقداماتی باید در قبالش انجام شود و ... که این موارد هم با جزییات ابلاغ شده است. کلیه مدارس کشور بر اساس این دستورالعمل که مورد تایید ستاد ملی کرونا قرار گرفته‌اند، عمل می‌کنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه