ارسال به دیگران پرینت

کاهش ۵۰ درصدی ذخایر برفی

کاهش قابل توجه ورودی آب به سدهای دریاچه ارومیه

بارش های سال آبی جاری در استان تاکنون به ۱۰۳ میلی متر رسیده که این رقم در حوضه دریاچه ارومیه ۱۱۳ میلی متر است.

کاهش قابل توجه ورودی آب به سدهای دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: ورودی آب به سدهای حوضه دریاچه ارومیه ۷۲ درصد کاهش یافته که نشان دهنده کم آبی قابل توجه است.

یاسر رهبردین روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این امر به علت کاهش ۵۰ درصدی ذخایر برفی و نزولات آسمانی رخ داده است.

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه تعیین شده مدیریت منابع و مصارف سدها با اولویت تامین آب شرب، رهاسازی از پشت برخی سدها به سمت دریاچه ارومیه با برنامه ریزی انجام گرفت تا برای آب شرب و کشاورزی مردم استان، تهدید و تنش اجتماعی در خصوص آب ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش، به تراز ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر امسال) رسیده و به هزار و ۲۷۰ متر و ۶۵ سانتی متر ارتقا یافته است.

رهبردین گفت: حجم آب دریاچه ارومیه هم ۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون مترمکعب است.

به گزارش ایرنا، بارش های سال آبی جاری در استان تاکنون به ۱۰۳ میلی متر رسیده که این رقم در حوضه دریاچه ارومیه ۱۱۳ میلی متر است.

سال گذشته هم میزان بارش ها به ۳۰۰ میلی متر نرسید.

 

تکمیل طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه

یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یافت

امسال هیچ اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید پیگیری کند تا اعتبارات سال جاری و مطالبات گذشته تحقق یابد.

یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یافت
 

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با تکمیل طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال، یک میلیارد مترمکعب آب دائمی به پیکره دریاچه وارد خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، «مسعود تجریشی»، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در جلسه شورای منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی از کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در پایاب سدهای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: با اجرای طرح‌های مصوب در حوزه کشاورزی، بهره‌وری و معیشت کشاورزان این حوضه بهبود نسبی داشته است. 

 

وی رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه را اقدامات نرم‌افزاری و فعال‌تر شدن استان‌ها در این زمینه عنوان کرد. 

 

در این جلسه گزارشی از اقدامات و طرح‌های مصوب از زمان تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و برنامه‌ها و اقدامات آتی و همچنین مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم ارائه شد. 

 

این گزارش حاکی است تاکنون ۵۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرحهای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته که ۵۴ درصد از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های انتقال آب پرداخت شده است.

 

 

بر اساس این گزارش، آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از محل انتقال آب از سدهای «سیلوه» و «کانی‌سیب» و تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه با وجود اتمام عملیات عمرانی این پروژه‌ها هنوز تأمین نشده و رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز هم در سال آبی جاری ۶۸ درصد کاهش یافته است که مجموع این عوامل منجر به کاهش ورودی آب به دریاچه و کاهش تراز آب آن شده است. 

 

استاندار آذربایجان شرقی نیز اجرای طرحهای انتقال آب را مهم‌ترین اقدام ضروری برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با وجود تکمیل برخی از این پروژه‌ها، هنوز بهره‌برداری از آن‌ها شروع نشده است که باید پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود. 

عابدین خرّم با اشاره به رویکرد جدید دولت در این موضوع با محوریت اقدامات نرم‌افزاری، اظهار داشت: اقدامات نرم‌افزاری و فرهنگی زمانی موثر است که بتوانیم پروژه‌های سخت‌افزاری را تکمیل کرده و آب را به پیکره دریاچه انتقال دهیم. 

 

وی با اشاره به اتمام عملیات عمرانی خط انتقال آب از سدهای کانی‌سیب و سیلوه به دریاچه ارومیه، گفت: به‌رغم این اقدامات، هنوز تاثیر عملی بر حجم آب دریاچه محقق نشده و کاهش بارندگی‌ها هم مزید بر علت شده است تا امروز تراز دریاچه پایین‌تر از زمان مشابه سال قبل باشد. 

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: امسال هیچ اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید پیگیری کند تا اعتبارات سال جاری و مطالبات گذشته تحقق یابد. 

 

وی در عین حال گفت: کمبود اعتبار نباید مانع از انجام وظایف قانونی به‌ویژه برخورد با فعالیت‌های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شود. 

خرّم با تأکید بر اهمیت مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در روند احیای دریاچه ارومیه، افزود: حضور مردم در صحنه می‌تواند با هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر موثر باشد و لازم است در تمام پروژه‌های احیا، معیشت مردم و ساکنان پیرامون دریاچه مورد توجه قرار گیرد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سلام سوال داشتم از مدیریت محترم آیا در این فصل بارندگی بارداری ابر ها در منطقه مصلحت هست و یا نمی شود این را انجام داد شاید در کوه ها برف بیشتر در بهار و تابستان آب باشد

    • خلیل ارسالی در

      با هزاران زحمت ،سهمیه بندی ،صرف کلی هزینه ،جیره بندی اب برای مردم وبخش کشاورزی ،یک‌میلیارد لیتر اب را جمع کنید وهدایت بشه بیاد داخل دریاچه ،بعد تابستون شروع نشده با اولین گرمای سال بخار بشه بره هوا .ادمی که ماحصل یک ماه کارشو بیار تو خونه اتیش بزنه دود بشه بره هوا بهش چی میگن .
      شرط، تحقیق در مورد نگر داشتن همین اب اندک‌داخل دریاچه هست .چیزی که در چهل سال مدیریت اقایان هیچ جایی نداشته و ان ،بکار گیری ،و استفاده از تجربیات دیگر کشورهاست .مخصوصا در مورد اب که اساسی ترین مشکل کشور خواهد بود .میلیاردها از بودجه کشور صرف جابجای خاک در طول مسیر رودهای منتهی به دریاچه شده که اصلا چون مدیریتی دران نبوده نه به چشم میاید و نه مفید بوده .ای کاش بودجه ای هم در مورد استفاده از نظر دانشگاهها ی داخلی و خارجی میشد ‌.ای کاش یکی هم پیدا میشد و میگفت که چه باید کرد این اب با ارزش به همین اسانی وراحتی بخار شده و از این کشور بی اب پر نکشد .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه