ارسال به دیگران پرینت

علت افزایش یبوست با بالا رفتن سن

چرا با افزایش سن، یبوست بیشتر میشود؟

به دلایل مختلف، با افزایش سن، ابتلا به بیماری یبوست شدت می یابد درحالی که سالمندان با آگاهی از این دلایل میتوانند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

چرا با افزایش سن، یبوست بیشتر میشود؟

علت افزایش یبوست با بالا رفتن سن

بالا رفتن سن باعث ایجاد تغییراتی در بدن می شود. یبوست یکی از همین مشکلات و تغییرات است که در بدن اتفاق می‌ افتد که در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک قصد داریم در مورد علت این موضوع صحبت کنیم و بگوییم که چرا با بالا رفتن سن، افراد بیشتر دچار یبوست می شوند و چه اقداماتی در بهبود این وضعیت موثر است؟

 

عادات غذایی غلط

هنگامی که سن بالا می رود، افراد کم تر به رژیم غذایی خود توجه می‌ کنند و کمتر مواد غذایی حاوی فیبر می خورند و در نتیجه گوارش آن ها به هم می‌ ریزد و نمی‌ توانند گوارش خوبی داشته باشند. به همین علت است که ما توصیه می‌ کنیم حتماً میوه، سبزیجات و غلات کامل را در وعده های غذایی خود جای دهید تا دچار یبوست نشوید.

خوردن فست فود

نرسیدن آب به بدن

رساندن آب به بدن تاثیر بسیار مهمی در سلامت گوارش دارد و باعث می‌ شود که شما در گوارش وضعیت بهتری داشته باشید اما اگر آب به بدن خود نرسانید، این کمبود آب و خشکی باعث می‌ شود که به یبوست دچار شوید که معمولاً در افراد سن بالا رایج‌تر است؛ زیرا خیلی به نوشیدن آب اهمیت نمی دهند‌. پس سعی کنید که مصرف مایعات را افزایش دهید.

کاهش حرکات گوارشی

کم کم که سن بالا می‌ رود، توده عضلانی افت می‌ کند و همین باعث می شود که حرکات گوارشی و عوامل ایجاد مدفوع افت پیدا کند و حرکات گوارشی به خوبی نتواند عامل ایجاد دفع مدفوع باشد. اگر مشکل شما هم این باشد، احتمالاً پزشک برایتان دارو تجویز می‌ کند تا بتوانید حرکات عضلات و ماهیچه های گوارشی را بهبود بخشید.

مصرف بعضی از دارو های خاص

همزمان که سن بالا می‌ رود، احتمال ابتلا به بعضی از مشکلات به دلیل مصرف بعضی از دارو ها وجود دارد که این داروها روی سیستم گوارشی اثر گذار هستند. دارو های مخصوص نارسایی کلیه باعث ایجاد کم آبی در بدن می‌ شوند. بسیاری از داروها مثل داروهای ضد افسردگی، آلرژی، فشار خون، آلزایمر، بیماری پارکینسون، آسم و غیره آب بدن را از بین می‌ برند، حرکات روده را تحت تاثیر قرار می دهند و ممکن است با مصرف آن ها فرد به یبوست دچار شود.

مصرف دارو

تحرک کمتر

وقتی که سن بالا می رود؛ تحرک افراد کم تر می‌ شود و بیشتر می نشینند. همین باعث می‌ شود که سبک زندگی ساکنی داشته باشند. فعالیت کمتر باعث می‌ شود که گوارش افت پیدا کند، زیرا فعالیت باعث تحریک حرکات روده می شود. به همین دلیل ما حتی به افراد در سنین بالا هم توصیه می کنیم که حداقل نیم ساعت حرکات کششی و متناسب با شرایط بدنی داشته باشند و اگر برای شان مقدور است، حتماً در طول روز راه بروند.

مشکلات حرکتی

بعضی از مشکلاتِ حرکتی با بالا رفتن سن اتفاق می‌ افتد و باعث می‌ شود که فرد عادات رفتن به دستشویی خودش را تغییر دهد‌؛ به عنوان مثال مشکلاتی مثل آرتروز باعث ایجاد سفتی و درد در بدن می‌ شود و زمانی که فرد برای مدتی داخل توالت می نشیند، احساس ناراحتی دارد و همین باعث می‌ شود که به یبوست دچار شود‌. مشکلات دیگر مثل بیماری پارکینسون و بیماری ام اس هم باعث ایجاد چنین وضعیت هایی می‌ شوند.

ضعف ماهیچه لگن

با بالا رفتن سن توده عضلانی افت پیدا می‌ کند. همه ماهیچه های بدن از جمله قسمت لگن درگیر می شوند. بارداری، زایمان یا یائسگی هم باعث ضعف این ماهیچه ها می گردد که همه این ها می تواند عامل ایجاد یبوست باشد.

دل درد و یبوست

راهکار هایی برای مقابله با یبوست در سنین بالا

اگر جزء افرادی هستید که به این مشکل دچار شده اید، راهکار های زیر را در پیش بگیرید که احتمالاً در بهبود حال شما موثر است.

تایم توالت را طولانی نکنید

بسیاری از افراد مدت زمان زیادی در توالت می نشینند و همین باعث ایجاد مشکلات در دفع مدفوع آن ها می‌ شود. پس بهتر است که تایم دستشویی را طولانی نکنید.

 

از توالت ایرانی استفاده کنید

توالت ایرانی به گونه ای طراحی شده است تا زمانی که روی آن می نشینید، به ماهیچه‌ های روده و گوارش فشار وارد می‌ کنید و راحت آن ها را تخلیه می‌ کنید. اگر مشکلات زانو و کمر ندارید، می توانید از دستشویی های ایرانی استفاده کنید. حتماً توالت ایرانی را جایگزین توالت فرنگی کنید.

نفس عمیق بکشید

تنفس دیافراگمی فواید زیادی برای مشکلات گوارشی دارد. سعی کنید که یک نفس عمیق از شکم بکشید و به مدت 10 ثانیه بازدم داشته باشید، سپس شکم تان را به سمت جلو هل دهید و بعد مقعد را ریلکس کنید که احتمالاً با انجام این کار، دفع مدفوع راحت تر انجام خواهد شد.

هر زمان که نیاز داشتید؛ حتماً به دستشویی بروید

معمولا افراد مدفوع خود را نگه می دارند و خیلی خودشان را کنترل می‌ کنند تا به جای مناسب برسند اما بهتر است که هر زمان که نیاز به رفتن به دستشویی داشتید، حتماً این کار را انجام دهید و آن را به تعویق نیندازید

 

منبع : نمناک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه