ارسال به دیگران پرینت

ممنوعیت دریافت کپی مدارک احراز هویتی توسط بانک‌ها و ثبت احوال

سازمان اداری و استخدامی کشور بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک احراز هویت مشتریان توسط بانک مرکزی، بانک‌ها و سازمان ثبت احوال تاکید کرد.

ممنوعیت دریافت کپی مدارک احراز هویتی توسط بانک‌ها و ثبت احوال

سازمان اداری و استخدامی کشور بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک احراز هویت مشتریان توسط بانک مرکزی، بانک‌ها و سازمان ثبت احوال تاکید کرد.

به گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون نوسازی اداری این سازمان در نشستی با حضور مسئولان بانک مرکزی و سازمان ثبت احوال کشور، ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت اجرای بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از مشتریان، تصریح‌کرد: رویکرد سازمان اداری و استخدامی در ابلاغ این بخشنامه، سهولت دسترسی به خدمات دولت بوده است، اما با وجود زیرساخت‌ها و قوانین لازم، وضعیت اجرای بخشنامه مطلوب نیست و بسیاری از بانک‌های خصوصی از اجرای قانون سرباز می‌زنند که باعث می‌شود خدمت‌گیرندگان این ضعف را به پای کل نظام اداری و دولت می‌نویسند.

علاء ‌الدین رفیع‌زاده تاکید کرد: بانک‌های خصوصی و دولتی در قانون برابر هستند و اگر بخشنامه‌ای صادر می‌شود باید هر دو از آن تبعیت کنند و نباید به بهانه خصوصی‌بودن و مخاطب مستقیم بخشنامه‌ها نبودن، برای مردم دردسر ایجاد کرد.

وی از بانک مرکزی درخواست کرد، بخشنامه تأکیدی در خصوص ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی صادر کند و در صورت لزوم و قطعی سامانه، بانک‌ها موظف هستند از مدارک هویتی کپی بگیرند تا هزینه و زمان ارائه خدمت به مشتریان کاهش یابد.

در این نشست «حنیفی» معاون نظارت بانک مرکزی در پاسخ به علت عدم اجرای مطلوب بخشنامه توسط بانک‌ها، اظهار داشت: مطابق قانون مبارزه با پول‌شویی، بانک مرکزی امر احراز هویت برخط را از سال ۸۸ تا سال ۹۸ طی سه بخشنامه اجرا کرده، اما در دسترسی به سامانه ثبت احوال محدودیت‌هایی نیز وجود داشته که مانع اجرای مطلوب قانون شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز در این نشست با اعلام اینکه در بانک‌های دولتی همواره تاکید شده که احراز هویت از طریق استعلام از سازمان ثبت احوال انجام شود، افزود: گاهی اجرای قوانین بالادستی که در آنها حفظ مدارک برای ارائه به نهادهای نظارتی تصریح شده با برخی بخشنامه‌ها مانند ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی، همسو نیستند.

قیطاسی افزود: با این حال بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی در ۹۹ درصد بانک‌های دولتی در حال انجام است و مشتریان بانک‌ها در صورت مشاهده تخطی از قانون می‌توانند به واحدهای رسیدگی به شکایات همان بانک مراجعه کنند. به‌طورمعمول در مدت ۲۴ ساعت به این شکایت‌ها رسیدگی می‌شود.

عباسی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور نیز با انتقاد از اینکه برخی بانک‌های خصوصی به بهانه قطعی سیستم احراز هویت، بانک اطلاعاتی از مشتریان خود تشکیل می‌دهند، اعلام کرد: روزانه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار استعلام بانک‌ها از سامانه پاسخ داده می‌شود و سیستم احراز هویت برخط همواره در حال ارائه خدمت بوده و به ندرت و در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه ممکن است دچار قطعی شود.

وی تصریح کرد: به هیچ‌وجه نباید اطلاعات پشت کارت ملی شهروندان به‌راحتی در اختیار دیگران قرار بگیرد، اما شاهد هستیم از مشتریان بانک‌ها کپی شناسنامه و گاهی کپی پشت و روی کارت ملی درخواست می‌شود که به لحاظ امنیتی این کار قابل توجیه نیست.

بر پایه این گزارش، سازمان اداری و استخدامی کشور در دو بخشنامه جداگانه در هفدهم شهریورماه ۹۹ و پنجم دی‌ماه ۹۶ همچنین در یک بخشنامه تأکیدی نهم اسفندماه ۹۹، دریافت کپی مدارک هویتی، از جمله شناسنامه و کارت ملی را از خدمت‌گیرندگان توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع کرده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      ی جوری صحبت میکنی اینگار اروپا هستید ما اصل مدارک کلا به بانک ها اهدا میکنیم بازهم نه تنها هیچ کار انجام نمی دهند بلکه با فو ش بیرون می کنند

    • محمد ارسالی در

      ابتدا زیرساخت هارو درست کنن بعد بگن کپی مدارک نگیرید

    • محمود ارسالی در

      کشور ما اینقدر گل و بلبل هستش که مسئولین حتی بفکر کوچکترین مشکلات مردم هستن .بنده خدا ها برای اینکه کوچکترین هزینه ای مردم پرداخت نکنن میان جلسه میزارن که کپی مدارک از مردم دریافت نکنن .اما نمیدونن که شاید دریافت این کپی ها به این خاطره. که تو سیستم بانکی ثبت بشه که کی چقدر وام گرفته که بتونه بره یک کیلو گوشت و چند تا مرغ بگیره واقعا باید با داشتن چنین مسئولیتی به خودمون به بالیم و

    • ناشناس ارسالی در

      من برای دریافت42میلیون وام خریدکالا دونامه کسراقساط و ی چک به بانک دادم.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه