ارسال به دیگران پرینت

محیط زیست استان ایلام:

تبرئه جنجالی عاملان قتل وحشیانه یک پلنگ

همزمانی تبرئه دو متهم در دادگاه بدوی که با ضربات سنگ و چوب یک پلنگ را کشته بودند و همچنین حمله و ضرب و جرح محیط‌بان ایوانی توسط یک شکارچی، واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را به خصوص از سوی فعالان محیط زیست به دنبال داشته است.

تبرئه جنجالی عاملان قتل وحشیانه یک پلنگ

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان ایلام، یدالله همتی‌پناه از محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ایوان، در خیابان مورد حمله شکارچی متخلف قرار گرفته و با جسم تیز مصدوم شده است. این درحالی است که این شکارچی به همراه یک متخلف دیگر، سال گذشته اقدام به صید غیرمجاز ماهی کرده و به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده بود!

همچنین بر اساس گزارش‌ها ضارب در حال حاضر متواری است و پرونده این حادثه در دادسرای عمومی و انقلاب ایوان تشکیل شده است و پیگردهای انتظامی و قضایی برای دستگیری ضارب ادامه دارد.

از سوی دیگر دو متهم که پلنگی بیمار و نحیف را در تربت حیدریه به شکلی وحشیانه با ضربات سنگ و چوب کشته بودند در دادگاه بدوی تبرئه شدند؛ البته پرونده این دو برادر به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شده است. 

تیرماه سال جاری با مراجعه دو نفر از اهالی روستای نسر تربت حیدریه به شبکه بهداشت و درمان این روستا که آثار زخم ناشی از حمله حیوان بر بدن داشتند، موضوع به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اطلاع‌رسانی شد. پس از دریافت این خبر بلافاصله یگان حفاظت محیط زیست برای بررسی موضوع به محل اعزام و به‌رغم انکار دو متخلف و با بررسی آثار جرح و زخم روی بدن آنان محرز شد که این دو جوان با یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای نسر درگیر شده و حیوان را به طرز فجیعی مورد حمله قرار داده‌اند.

محیط‌بانان بلافاصله با شناسایی محل درگیری، پلنگ زخمی را در حالی که رمقی برایش نمانده بود با صورتی متلاشی، برای درمان به مشهد منتقل کردند اما شدت جراحات بسیار شدید بود و این گونه‌ی ارزشمند بعد از دو روز تلاش تیم درمانگر، از طبیعت کشورمان حذف شد.

علی کشمیری فعال حقوق حیوانات و کنشگر محیط زیست در خصوص انگیزه این دو متهم گفت: مشخص است این دو نفر به قصد ماجراجویی و تفریح این کار را انجام داده‌اند. همچنین در بعضی مناطق نیز هنوز این باور غلط وجود دارد که کشتن پلنگ افتخار و نشان شجاعت است و همین عامل، انگیزه‌ کشتن پلنگ توسط ماجراجویان است.

وی ادامه داد: اگر یک پلنگ سالم باشد ممکن نیست افراد بتوانند بر آن غلبه کنند و آسیبی وارد کنند. بنابراین واضح است این دو نفر بصورت ناجوانمردانه این پلنگ زخمی و مجروح را از پای درآورده‌اند. پلنگ زمانی به روستا نزدیک می‌شود که زخمی و بیمار باشد یا به هر دلیل دیگری توان شکار را از دست داده باشد. کاهش طعمه به دلیل دخالت‌های انسان نیز از دلایل نزدیک‌شدن گوشتخواران به جوامع روستایی است.

کشمیری همچنین تبرئه این دو متهم را در دادگاه بدوی بسیار عجیب دانست و گفت: این پرونده به قدری شفاف است که صدور این حکم سبب تعجب بسیاری از فعالان شده است و نگرانی ما این است که در دادگاه تجدیدنظر نیز این حکم تایید شود.

این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: متاسفانه بعضی از قضات درباره ارزش گونه‌های حیات وحش آگاهی کافی را ندارند. من این جمله رابسیار در محاکم شنیدم که بعضی از قضات می‌گویند «حالا یک حیوان را کشته، یک کفتار یا پلنگ را کشته. مگر چه کار کرده؟» همچنین معمولا متهمان حیوان‌آزاری در دادگاه‌ها بسیار مظلوم‌نمایی می‌کنند. برای مثال همسر و فرزندان خود را به دادگاه می‌آورند و با این اقدامات سعی می‌کنند جو دادگاه را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین بصورت مکرر ما شاهد بودیم که جنایتی دلخراش علیه حیوانات اتفاق افتاده و حکمی نامتناسب با اقدام صورت‌گرفته برای افراد حیوان‌آزار صادر شده است.

کشمیری حکم صادرشده را داری ابعاد مختلفی دانست و افزود: این دسته از حکم‌ها سبب می‌شود که شکارچیان غیرقانونی جسورتر شوند و کار برای محیط‌بانان دشوارتر شود.

وی به سختی شرایط کاری محیط‌بانان اشاره کرد و گفت: محیط‌بانان در شرایط بسیار سخت کاری و با امکاناتی بسیار محدود، پس از ساعت‌ها، روزها و حتی هفته‌ها و ماه‌ها تلاش موفق می‌شوند یک شکارچی غیرقانونی و متخلف را دستگیر کنند اما در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که قبل از اینکه محیط‌بان به منزلش برسد، شکارچی متخلف در منزلش نشسته است! بنابراین این چالش اساسی برای محیط‌بانان پیش می‌آید که در برخورد با یک شکارچی متخلف باید چه کار کنند؟

کشمیری در آخر گفت: ما به عنوان سازمان‌های مردم‌نهاد قطعا مکاتباتی با ریاست کل دادگستری استان و همچنین دادستان مرکز استان خراسان رضوی خواهیم داشت تا این پرونده‌ها یا به شعب محیط زیستی ارجاع داده شود یا به قضاتی سپرده شود که اشراف کامل بر محیط زیست و رفتار حیوانات داشته باشند زیرا بسیار مهم است که قضات و حقوقدانان ما بدانند رفتار حیوانات به ویژه در مواجهه با انسان‌ها چگونه است. 

ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی درباره مجازات حیوان‌آزاری است. بر این اساس هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت‌شده کند، به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد. همچنین فصل بیست‌وششم بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی تحت عنوان «احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات» به تعیین مجازات حیوان‌آزاری پرداخته است.

با این وجود، تا زمانی که قوانین دارای ضمانت اجراهای شدیدتر تصویب نشود، محیط‌بانان و سربازان طبیعت از حمایت حقوقی و قضایی مطلوب برخوردار نباشند، محاکم به مقوله حمایت از حیوانات و محیط زیست به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای و نه‌چندان مهم نگاه کنند و قضات به ضرورت حفظ گونه‌های جانوری واقف نباشند، این قبیل اتفاقات تکرار خواهد شد و هر از گاهی شاهد چنین مواردی خواهیم بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه