ارسال به دیگران پرینت

یارانه معیشتی دی ماه | سرپرستان خانوار | سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها

زمان واریز یارانه معیشتی دی ماه تغییر کرد

یارانه معیشتی همواره روز 10 ام هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. اما این ماه به دلیل این که جمعه 10 ام دی ماه است، یارانه معیشتی پنجشنبه 9 ام دی ماه واریز می شود.

زمان واریز یارانه معیشتی دی ماه تغییر کرد

یارانه معیشتی دی ماه 1400 فردا واریز می شود. یارانه معیشتی این ماه یک روز زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرد که بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی دی ماه ساعت 24 روز پنجشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. یارانه معیشتی دی ماه بدون تغییر به حساب سرپرستان واریز می شود. جزئیات یارانه معیشتی دی ماه به شرح زیر است.

به نقل از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، «امید حاجتی» افزود : بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز پنجشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، سیزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

 

 

اعطای یارانه نقدی به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی

تبعات منفی افزایش یارانه برای جامعه

برخی از تحلیلگران بر این باورند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و اعطای یارانه نقدی به جای آن، نه تنها به افزایش قدرت دهک‌های پایین درآمدی منجر نخواهد شد بلکه شکاف طبقاتی را بیش از پیش خواهد کرد.

 تبعات منفی افزایش یارانه برای جامعه
 

برخی از تحلیلگران بر این باورند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و اعطای یارانه نقدی به جای آن، نه تنها به افزایش قدرت دهک‌های پایین درآمدی منجر نخواهد شد بلکه شکاف طبقاتی را بیش از پیش خواهد کرد.

این روزها که لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کانون توجه متخصصان اقتصادی و اصحاب رسانه قرار دارد بخش قابل توجهی از اظهار نظرها و تحلیل‌های موافقان و مخالفان روی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش یارانه‌ها از محل منابع این سیاست متمرکز شده است. 

 

برخی از تحلیلگران بر این باورند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و اعطای یارانه نقدی به جای آن، نه تنها به افزایش قدرت دهک‌های پایین درآمدی منجر نخواهد شد بلکه شکاف طبقاتی را بیش از پیش خواهد کرد.

 

یکی از شاخص‌های اقتصادی که میزان شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد «ضریب جینی» است. این ضریب به ما می‌گوید که تا چه حد توزیع درآمد در کشور عادلانه بوده و آیا شکاف طبقاتی بین دهک‌های بالای درآمدی و دهک‌های پایین کم است یا زیاد و اینکه با وضعیت مطلوب چه فاصله‌ای دارد.

 

برای اینکه نوع ارتباط بین یارانه و ضریب جینی را مشخص کنیم، باید به سراغ وضعیت این شاخص در سال‌های ابتدایی شروع یارانه نقدی در کشور برویم.

 

ضریب جینی عددی است بین صفر و یک. هرچقدر به یک نزدیک تر باشد به معنای وجود نابرابری و شکاف طبقاتی بیشتر در جامعه است. می‌توان با استفاده از این شاخص نشان داد که دولت‌های مختلف در ایران تا چه مقدار در جهت هدایت ثروت به اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین درآمدی تلاش کرده‌اند.

آیا یارانه به عنوان یکی از راه‌های توزیع درآمد و ثروت میان اقشار مختلف جامعه با افزایش شاخص ضریب جینی همراه است یا خیر؟

 

هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار ایران سالانه شاخص ضریب جینی را محاسبه و منتشر می‌کنند. در جدول  زیر ضریب جینی بیش از سه دهه ارائه شده است.

آیا پرداخت یارانه شکاف طبقاتی را افزایش می‌دهد؟​​​​​

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در دوره دولت‌های پنجم و ششم ضریب جینی از ۰.۴۲۴۹ در سال ۱۳۶۸ به ۰.۴۲۹۴ در سال ۱۳۷۵ رسیده است. در واقع این عدد نشان می‌دهد که در دوره این دولت‌ها شکاف طبقانی بیشتر شده و عمده ثروت نصیب دهک‌های بالای درآمدی آن دوره شده بود. میانگین کل دوره ۸ ساله نیز ۰.۴۲۷۰ است.

در دوره دولت‌های هفتم و هشتم، که از ۱۳۷۶ شروع می‌شود میانگین ضریب جینی با اندکی کاهش به ۰.۴۲۶۸ رسید. هرچند بهبود اندکی حاصل شد، اما با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داشت. در ابتدای این دولت در سال ۱۳۷۶ ضریب جینی ۰.۴۲۳۰ و در انتهای آن یعنی در سال ۱۳۸۳ این شاخص به ۰.۴۲۴۰ رسید.  

 

شاخص ضریب جینی برای دولت نهم و دهم نشان می‌دهد که در این دوره (۱۳۹۱-۱۳۸۴) شکاف طبقاتی نسبت به دو دولت قبلی کاهش داشته است. در ابتدای شروع به کار این دولت در سال ۱۳۸۴ ضریب جینی ۰.۴۲۴۸ است و در انتهای دوره، یعنی در سال ۱۳۹۱ به ۰.۳۶۵۹ می‌رسد. میانگین عملکرد این دوره ۰.۴۰۷۹ است.

دو نکته مهم در اینجا قابل ذکر است. نخست اینکه در دولت دهم برای اولین بار یارانه نقدی به مردم اعطا شد. نخستین یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۱۳۸۹ پرداخت شد. در آن زمان شاخص ضریب جینی ۰.۴۰۹۹ بود. مقدار این شاخص در سه سال بعد و تا پایان دولت کاهش یافت، به طوری که در سال پایان دولت نهم، یعنی ۱۳۹۲ ضریب جینی به ۰.۳۶۵۰ کاهش پیدا کرد.

 

آیا پرداخت یارانه شکاف طبقاتی را افزایش می‌دهد؟​​​​

 

بنابراین، اگر یارانه باعث افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی بود باید در سه سال بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها این اتفاق رخ می‌داد.

مورد دیگر به سال ۱۳۹۸ باز می‌گردد. در این سال به واسطه کرونا و تحریم وضعیت معیشتی مردم در شرایط مناسبی قرار نداشت. از این رو دولت دوازدهم اقدام به اعطای یارانه معیشتی به اقشار کم درآمد کرد. در این سال نیز ضریب جینی به پایین‌تر از سال ۱۳۹۷ رسید.

البته واقعیت این است که شاخص‌های اقتصادی چندعلتی هستند و تنها یک علت واحد نمی‌تواند توضیح دهنده آنها باشد. اینکه فقط یارانه نقدی را عامل رشد ضریب جینی بدانیم با اصول علم اقتصاد جور در نمی‌آید. شاید شاخص‌هایی مانند رشد نقدینگی، پایه پولی وتورم تأثیر بیشتری بر شکاف طبقاتی داشته باشند. یارانه نقدی حتی در پیشرفته‌ترین اقتصادهای دنیا هم به اقشار کم درآمد پرداخت می‌شود.

اگر سیاست‌های پولی و کنترل تورم در مسیر درستی باشد پرداخت یارانه اثر مثبت خود بر بازتوزیع عادلانه ثروت در جامعه را حفظ خواهد کرد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

یارانه دارو حذف نخواهد شد | موضوعی به نام حذف ارز 4200 تومانی در کشور نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اصلاح نظام یارانه‌ای کشو، گفت: یارانه دارو حذف نخواهد شد، اما به تدریج به سمتی می‌رود که این یارانه از طریق شرکت‌های بیمه به مردم پرداخت شود.

یارانه دارو حذف نخواهد شد | موضوعی به نام حذف ارز 4200 تومانی در کشور نداریم
 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اصلاح نظام یارانه‌ای کشو، گفت: یارانه دارو حذف نخواهد شد، اما به تدریج به سمتی می‌رود که این یارانه از طریق شرکت‌های بیمه به مردم پرداخت شود.

رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی مباحث در کشور در مورد حذف ارز 4200 تومانی، گفت: ما موضوعی به نام حذف ارز 4200 تومانی در کشور نداریم، بلکه قرار است یارانه ای که اکنون به نهاده های دامی، تخم مرغ، لبنیات و ... تخصیص پیدا می کند، به مصرف کننده پرداخت شود.

 

وی افزود: در حقیقت قرار است نوعی اصلاح نظام یارانه ای در کشور انجام شود، دولت در این اصلاحیه به جای پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم به نهاده ها، آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌کند.

 

فاطمی امین همچنین در باره گمانه زنی ها در مورد قطع یارانه تامین دارو در کشور، اظهار کرد: یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه به تدریج به سمتی پیش خواهد رفت که این یارانه از طریق شرکت های بیمه به مردم پرداخت شود و این موضوع یعنی کماکان حمایتی که باید از بیماران به ویژه اقشار خاص انجام شود، ادامه خواهد داشت.

 

وزیر صمت تاکید کرد: این موضوع به معنای تغییر در نحوه پرداخت یارانه دارو است و به نوعی یارانه به جای پرداخت به دارو، به مصرف کننده نهایی تخصیص پیدا می‌کند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای اجرای اصلاح نظام یارانه ای در کشور است، گفت: دولت 2 انتخاب پیش رو دارد، ابتدا اینکه روند موجود یعنی تخصیص ارز 4200 تومانی را ادامه دهد و دیگر آنکه روند اصلاح را در پیش بگیرد.

فاطمی امین اظهار کرد: وضع موجود اقتصادی قابل ادامه دادن نیست زیرا مشکلاتی را در بحث تامین بودجه و ایجاد کسری به وجود آورده و خواهد آورد، بنابراین روند کنونی باید اصلاح شود اما قطعا اصلاح این فرآیند با چالش هایی مواجه خواهد شد که آسیب های بسیار کمتری نسبت به ادامه وضع موجود را به همراه خواهد داشت.

 

وزیر صمت بیان کرد: برای مدیریت اصلاح نظام پرداخت یارانه ها در کشور یک کارگروه منسجم به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و این کارگروه طی هفته چندین جلسه برگزار می کند. در این راستا تمامی دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و پیش بینی‌های لازم در این مورد انجام شده است.

وی افزود: دولت پیش بینی های لازم را در مورد اصلاح یارانه ارز 4200 تومانی در کشور انجام داده تا این حد که اگر اصلاح قیمت نهاده‌های دامی اتفاق بیفتد، نقدینگی مرغداری ها، دامداری ها و عوامل تولید با مشکل مواجه نخواهد شد.

 

فاطمی امین تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این موضوع پیش بینی کرده، نقدینگی نهاده واحدهای تولیدی تامین شود تا دچار وقفه ای در کشور برای تامین کالاهای اساسی نشویم. خوشبختانه طی چند ماه گذشته ذخایر کشور در خصوص مواد اولیه از جمله کنجاله، سویا، روغن خام و نهاده ها به خوبی فراهم شده و جای هیچگونه نگرانی در مورد کمبود کالا در کشور وجود ندارد.

وزیر صمت با بیان اینکه دولت این تصمیم را براساس بودجه سال 1400 اتخاذ کرده است، گفت: براساس بودجه سال جاری 8 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی طی 6 ماهه اول قرار داده شده بود و باید دولت در 6 ماهه دوم به سمت اصلاح این روند حرکت می کرد بنابراین ما نیز اکنون براساس قانون، اصلاح نظام یارانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت آمادگی لازم برای انجام این کار را ایجاد کرده است، بیان کرد: دولت هر زمان که احساس کند کار آماده شده، تغییر قیمت ها اتفاق خواهد افتاد تا با اجرای دقیق دستگاه های نظارتی و وجود ذخایر کالایی این کار با موفقیت انجام شود.

فاطمی امین خطاب به مردم اظهار داشت: مردم نگران نباشند و با ما همراهی کنند، زیرا دولت پیش بینی های لازم را به طور کامل انجام داده و حتی نحوه پرداخت مبالغ نقدی و اقشار هدف را نیز مشخص کرده است، این طرح به نوعی اجرایی خواهد شد که عمده مردم از این اقدام نفع ببرند.

 

وزیر صمت افزود: این موضوع بدان معناست که دولت زمانی طرح اصلاح نظام یارانه ای را در کشور اجرایی می کند که استقبالی نسبت به آن وجود داشته باشد، البته احتمال بروز برخی نواقص در ابتدای کار وجود دارد که می توان آن را با همدلی و همراهی حل و فصل کرد.

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • تنها ارسالی در

      مگه قرار نشد زیاد کنن 😢😢😢😢

      • ناشناس ارسالی در

        چرا خب زیادمیشه ولی قیمت کالاها نه یارانه. چون آش وکاسه تغییر نکرده همون هست.

      • حسن ارسالی در

        خخخ ازاین حرفهازیادگفتن کدوم وعده عملی شده

      • ناشناس ارسالی در

        کسی است ما کمک ب

    • ناشناس ارسالی در

      ترا خدا دست نزنید
      ارز ۴۲۰۰ را حذف نکنید
      یارانه هم ندهید
      تورم را شعله ور نکنید
      یخورده به نفع مردم کار کنید
      خواهش مردم قطع کلیه یارانه و حذف نکردن ارز ۴۲۰۰ و بنزین هم به مردم ندهید
      بزارید به شکل قبلی برگردد
      یارانه به تولیدیها بدهید
      فقط قیمت کالاها و همه چیز را کاهش دهید
      دست به بنزین نزنید خواهش مردم فقط کاهش قیمتها ۷۰ درصد هست

    • ناشناس ارسالی در

      بشنووباورنکن

    • ناشناس ارسالی در

      روش خیلی مسخره ای برای یارانه بنزین پیش گرفتند با این عقلشون زدن همه چیو نابود کردن با اینکه جزءدسته بی پولها بی وسیله ها یم ولی نگران آینده مملکتمون هستیم که با بذلو بخشش های بی حساب وکتاب دست به نابودیه کشور وآیندگان بر آمدند آلانمون را هم نابود کردن برای آینده حس خوبی ندارم خدایا مارو نجات بده از این منجلابی که گیر افتادیم

    • ناشناس ارسالی در

      دولت وعده میده یارانه اضاف میشود اما موعودش میرسد پشیمان میشود

    • نازگل ارسالی در

      والا موندم چجوری روتون میشه اسم یارانه میارین از دوره احمدی نژاد تا الان ارزش این 45تومن یکیه؟؟؟!!!
      تازه ازشم کسر میشه خیلی باحالین🙄😂

    • ناشناس ارسالی در

      چی بگم

    • 😘❤ ارسالی در

      عجبا اینا چرا اینجوری میکنن

    • روح الله اسمخانی ارسالی در

      اذیت نشن یه موقع

    • شهرام ارسالی در

      با سلام‌ بعضی از افراد که هر روز در خصوص یارانه نظر میدهند حتما نفسشان از جای گرم بلند میشه، و هروز سعی میکنند به طریقی این یارانه قطع بشه، ولی غافل از اینکه اگر یارانه عادلانه بین مردم تقسیم بشود خیلی هم خوب است .این یارانه پرداختی با توجه به اینکه عادلانه پرداخت نمی شود ولی باز جلوی خیلی از کارهای خلاف را گرفته ایکاش یارانه افراد ثروتمند قطع بشه و بین فقرا تقسیم بشه.

    • ناشناس ارسالی در

      مگه نگفتن دی ماه یارانه ها زیاد میشه پس کو

    • ناشناس ارسالی در

      الله اکبر
      یه وقت اذیت نشید !!
      ما راضی نیستیم شما ضرر کنید میذاشتید شنبه .
      ملت مایه دارنا

    • ناشناس ارسالی در

      سیرازگشنه چه خبرداره خوبه توی مملکت ما همه چیز یه ثانیه میره بالا فقط یارانه ی که دولت میخوادبده خیلی ساله دست نخوره بالا نمیره چه شانسی دارند

    • ناشناس ارسالی در

      ب بدبخت بیچاره ها هرنفر2تومن بدین ک بلکه چششون چیزی ببینه با 100تومن و200تومن ک نمیشه گفت یارانه آخه این پول صدقه هستش فقط بدردچی میخوره

    • آیان ارسالی در

      ههههههههههه خجالت خوب چیزیه اقای فلانی

    • حسین ارسالی در

      ای بابا یه روز زودتر چه فرقی به حال ما می‌کنه . ولی با این وضعیت بازار یه روزم خوبه چون قیمتا ماشاالله ساعتی میرن بالا

    • ناشناس ارسالی در

      آخه ما ها نفت داریم گاز داریم خیلیییی ثروتمند هستیم به جان کسی که دوستش دارید اذیت نکنید جان عزیزتون،، این همه -ثروت توی کوه ها داریم کوه طلا داریم خدا داده برای ما ها خیییییلی گنج داریم توی قار ها ممنون میشیم به ملت ایران بدهید متشکرم از شما خوبان این سر زمینم لطفا رسيدگی فرمایید ممنونم

      • ناشناس ارسالی در

        چقدر شیرینی تو دیگه

    • محمد ارسالی در

      نظری ندارم قطع کنید راحت قیمتها هم به سابق برگرده

    • سید محمد ارسالی در

      یارانه که گفتند مهر زیاد میشه. بعد گفتن آذر. بعد دی ماه.... مردم مچل کردند

    • ناشناس ارسالی در

      20000میلییارد اختلاس فقط یک نفر،یارانه 45500یه روز زودتر میریزم پولدار میشم

    • در انتظار ۹ دی ارسالی در

      حالا میخوان یه روز زودتر بدن همه جا پر کردن و عالم و آدم خبر دار شدن..
      راستی از وقتی بحث ارز ۴۲۰۰ تومنی اومده وسط .خبرهای سحر قریشی کمتر دیگه پخش میشه

    • دردمند ارسالی در

      نمیدونم چرا به خانواده های ۵نفر به بالا یعنی نفر ششم به بعد یارانه معیشتی نمیدن مگر اونا آدم نیستن و باد هوا میخورن این کجای عدالته؟

    • علی ارسالی در

      پس چرا ما ۴نفریم ۱۳۸تومن واریز میشه وام کرونایمم تموم شده

    • محسن ارسالی در

      دیدگاه بسیار خوب است یارانه بشرطی که قیمت‌ها همینجور ثابت بماند وگرنه فایده ندارد یک ریال بدهند و دوریال ازاین یکی جیب در بیارن باتشکر

    • ناشناس ارسالی در

      به جای این کارا کاش موادغذایی و خونه میومد پایین به خدا گرفتاریم پول قسط یه طرف پول اجاره خونه هم یه طرف کمبود ویتامین گرفتیم مثل فقرای افریقا

    • ناشناس ارسالی در

      یا خدااااااا

    • ناشناس ارسالی در

      متاسفم براتون

    • ناشناس ارسالی در

      عزیزان اگرامکان باش این معیشتی قطع کنیدبدردنمیخوردپول یک کیلوبرنج نمیخاهیم

    • ناشناس ارسالی در

      سلام به ما یارانه معیشتی ندادن هم مستاجر یم هم بیکار آقای رییس جمهور لطفا رسید گی کنید

    • احمدالمحمود ارسالی در

      آقای رئیس جمهور بیزحمت یارانه این بنده خدا را بدید مشکلاتش تموم بشه

    • زهرا نوری ارسالی در

      سلام خوبی تو رو خدا به ما کارگرای ساختمانی که بیشتر سال بیکاریم توجه کنید اصلا حرفی از ما نیست انگار که ما وجود نداریم خانواده نداریم یه سقف ده متری از خودمون نداریم که اگر ما نبودیم هیچ بنایی تاریخی وجود داشت یه نیم نگاهی به ما داشته باشید بد نیست خدا رو خوش نمیاد کوزه گر باشی از شکستش اب بخوریم تا کی خدا چرا دولت ما این همه زمین تو رو صاحب شدن نیم متر زمین بهمون نمیدن خونه به دوش نباشیم هر سال یه وری اجارشم نجومی بماند چه جوری میدیم یارانه ندید در عوض یه تیکه زمین بدین مال خودمون باشه با پنجسر عایله اقای رییسی سید بزرگوار رسیدگی کنید دیگه جونی برامون نمونده ما که نوکر نظام و رهبری هستیم چشم باز کردیم تو دل انقلاب و جنگ و تحریم شما دیگه به علی قسم ما را تحریم نکنید از داشتن یه تیکه زمین خدا پشت و پناهت باشه دولت جدید در امان خدا و خبر خوب برای ما کارگران تحریمی کشور از سیستان بلوچستان زاهدان.

    • ناشناس ارسالی در

      توروخدایکم بفکرغشرپایین باشید این چه رایانه ای هست که دردی دوا نمیشه حتی یک کیسه برنج نمیشه خرید هروزمیریم بیرون قیمتارفته بالا منی که مستاجرم بابک صاحب خانه بسیارخسیس بی رحم شوهرکارگربچه دار این یارانه چی بدردمیخوره توروخدا رسیدگی کنید مردم واقعا بدبخت شدن یکسره فکرادرگیرهمه افسردگی گرفتن مردم فکرتشون درگیر کردن بااین ویروس لعنتی توقیمتاهم هرکاری دلشون میخوادمیکنن باخودش میگن مردم توفکرکروناهستن پس ماهم هرجورمیخوایم قیمتارومیبریم بالا آقایون محترم لطفاً خواهشن رسیدگی رسیدگی رسیدگی کنید

    • ناشناس ارسالی در

      چرابه من یارانه معیشتی نریختن پس من کارگرم با چهار بچه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه