ارسال به دیگران پرینت

تهدیدات ایران و اسرائیل افزایش یافته

تهدیدات ایران و اسرائیل افزایش یافت

اسرائیل در مرحله فعلی تمام تلاش خود را می‌کند تا به ایالات متحده برای واداشتن ایران به پذیرش شروطی که تا کنون قبول نکرده، فشار وارد کند. در طرف مقابل، ایران هم قصد ورود به جنگی که تبعات آن را می‌داند، ندارد، با این حال، همواره اعلام آمادگی می‌کند. با وجود تمام موارد گفته شده، اسرائیل در بحران بزرگی قرار دارد، چرا که می‌داند در حال حاضر، توان اقدام نظامی یا ادامه تحرکات خود بدون تایید و حمایت آمریکا را ندارد.

تهدیدات ایران و اسرائیل افزایش یافت

اسرائیل در مرحله فعلی تمام تلاش خود را می‌کند تا به ایالات متحده برای واداشتن ایران به پذیرش شروطی که تا کنون قبول نکرده، فشار وارد کند. در طرف مقابل، ایران هم قصد ورود به جنگی که تبعات آن را می‌داند، ندارد، با این حال، همواره اعلام آمادگی می‌کند. با وجود تمام موارد گفته شده، اسرائیل در بحران بزرگی قرار دارد، چرا که می‌داند در حال حاضر، توان اقدام نظامی یا ادامه تحرکات خود بدون تایید و حمایت آمریکا را ندارد.

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم أشرف کمال نوشت: اخیرا تهدیدات ایران و اسرائیل افزایش یافته و این مساله همزمان شده است با نزدیکی دست یابی به توافق موقتی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران که به گفته تل آویو از خطوط قرمز عبور کرده است.

به عقیده تحلیلگران، دلیل تهدیدات اخیر، در چارچوب نگرانی دو طرف و تمایل آن‌ها در رسیدن به بیشترین دستاورد‌های ممکن در طول مذاکرات است.

هفته‌های پیشین شاهد تهدیدات و مانور‌های نظامی از سوی ایران و اسرائیل بودیم، در حالی که مذاکره کنندگان در وین هنوز نتوانسته اند به توافقی دست یابند و دلیل آن، اصرار آمریکا به توافقی است که به نگرانی‌های مربوط به قدرت موشکی ایران و رفتار‌های منطقه‌ای اش می‌پردازد.

اکنون و با وجود عدم وضوح این دیدگاه، منابع غربی از توافق موقتی صحبت می‌کنند که زمینه ساز توافقی طولانی‌تر و قاطعانه‌تر در مقابل تخفیف تحریم‌های ایران برای بهبود اوضاع اقتصادی ان باشد.

اما به گزارش جروزالم پست، در نوامبر ۲۰۲۱، مسئولان تل آویو ضمن ابلاغ نظر خود به آمریکایی ها، تصریح کردند که از تبدیل توافق موقت به توافق دائمی که دغدغه‌های اسرائیل را در نظر نداشته باشد، بیمناکند.

در سایه این نگرانی ها، رژیم اشغالگر اعلام کرده است که به هیچ توافقی بین ایران و غرب پایبند نمی‌ماند، این در حالی است که در نوامبر گذشته، اسرائیل ۱.۴ میلیارد دلار در اختیار رئیس ستاد مشترک خود قرار داد تا برای ضربه احتمالی به ایران آماده سازی کند.

در همین حین، نیرو‌های مسلح ایران رزمایش‌های پیامبر اعظم را ترتیب دادند که گفته می‌شود هشدار جدی و مستقیمی برای اسرائیلی هاست. گذشته از این، ابراهیم رئیسی روز شنبه ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ تهدید کرد در صورتی که ایران مورد هر گونه هجومی قرار گیرد، پاسخ این کشور، معادلات استراتژیک منطقه را بر هم خواهد زد.

در شرایطی که مسئولان تل آویو تاکید دارند که آماده تحرک یک جانبه خود برای متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای ایران هستند، ایرانی‌ها معتقدند هر گونه اقدام نظامی اسرائیل علیه این کشور نمی‌تواند بدون چراغ سبز آمریکا باشد. در این فضای مه آلود و مبهم، تحلیلگران معتقدند حوادثی که بوقوع می‌پیوندد، نشان دهنده نگرانی‌های ایران و اسرائیل است، به این ترتیب که اسرائیل نگران است ایالات متحده به توافقی با ایران دست یابد که هیچ محدودیتی برای قدرت این کشور ایجاد نکند، در حالی که تهران بیم اقدام ناگهانی اسرائیل را دارد.

اسامه ابورشید، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: اذعان طرف آمریکایی به اینکه خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بزرگی بود، نگرانی تل آویو در مورد بازگشت واشنگتن به توافق بدون پرداختن به دغدغه‌های اسرائیل در مورد پیشرفته هسته‌ای ایران را دو چندان می‌کند.

از سوی دیگر، به عقیده ابو رشید هدف اصلی تهران از تهدیدات در زمان حاضر، جلوگیری از ضربه تل آویو به تاسیسات هسته‌ای خود است.

اسرائیل در مرحله فعلی تمام تلاش خود را می‌کند تا به ایالات متحده برای واداشتن ایران به پذیرش شروطی که تا کنون قبول نکرده، فشار وارد کند. در طرف مقابل، ایران هم قصد ورود به جنگی که تبعات آن را می‌داند، ندارد، با این حال، همواره اعلام آمادگی می‌کند.

با وجود تمام موارد گفته شده، اسرائیل در بحران بزرگی قرار دارد، چرا که می‌داند در حال حاضر، توان اقدام نظامی یا ادامه تحرکات خود بدون تایید و حمایت آمریکا را ندارد.

مذاکرات وین | پرونده هسته‌ای ایران | مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا | کرونا

تهدید جدید اسرائیل علیه ایران

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که چنانچه این دور از مذاکرات به نتیجه نرسد، باید «تحریم‌های اقتصادی شدیدتر و محدودیت‌های دیپلماتیک بیشتری علیه ایران اعمال شود».

تهدید جدید اسرائیل علیه ایران
 

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌های ضدایرانی، خواستار اعمال محدودیت‌های شدیدتر اقتصادی و سیاسی علیه تهران، در صورت شکست دور هشتم مذاکرات وین شد.

وی که با روزنامه آلمانی «وی ولت» گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به مذاکراتی که قرار است دوشنبه آینده در وین آغاز شود، گفت که چنانچه این دور از مذاکرات به نتیجه نرسد، باید «تحریم‌های اقتصادی شدیدتر و محدودیت‌های دیپلماتیک بیشتری علیه ایران اعمال شود».

 

لاپید در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود که طرح جایگزین پیشنهادی، باید ترکیبی از چهار ابزار فشار نظامی، اقتصادی، سیاسی، و دیپلماتیک باشد.

 

وی با تکرار برخی ادعاها در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت که این کشور در صدد ساخت بمب هسته‌ای است و در صورت جدی نبودن جامعه جهانی برای مانع شدن از این تصمیم، «یک تهدید نظامی معتبر باید روی میز باشد».

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      إسرائيل هيچ غلطي نميتواند بكند ، چونكه كسان ديگر نگذاشتند غلطي براي اسراييل بماند و اينطور شد كه ايران ويران شد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه