ارسال به دیگران پرینت

مذاکرات وین | برجام | لغو تحریم‌ها

از وین بوی توافق می‌آید؟

شنیده ها حاکی از امکان دسترسی به توافق قبل از ماه فوریه ۲۰۲۱ (ظرف کمتر از یک ماه) است.

از وین بوی توافق می‌آید؟

از وین بوی توافق می‌آید؟

همانطور که انتظار می رفت دور هشتم مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم ها با خبرهای امیدوارکننده همراه شد و شنیده ها حاکی از امکان دسترسی به توافق قبل از ماه فوریه ۲۰۲۱ (ظرف کمتر از یک ماه) است.

براساس گزارش برخی رسانه‌های خارجی، نماینده چین گفته است دور جدید مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های ایران متمرکز خواهد بود و متن مشترکی درباره رفع تحریم‌های ایران داریم. 

دور هشتم مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم ها رأس ساعت ۸:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران در وین از سر گرفته شد و ادامه دهنده فضا و دورنمای مثبتی بود که از دور هفتم به جا مانده بود. وانگ کوان نماینده چین در مذاکرات وین در حالی خبر مهم کاهش اختلافات بین ایران و طرف های اروپایی ها را اعلام کرد که به گفته وی در دور جدید انتظار می رود توافق قبل از ماه فوریه ۲۰۲۱ (ظرف کمتر از یک ماه) صورت بگیرد چرا که به گفته وی اساسا مبنای دور هشتم مذاکرات بررسی متنی مشترک بین طرف ها خواهد بود که قرار است تحریم ها بر اساس آن لغو شوند.

اهمیت این متن مشترک بیانگر اراده و عزم جدی ایران برای دریافت تضمین های عینی از طرف مقابل است. چرا که به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان سند ژوئن ۲۰۲۱ به طور کلی کنار گذاشته شده و تنها سند جدید مبنای رایزنی ها و اجماع برای نهایی شدن است. برخلاف جوسازی ها و فرافکنی های طرف های غربی اساسا طبق این سند ایران درخواست بزرگی ندارد چرا که فروش بی مانع نفت و دریافت پول آن به صورت ارزی نزد بانک های ایران حق مسلم و طبیعی برای بهره مندی از توافق موجود است و مبنا و اصل توافق سال ۲۰۱۵ نیز اعمال محدودیت های هسته ای در برابر بهره مندی ایران از مزایای برجام بود.

در همین راستا میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در ارزیابی دور هشتم مذاکرات وین طی توئیتی نوشت: در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام دور هشتم مذاکرات وین آغاز شد. طرفین گفت‌وگوهای منظم و نتیجه‌محوری داشتند. آن‌ها به ویژه توافق کردند که فرایند نوشتن پیش‌نویس جهت حصول هرچه سریع‌تر توافق تسریع گردد. اولیانوف در حالی این توئیت را منتشر کرد که قبل از جلسه نشست کمیسیون مشترک به همراه نماینده چین با علی باقری کنی رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین به رایزنی پرداخت.

همچنین انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز پس از خروج از جلسه موفقیت مذاکرات را منوط به از سرگیری تعهدات ایران و آمریکا دانست و گفت:مذاکرات کنونی باید در دوره زمانی معقولی پایان یابد و منظور من چند هفته است نه چند ماه.

فضای قالب بر دور هشتم مذاکرات نسبت به دور قبلی دورنمای مثبت تری داشت. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان نیز به این مساله اشاره داشت و قبل از برگزاری نشست احیای برجام و لغو تحریم ها اظهار کرد که اگر به مذاکرات خوش بین نبود به وین سفر نمی کرد.

البته که جوسازی و فرافکنی رژیم صهیونیستی و طرف های غربی فصل مشترک این دور از گفتگوها با دوره های قبلی بود. به ویژه پس از آنکه یائیر لاپید در ادعایی نخ نما شده ایران را تهدید به حمله نظامی کرد و آمریکایی ها با تاکتیک فشار و بی اثرسازی برجام سعی در انداختن توپ در زمین ایران داشتند. به ویژه رابرت مالی  نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در گفت‌وگویی با اشاره به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران مدعی شد که اقدامات ایران اشتباه محسباتی هستند و ایران در حال بازی با آتش است! او همچنین با تاکید به اینکه آمریکا حاضر به پذیرش توافقی بدتر نخواهد شد گفت در این بازه زمانی نزدیک تلاش برای احیای برجام معادل " تلاش برای احیای یک جسد" خواهد بود.

 

مذاکرات وین | پرونده هسته‌ای ایران | مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا | کرونا

مذاکرات وین ادامه دارد؛ وقفه سه روزه بخاطر تعطیلات سال نو

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها همچنان ادامه دارد و فقط در ایام پایان هفته به دلیل سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ محل برگزاری جلسات هیات‌های مذاکره کننده، برای یک تنفس سه روزه، موقتا متوقف می شود.

مذاکرات وین ادامه دارد؛ وقفه سه روزه بخاطر تعطیلات سال نو
 

 گفت‌وگوی نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ که از دیروز (دوشنبه) با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام از سرگرفته شد تا روز پنجشنبه جریان خواهد داشت و پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود.

انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به صورت مشترک با مذاکره کننده ارشد ایران، ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد دیروز در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره و تاکید کرد که این توقف صرفا به دلیل تعطیلی خدمات و تسهیلات محل برگزاری جلسات است.

 

البته این دور از مذاکرات قرار بود پس از تعطیلات آخر سال میلادی آغاز شود اما به دلیل اراده و جدیت هیات‌ها برای دست یابی به توافق برای احیای توافقات سال ۹۴ ، در میانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی از سرگرفته شد.

 

با این حال برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان در ادامه ارائه روایت‌های مخدوش و غیر واقعی از روند مذاکرات این اظهارات را به حساب پایان مذاکرات تعبیر کرده و ادعا کردند که گفت‌وگوها بدون نتیجه متوقف شده است.

 

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده به خبرنگار ایرنا گفت: گفتگوها تا پنج‌شنبه ادامه دارد؛ از جمعه تا یکشنبه به دلیل تعطیلی هتل کوبورگ به مناسبت سال نو تنفس خواهد بود و مذاکرات دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

 

دور جدید گفت‌وگوهای رفع تحریم عصر روز گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید و تصریح کرد که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

در این نشست، تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی نمودند. در این جلسه همچنین اشاره شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است.

 

بر اساس این گزارش، کارشناسان جمهوری اسلامی ایران تا دقایقی دیگر برای گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۱+۴ پیرامون سازوکارهای لغو تحریم راهی هتل کوبورگ خواهند شد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه