ارسال به دیگران پرینت

دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات را تأیید کرد

دادگاه عالی فدرال عراق امروز بعد از سه دور تعویق در برگزاری جلسه اعلام نهایی نتایج انتخابات، با درخواست برخی از احزاب برای لغو و ابطال نتایج انتخابات مخالفت کرد.

دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات را تأیید کرد

دادگاه فدرال عراق امروز دوشنبه بعد از سه دور تأخیر در برگزاری جلسه رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی و اعلام نهایی نتایج انتخابات، سرانجام این جلسه را برگزار کرد.

دادگاه فدرال عراق در جلسه امروز (دوشنبه 27 دسامبر) خود نتایج انتخابات 10 اکتبر 2021 در این کشور را به صورت نهایی تأیید کرد.

کشور عراق , انتخابات عراق ,

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دادگاه فدرال عراق در جلسه امروز خود نتایج انتخابات را تأیید کرد.

بر اساس قانون اساسی عراق، نتایج انتخابات باید به تأیید نهایی دادگاه فدرال برسد و پس از آن روند برگزاری اولین مجلس و انتخاب رئیس جمهوری و دولت جدید بر اساس مهلت های مشخص قانونی اجرا می شود.

به موجب قانون، اولین جلسه مجلس عراق باید ظرف 15 روز بعد از تأیید نتایج توسط دادگاه فدرال برگزار و در آن فراکسیون اکثریت که تشکیل دهنده دولت جدید است معرفی شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های عراق، این دادگاه امروز درخواست‌ها برای ابطال نتایج انتخابات پارلمانی را نپذیرفت ولی خواستار شمارش دستی آراء در انتخابات بعدی شد.

دادگاه فدرال عراق اعلام کرد، اقدام کمیساریای عالی انتخابات در اعلام جزئی نتایج انتخابات، نقض قانون انتخابات بود. درخواست مدعی العموم برای توقف فرآیند تأیید انتخابات، مردود است. 

در این گزارش آمده است که بازشماری آراء انتخابات باید به صورت کاملا دستی باشد. انتخابات بعدی نیز به صورت دستی شمارش می‌شود و برگزاری انتخابات الکترونیکی در آینده مردود است. 

بر اساس گزارش دادگاه فدرال عراق، اگر 5 درصد آراء در بازشماری متفاوت با آراء شمارش شده الکترونیکی باشد، باید کل صندوق‌ها به صورت دستی بازشماری شوند.

بر اساس این گزارش، احزاب سیاسی حق دارند که به رأی شورای عالی قضاء تا سه روز بعد از اعلام رسمی رأی این شورا اعتراض کنند. 

بنابر اعلام دادگاه فدرال عراق ، شورای عالی قضایی این کشور صلاحیت انحصاری حل مشکلات ناشی از انتخابات را دارد.

العامری: به تصمیم دادگاه فدرال در تأیید نتایج انتخابات پایبندیم

در اولین واکنش به این تصمیم دادگاه فدرال ، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح اعلام کرد که برای حفظ ثبات عراق به تصمیم دادگاه فدرال مبنی بر تأیید نتایج انتخابات پایبند است.

حکیم: در دولت آینده مشارکت نخواهیم داشت 

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی اعلام کرد: با وجود همه ملاحظات جدی درباره انتخابات، نظر به ایمان عمیق‌مان به حاکمیت قانون، بر پایبندی خود به حکم دادگاه فدرال درباره نتایج انتخابات تأکید می‌کنیم.

وی بار دیگر به گروه‌های پیروز در انتخابات تبریک گفت و افزود: از گروه‌های پیروز می‌خواهیم که متناسب با مسئولیتی که بر عهده آنهاست برای خدمت به ملت و تسریع در تشکیل دولت شایسته و منسجمی تلاش کنند که همه طرف‌های علاقه‌مند به مشارکت و پذیرای مسئولیت در آن حضور داشته باشند. 

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بار دیگر تأکید کرد که در دولت آینده مشارکت نخواهد داشت.

 

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه