ارسال به دیگران پرینت

رئیس محیط زیست:

دیگر آبی وجود ندارد که حق‌آبه‌ای باشد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بسیاری از مسائل به آستانه‌ها رسیده‌ایم. در مورد مشکلات حوزه آب باید بگویم دیگر آبی وجود ندارد که حق‌آبه‌ای باشد

 دیگر آبی وجود ندارد که حق‌آبه‌ای باشد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بسیاری از مسائل به آستانه‌ها رسیده‌ایم. در مورد مشکلات حوزه آب باید بگویم دیگر آبی وجود ندارد که حق‌آبه‌ای باشد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بسیاری از مسائل به آستانه‌ها رسیده‌ایم. در مورد مشکلات حوزه آب باید بگویم دیگر آبی وجود ندارد که حق‌آبه‌ای باشد.

علی سلاجقه روز دوشنبه ششم دی ماه در مراسم بزرگداشت دکتر کریم ساعی که در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزارشد، گفت: روز درگذشت دکتر ساعی را می‌توان روز عالمان و دانشمندان محیط زیست دانست که دغدغه حفظ محیط زیست کشور را دارند. انسانی که تجلی خداوند را در اکوسیستم می‌بیند خداوند را با تمام وجود یافته است و نسبت به خداوند خشوع دارد.  معمولا انسان‌هایی که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند انسان‌هایی اندیشه ورز هستند که آینده را می‌بینند ولی درمورد آنچه در کشور و بین مسئولین وجود دارد، وضعیت به حد مطلوب نیست.

وی ادامه داد: دکتر ساعی خوب زندگی کرد و زود از دنیا رفت. تمام محیط بانانان و جنگلبانان کشور قابل تقدیر هستند و آینده را می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه منابع طبیعی و  محیط زیست پیوسته و واحد هستند، گفت: مسائل محیط زیست به جایی کشیده شده که چالش‌های بسیاری در آن وجود دارد و همه این چالش‌ها را در زندگی روزمره می‌بینیم و توجیه برای آنها وجود ندارد بلکه باید به حل مسائل بپرداریم. در زمینه آلودگی هوا، ترافیک، تالاب‌ها، کم آبی و... تمام مشکلات را می‌بینیم.

وی افزود: در دولت انقلابی و مردمی با وجود اینکه شعار محیط زیستی داده نشد و برای جمع آوری آراء از محیط زبست استفاده نشد، ولی گام‌هایی که برداشته می‌شود بسیار ارزنده و مشکل گشاست. این تعهد را می‌دهیم که تا وقتی خدمتگزار هستیم حداقل یکی از مسائل محیط زیستی را رفع کنیم.

سلاجقه با اشاره به اینکه در مورد آلودگی هوا کارگروهی ایجاد شده که مرتب تشکیل می‌شود و وزرا و ارگان‌های مختلف در آن حضور دارند، گفت: در حال تصویب موضوع ۶۴ بندی هستیم و گام‌های اساسی برای حل سریع مسائل آلاینده‌های جوی کشور کارهای اساسی در حال انجام است که در آینده نتیجه را می‌بینیم. امیدوارم استانداران نیز مسائل محیط زیستی را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: اکنون مدیری موفق است که مسائل محیط زیستی را درمان کند زیرا دیگر ظرفیتی برای توسعه صنعتی نیست و باید از فناوری‌های نوین به  شکل بهینه استفاده شود.

وی با اشاره به بحران کم آبی گفت: در بسیاری از مسائل به آستانه‌ها رسیده‌ایم. در مورد مشکلات حوزه آب باید بگویم دیگر آبی وجود ندارد که حق‌آبه‌ای باشد. اما همین مقداری هم که وجود دارد به دنبال تعیین حق‌آبه‌ها هستیم. امسال حق‌آبه  تمام تالاب‌ها و رودهای کشور  مشخص و  ابلاغ شد. امیدواریم باران رحمت نیز ببارد تا تالاب‌ها آبگیری شوند.

وی با تاکید بر استفاده از نیروهای نخبه در مسائل محیط زیستی، گفت: سعی می‌شود برای دانشجویان محیط زیست فضای اشتغال آماده و از ظرفیت نیروهای اچ اس ای استفاده شود و ارگان‌ها را مکلف به استفاده از فارغ التحصیلان محیط زیست و منابع طبیعی می‌کنیم. نخبه‌ها و آینده سازان کشور می‌توانند مشکلات محیط زیست کشور را حل کنند.

 

خشکسالی | هواشناسی | سیلاب

سد دز تنها ۷۰ میلیون مترمکعب آب قابل بهره‌برداری دارد

مدیرعامل سد دز با اشاره به آخرین وضعیت این سد گفت: در شرایط فعلی فقط ۷۰ میلیون مترمکعب از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد قابل بهره‌برداری است و با این حجم، حداکثر تا یک ‌ماه آینده می‌توانیم شرایط را ادامه دهیم و ۷۰ میلیون مترمکعب را مصرف کنیم.


سد دز تنها ۷۰ میلیون مترمکعب آب قابل بهره‌برداری دارد
 

مدیرعامل سد دز با اشاره به آخرین وضعیت این سد گفت: در شرایط فعلی فقط ۷۰ میلیون مترمکعب از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد قابل بهره‌برداری است و با این حجم، حداکثر تا یک ‌ماه آینده می‌توانیم شرایط را ادامه دهیم و ۷۰ میلیون مترمکعب را مصرف کنیم.

سعید رئوفی نسب در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد دز، اظهار کرد: اینکه سد دز در فصل پاییز در پایین‌ترین تراز خود باشد طبیعی است اما امسال یک سال خاص و شرایط ویژه است و باید به این مساله توجه داشته باشیم.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر ورودی سد دز ۳۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد ۶۰ مترمکعب بر ثانیه است و به این به معنای آن است که ۳۰ مترمکعب بر ثانیه از ذخیره موجود سد استفاده می‌ شود.

 

مدیرعامل سد دز گفت: در شرایط فعلی فقط ۷۰ میلیون مترمکعب از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد قابل بهره‌برداری است و با این حجم، حداکثر تا یک ‌ماه آینده می‌توانیم شرایط را ادامه دهیم و ۷۰ میلیون مترمکعب را مصرف کنیم.

 

رئوفی نسب عنوان کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر خروجی سد دز ۶۰ مترمکعب بر ثانیه است، این میزان رها سازی فقط برای حق آبه رودخانه، درختان و آبزیان است و امکان استفاده از این آب برای کشاورزی وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: در گذشته معمولا در آبان‌ماه حداقل یک یا ۲ سیلاب داشتیم که آب را پشت سد می ‌آورد اما متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. امیدواریم در روزهای باقیمانده آبان‌ ماه و روزهای ابتدایی آذرماه بارندگی داشته باشیم و شرایط تغییر کند زیرا اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، ۶۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی سد نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سد دز تصریح کرد: در حال حاضر ارتفاع آب پشت سد ۳۰۸ متر است که طبق قاعده نباید از ۳۱۰ متر پایین ‌تر بیاید اما به دلیل وضعیت خاص خوزستان و خشکسالی این ریسک را پذیرفتیم که از تراز ۳۱۰ متر به تراز ۳۰۵ متر نیز برویم.

 

رئوفی‌نسب ادامه داد: اگر تراز سد دز پایین ‌تر ۳۰۵ متر برود، در صورت آمدن سیلاب از بالا دست، ناگهان حجم قابل توجهی از آب به پشت سد می‌رسد و به بدنه سد آسیب وارد می شود.

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی ها، هواشناسی خبرهای خوبی ندارد، گفت: احتمالا آخر هفته جاری در لرستان بارندگی خوبی خواهیم داشت و اگر بارندگی خوب و سیلاب داشته باشیم و ارتفاع آب پشت سد به ۳۱۰ متر به بالا برسد بهتر می‌ توانیم شرایط را مدیریت کنیم.

 

مدیرعامل سد دز در خصوص نیروگاه برق این سد، گفت: نیروگاه سد در شبانه روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلو وات برق تولید می ‌کند و آب رها سازی شده از مجرای نیروگاه خارج و صرف تولید برق می‌ شود اما اگر حجم آب از ۳۰۵ متر پایین تر بیاید باعث ایجاد گرداب خواهد شد و نیروگاه قابل بهره برداری نخواهد بود.

منبع: انتخاب
منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه