ارسال به دیگران پرینت

خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارزش گذاری شدند

براساس اعلام رییس سازمان خصوصی سازی کشور ارزش دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مشخص شد.

 دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارزش گذاری شدند

بحث خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و خطر حذف آنها از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، به سوژه روز فوتبال ایران تبدیل شده است. شنبه شب و در برنامه تیتر برتر شبکه خبر، حسین قربانزاده معاون وزیر و رئیس سازمان خصوصی سازی به همراه احمد راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مهمان این برنامه بودند و درباره مسائل مربوط به خصوصی سازی دو باشگاه صحبت هایی را مطرح کردند.

حسین قربان زاده با اشاره به ارزش نمادهای استقلال و پرسپولیس گفت: نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فروردین امسال ارزش گذاری شدند؛ پرسپولیس ۱۸۰۰ میلیارد تومان و استقلال ۱۶۰۰ میلیارد تومان توسط ۶ نفر کارشناس رسمی دادگستری (برند، راه و ساختمان و...) ارزش گذاری شدند. بخش عمده ای از رقم هم مربوط به برند است. ۱۱۰۰ میلیارد تومان از ۱۸۰۰ میلیارد پرسپولیس مربوط به برند است و ۱۰۰۰ میلیارد تومان از ۱۶۰۰ میلیارد استقلال هم برای برند است. وقتی شرکت می گوییم، همه آن چه که در سهام شرکت است در بر می گیرد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی به دو مدل مختلف برای واگذاری دو باشگاه پرداخته و ادامه داد: دو مدل وجود دارد. یک مدل لالیگا و شبیه رئال مادرید و بارسلونا است که بعضی از دوستان مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و غیره پیشنهاد می کنند. در این مدل یک شرکت تعاونی تشکیل می شود. بارسلونا و رئال مادرید هم در اصطلاح باشگاه‌هایی هستند که هواداران مالکانشان هستند و انتخاباتی مثل ریاست جمهوری دارند که هر چهار سال یک بار برگزار می شود. آقای رودریگز که مدیر باشگاه رئال است در یک انتخابات به این سمت انتخاب شده است. بعضی  می گویند هر باشگاهی که ۲۰-۳۰ میلیون یا بیشتر هوادار دارد به هوادارانش واگذار کنید. معضل این نوع واگذاری، مدیریت باشگاه است. مثل سهام عدالت که نحوه مدیریتش، معضل است. باید در این شیوه مدیریت را هوشمندانه پیوند زد.

مدل دوم انگلیس و بعضی از باشگاه‌هایش هستند که سهامدار عمده دارند. شرق آسیا را نگاه کنید در رنکینگ تیم کاوازاکی اول است یا دو باشگاه کره ای اولسان و چونبوک، مالکشان مثلا هیوندای است. این ها عملا یک سهامدار عمده دارند که یک شرکت سودآور در بیرون هم دارد و می آید در باشگاه یک سودآوری رقم زده و یک برندسازی هم انجام می دهد. در تیم های عربی اما مثلا مالک الدحیل پادشاه قطر است، مالک السد برادر پادشاه است و... این ها مالک دولتی تلقی می شوند که همین معضل را دارند. در بین این دو مدل، مدل تعاونی یک امتیاز دارد که شما هوادار متعصبی دارید که سهامدار می شود و در جزئیات باشگاه تصمیم گیری و حساب کشی می کند. ضرر این مدل هم ریسک تصمیم گیری مدیر با توجه به فضای هواداری سخت است.

او در خصوص وعده‌هایش و همچنین زیان انباشته سرخابی‌ها توضیح داد: امیدوارم این وعده‌های ما تبدیل به وعده گذشتگان نشود و تحقق پیدا کند. نکته مهم این است که صورت‌های مالی این تیم‌ها تا ۱۵ دی طبق وعده باید به ما داده شود و آخرین صورت مالی مال سال ۹۹ است. زیان انباشته استقلال ۲۰۰ هزار میلیارد و زیان انباشته پرسپولیس ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که محصول همین عدم درامد زایی‌شان است. البته پارسال پرسپولیس سه میلیارد و خرده ای سود نشان داد. باید صورتهای مالی آنها را ببینیم و همچنین دیگر مواردی که سازمان پذیرش بورس تعیین کرده باید شفاف شود.

قربان زاده در پایان در خصوص تاریخ دقیق خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال گفت: ما تا بهمن عرضه اولیه را انجام می‌دهیم. خیلی روشن به مردم می‌گویم که حسین قربان زاده یک تکالیفی دارد که باید انجام دهد اما اساسا باید صورت‌های مالی به درستی و شایستگی به سازمان خصوصی سازی برسد و اگر لطف و محبت را باشگاه‌ها داشته باشند، با یک حمیت جمعی و حمایت مجلس انشالله این اتفاق می افتد.

 

فوتبال | استقلال | ایران | لیگ قهرمانان آسیا | پرسپولیس

کدام تیم‌ها جایگزین استقلال و پرسپولیس می‌شوند؟

احتمالا سرخابی‌ها فردا از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهند شد.

کدام تیم‌ها جایگزین استقلال و پرسپولیس می‌شوند؟
 

اگرچه تا ظهر دوشنبه مدیران دو باشگاه استقلال پرسپولیس و همچنین مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش تلاش‌های خود را برای حفظ این دو تیم پرهوادار فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا انجام خواهند داد اما اگر این تلاش‌ها نتیجه ندهد در آن صورت کدام تیم‌ها جایگزین استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا خواهند شد؟

در این فصل فقط ۵ باشگاه لیگ برتری استقلال، پرسپولیس، فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان و گل‌گهرسیرجان درخواست صدور مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا داشتند. در حال حاضر به جز استقلال و پرسپولیس نام گل‌گهر سیرجان نیز در بین فهرست مردودی‌های حرفه‌ای‌سازی AFC قرار دارد.

 

به این ترتیب در آن صورت فقط دو باشگاه فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان در لیگ قهرمانان آسیا حاضر خواهند شد و در فصل آینده لیگ قهرمانان فوتبال کشورمان در آسیا فقط دو نماینده خواهد داشت اما اگر مشکل گل‌گهرسیرجان برای حضور در لیگ قهرمانان اسیا حل شود در آن صورت دو تیم سپاهان و گل‌گهر جانشین استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان خواهند شد و به این ترتیب سه نماینده در لیگ قهرمانان خواهیم داشت.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه