ارسال به دیگران پرینت

سویه دلتا | سویه جدید «اومیکرون»

اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر سویه دلتا کمتر است

نتایج یک مطالعه نشان می دهد واکسن‌های موجود کووید-۱۹ در برابر نوع دلتای این ویروس بسیار کمتر مؤثرند، با این وجود این واکسن ها همچنان از ابتلا به بیماری شدید در اکثر قریب به اتفاق افرادی که واکسن زده اند، جلوگیری می‌کند.

اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر سویه دلتا کمتر است

داده‌های این مطالعه که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، نشان می‌دهد در تجزیه و تحلیل افراد واکسینه‌شده در ایالت یوتای آمریکا، واکسن‌های «جانسون اند جانسون»، «مُدرنا» و «فایزر-بایون‌تک»، ۹۰ درصد در پیشگیری از بیماری علامت‌دار در اواسط ماه مه، قبل از اینکه سویه دلتا در این ایالت وجود داشته باشد، مؤثر بودند.

به گفته محققان، با این حال، تا اواسط ماه اوت، اثربخشی این واکسن ها به ۷۸ درصد کاهش یافت و سپس تا اکتبر به ۸۱ درصد رسید. تا ماه اوت، نوع دلتا در تقریباً ۹۵ درصد از عفونت ها در ایالت یوتا نقش داشته است.

«لیندسی کیگان» یکی از نویسندگان این مطالعه به خبرگزاری یونایتدپرس، گفت: اگرچه واکسن‌ها کامل نیستند، اما همچنان در پیشگیری از بیماری‌های شدید و بستری شدن در بیمارستان بسیار مؤثر هستند.

کیگان که استادیار پژوهشی اپیدمیولوژی در دانشگاه یوتا است، گفت: استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و آزمایش های مکرر ابزار دیگری برای کمک به کاهش شیوع کرونا هستند.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، گونه‌های جدیدی از ویروس‌ها مانند کووید-۱۹ و آنفلوانزای فصلی با انتشار در بین مردم ظاهر می‌شوند.

طبق اعلام این سازمان، این گونه‌ها جهش‌های ژنتیکی دارند که ساختار آنها را تغییر می‌دهد و سویه دلتا هفت تغییر از این قبیل در پروتئین اسپایک خود دارد که توسط واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد. در مقایسه، سویه جدید «اومیکرون» دارای ۳۲ جهش در پروتئین اسپایک است.

تحقیقات منتشر شده در اوایل این ماه نشان داد که این جهش‌ها برای کمتر موثر کردن واکسن‌ها در برابر این سویه ها کافی هستند.

برآورد می شود، سویه دلتا که برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۱ در هند ظاهر شد، از بهار در آمریکا سویه غالب بوده و تا اواخر ژوئیه بیش از ۸۰ درصد موارد را در سراسر این کشور به خود اختصاص داده است.

سازمان پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا اعلام کرد، سویه دلتا به همراه گونه سریع گسترش یابنده اومیکرون ، به افزایش مداوم موارد زمستانی در نیمه شمالی این کشور دامن می زند.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه یوتا که با همکاری محققان جانز هاپکینز و دانشگاه کارولینای شمالی کار می‌کردند، میزان ابتلا به کووید-۱۹ را بین بزرگسالان واکسینه شده و واکسینه نشده در ایالت یوتا در فاصله زمانی ۱۶ ژانویه تا ۱۵ اکتبر مقایسه کردند.

از بیش از ۳.۲ میلیون بزرگسال ساکن این ایالت، ۱.۷ میلیون نفر یا ۶۷ درصد در طول دوره مطالعه به طور کامل علیه ویروس واکسینه شدند، به این معنی که یا یک دز واکسن جانسون اند جانسون دریافت کرده بودند یا هر دو دز واکسن مدرنا و فایزر- بایون تک را زده بودند.

داده‌ها نشان می‌دهد این واکسن‌ها در پیشگیری از ابتلا به موارد جدی بیماری‌های ناشی از کووید-۱۹ در اواسط ماه مه، زمانی که نوع دلتا کمتر از ۱۰ درصد موارد را در سراسر این ایالت تشکیل می‌داد، مؤثرتر بودند.

به گفته محققان، با شیوع بیشتر این سویه در ایالت یوتا، تعداد موارد عفونت‌ها در افراد کاملاً واکسینه شده، به طور پیوسته افزایش یافت و به‌طور متوسط ​​حدود ۱۵ درصد موارد جدید را در طول دوره مطالعه تشکیل می‌داد.

کیگان و همکارانش نوشتند که این یافته‌ها باید هشداری برای سراسر آمریکا باشد که نوع دلتا می‌تواند باعث شیوع مجدد بیماری حتی در جمعیت‌های کاملا واکسینه شده شود.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه