ارسال به دیگران پرینت

نخستین قرص درمان کووید۱۹ در آمریکا مجوز اضطراری گرفت

کارشناسان معتقدند قرص "پاکسلووید" ابزار مهمی در مقابله با پاندمی کرونا و درمان بیماری کووید۱۹ خواهد بود. این قرص را شرکت آمریکایی فایزر تولید می‌کند و سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای آن مجوز اضطراری صادر کرده است.

نخستین قرص درمان کووید۱۹ در آمریکا مجوز اضطراری گرفت

شرکت داروسازی آمریکایی فایزر نسبت به تاثیر و نقش داروی ضد ویروسی که برای مداوای مبتلایان به بیماری کووید۱۹ تولید کرده در مقابله با پاندمی کرونا بسیار خوش‌بین است.

منابع خبری روز پنج‌شنبه دوم دی ماه (۲۳ دسامبر) به نقل از آلبرت بورلا، رئیس شرکت فایزر گزارش دادند قرص پاکسلووید Paxlovid روش درمان بیماری کووید۱۹ را متحول می‌کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرده این دارو بتواند به کاهش فشار بر سیستم درمانی و بیمارستان‌ها یاری رساند.

چراغ سبز به تجویز برای مبتلایان بالای ۱۲ سال

سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز چهارشنبه برای قرص پاکسلووید مجوز اضطراری صادر کرد و اکنون شهروندان بالای ۱۲ سال مبتلا به بیماری کووید۱۹ می‌توانند با این دارو درمان شوند.

این سازمان می‌گوید محصول جدید شرکت فایزر نخستین داروی درمان بیماری کووید۱۹ به صورت قرص است که در آمریکا مجوز مصرف گرفته است.

دولت آمریکا ۱۰ میلیون بسته از این قرص‌ها را به بهای حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو سفارش داده است. رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن می‌گوید نخستین محموله این قرص‌ها شامل ۲۵۰ هزار بسته در ماه ژانویه در دسترس خواهد بود.

توصیه به استفاده از قرص کرونا در اروپا

آژانس دارویی اروپا هفته گذشته از استفاده از این دارو برای موارد اضطراری پشتیبانی کرده بود. بر همین اساس قرص پاکسلووید می‌تواند پیش از صدور مجوز برای آن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تصمیم نهادهای ملی این کشورها تجویز شود.

شرکت فایزر می‌گوید از ابتدای ماه نوامبر این دارو با موفقیت از شدت گرفتن بیماری در بیماران پرخطر مبتلا به کووید۱۹ جلوگیری کرده است.

به گفته این شرکت تحلیل آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد قرص پاکسلووید موارد انتقال مبتلایان به بیماری کووید۱۹ به بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ آنها را به میزان ۸۹ درصد کاهش داده است.

عوارض جانبی احتمالی این دارو از جمله تحت تاثیر قرار گرفتن حس چشایی، اسهال، افزایش فشار خون و درد عضلات عنوان شده است.

اولویت همچنان با واکسیناسیون است

کارشناسان معتقدند داروهایی مانند قرص پاکسلووید ابزار جدید در مقابله با پاندمی کرونا به شمار می‌روند اما در قیاس با تدابیر پیشگیرانه مانند واکسیناسیون به شکل قابل ملاحظه‌ای گران‌تر هستند و استفاده از آنها پیچیده‌تر است.

قرص پاکسلووید باید پس از ظاهر شدن نشانه‌های ابتلا به بیماری کووید۱۹ حداکثر پنج روز متوالی مصرف شود. نهادهای بهداشتی آمریکا می‌گویند این دارو جایگزینی برای واکسیناسیون نیست.

آنتونیو فائوچی، ویروس شناس مشهور آمریکایی می‌گوید قرص درمان بیماری کووید۱۹ یک معضل مهم دارد و آن فرایند بسیار پیچیده و زمان‌بر تولید آن است.

او می‌گوید پروسه تولید این قرص شش تا هشت ماه زمان می‌برد و بر همین اساس شرکت فایزر برای تولید انبوه آن هنوز راه درازی در پیش دارد.

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه