ارسال به دیگران پرینت

سایت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده

وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه تعامل مالی مشروط با طالبان و شبکه حقانی را صادر کرد

پس از تصویب قطعنامه روز گذشته در شورای امنیت که ارسال پول و کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان تسهیل می‌کند، وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز سه مجوز عمومی ‌را صادر کرد. نهادهای کمک رسانی و طالبان از تصویب این قطعنامه استقبال کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه تعامل مالی مشروط با طالبان و شبکه حقانی را صادر کرد

پس از تصویب قطعنامه روز گذشته در شورای امنیت که ارسال پول و کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان تسهیل می‌کند، وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز سه مجوز عمومی ‌را صادر کرد. نهادهای کمک رسانی و طالبان از تصویب این قطعنامه استقبال کرده‌اند.

قطعنامه شورای امنیت تصریح کرده که این روند را به صورت دوره‌ای، پس از مدتی مورد بررسی قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که کمک‌ها به افراد مورد نظر می‌رسند و به سمت طالبان منحرف نمی‌شوند.

سایت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده یک برگه اطلاعات نشر کرده که تمام مجوزها و راهنمایی‌های مربوط جریان کمک‌های بشردوستانه، حواله‌های شخصی و سایر حمایت‌ها را برای مردم افغانستان تسهیل می‌کند.

در این بیانیه آمده که ایالات متحده بزرگترین تامین کننده کمک‌های بشردوستانه در افغانستان است، در حالی که اقتصاد این کشور با چالش‌های بزرگی به دلیل وابستگی طولانی مدت به کمک‌های خارجی، فرار بخش خصوصی به خاطر تسلط طالبان، خشکسالی، مسائل ساختاری اقتصادی و همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده است.

وزارت خزانه‌داری می‌گوید "مجوزهای گسترده‌ای" صادر کرده است که تضمین می‌کند سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های بین المللی و دولت ایالات متحده بتوانند به ارائه کمک به افراد نیازمند ادامه دهند. سه مجوز تازه این‌ها هستند:

یکی از این مجوزها "به نهادها رسمی‌ دولت ایالات متحده به صورت مشروط اجازه داده است که با طالبان و شبکه حقانی در امور بشردوستانه وارد تعامل مالی شوند.

در دو مجوز بعدی به برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های غیردولتی کمک‌رسان اجازه مشروط به انتقال پول و تعامل در امور بشردوستانه با طالبان و شبکه حقانی را می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری در مورد مشروط بودن این تعاملات گفته است: "پروژه‌هایی که برای رفع نیازهای اساسی بشری، حمایت از حاکمیت قانون، مشارکت شهروندان، پاسخگویی و شفافیت دولت، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، دسترسی به اطلاعات و پروژه‌های جامعه مدنی، تحصیلات، پروژه‌های توسعه غیرتجاری که مستقیما به نفع مردم افغانستان باشد، و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی می‌شوند."

وزارت خزانه‌داری تاکید کرده که "مجوزهای عمومی‌ ذکر شده در بالا صریحا اجازه انتقال مالی به طالبان یا شبکه حقانی را نمی‌دهند، مگر به منظور پرداخت مالیات، هزینه‌ها، یا عوارض واردات، یا خرید یا دریافت مجوزها یا خدمات عمومی‌ مرتبط با فعالیت‌های مشخص شده باشد."

به نظر می‌رسد این مجوزها دامنه تعاملات با دولت طالبان و شبکه حقانی را که هنوز در فهرست‌های سیاه آمریکا و سازمان ملل قرار دارند، محدود به امور بشردوستانه می‌سازد و مهمترین تلاش آن جلوگیری از افزایش توان نظامی و رسمیت بخشیدن به دولت طالبان است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا که روز سه شنبه به اتفاق آرا به تصویب ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل رسید، در واقع در روند تحریم‌های سازمان ملل متحد در مورد افغانستان "وقفه" ایجاد ‌می‌کند و به طور خاص اجرای قطعنامه ۲۶۱۵ سال (۲۰۲۱) شورای امنیت موسوم به "چارچوب تعامل انتقالی" برای ارائه کمک‌های حیاتی به افغانستان را پوشش می‌دهد.

سه ماه پیش نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تسهیل جریان کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، دو مجوز عمومی صادر کرد که براساس آنها به دولت آمریکا، سازمان‌های غیردولتی و برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل اجازه می‌دهد بتوانند با طالبان یا شبکه حقانی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه ضروری تعامل کنند.

و براساس مجوز دیگر، اجازه نقل و انتقال مالی برای مواد غذایی، دارو و سایر اقلام به افغانستان داده شد.

 

واکنش‌ها

طالبان از این تصمیم استقبال و ابراز امیدواری کرده که تحریم‌ها به زودی برداشته شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تحت فشار قرار دارد تا به مشکل میلیون‌ها تن از مردم افغانستان که در شرایط وخیمی قرار دارند بپردازد.

آمریکا پس از روی کار آمدن دولت طالبان نیز بزرگترین منبع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بوده است.

طرح پیشنهادی آمریکا که به تصویب شورای امنیت رسیده به سازمان‌های بشردوستانه "یک سال" فرصت می‌دهد تا بدون قرار گرفتن در معرض تحریم‌های بین‌المللی علیه طالبان، در افغانستان فعالیت کنند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز از تصویب قطعنامه شورای امنیت استقبال کرده است. یک مقام این کمیته در توییتی نوشته که تعدیل بشردوستانه قطعنامه تحریم به سازمان بشردوستانه بی‌طرف کمک می‌کند که کمک‌های حیاتی را برسانند.

سر نیکلاس کی، سفیر پیشین بریتانیا در کابل در توییتی تصوبب قطعنامه آمریکا برای تسهیل کمک به افغانستان از سوی شورای امنیت را "یک گام مثبت" خوانده است اما نوشته که این "به تنهایی برای تسکین درد و رنج میلیون‌ها افغان در آستانه سرمای سخت زمستان، افزایش سریع قیمت‌ها و در حالی که نظام بانکی از کار افتاده کافی نخواهد بود."

آقای کی افزوده که "نیاز به بودجه، پاسخ‌های خلاقانه و راه حل‌های سیاسی است همچنان وجود دارد".

بر اساس قطعنامه‌ای که روز گذشته به تصویب شورای امنیت رسید نهادهای سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی اجازه دارند برای کمک‌های در افغانستان پول به این کشور منتقل کنند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه