ارسال به دیگران پرینت

“کوفته ریزه”، غذایی فوق العاده خوشمزه و لذیذ

کوفته ریزه یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی است که از گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود و این غذا را به همراه نان یا برنج کته‌ای سرو می‌کنند.

“کوفته ریزه”، غذایی فوق العاده خوشمزه و لذیذ

کوفته ریزه یک غذای مقوی و پرکالری است که به خاطر گوشت و همچنین ادویه‌هایی که در تهیه آن به کار برده می‌شود واقعا خوشمزه و لذیذ است.

مواد لازم:

1-گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم

2-تخم مرغ ۱ عدد

3-پیاز ۲ عدد متوسط

4-آرد نخودچی به مقدار لازم

5-روغن مایع به مقدار لازم

6-گوجه فرنگی ۱ عدد

7-رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری

8-نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه:

در مرحله اول پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس یکی از پیاز ها را با رنده ریز رنده کنید. آب آن را دور بریزید و پیاز را در یک کاسه بزرگ و گود بریزید.

گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و خوب آن ها را مخلوط کنید.

تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا سفیده و زرده آن ها را به خوبی قاطی شوند. سپس آن را به کاسه گوشت چرخ کرده اضافه کنید و هم بزنید.

به مقدار لازم نمک، زردچوبه و فلفل را بر روی مواد بریزید و ۱ قاشق غذا خوری آرد نخودچی را به صورت کم کم و هنگامی که دارید گوشت چرخ کرده را ورز می‌دهید به آن اضافه کنید. می توانید یک قاشق دیگر آرد نخودچی را در صورتی که احساس کردید مایه کوفته ریزه بسیار شل است اضافه کنید.

البته به این نکته نیز توجه کنید که بیش از حد مایه کوفته ریزه سفت شود، باعث می شود که در هنگام سرخ کردن کوفته های شما خشک می شود. و در صورت سفت شدن مایه کوفته ریزه مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید. بنابراین حد وسط را رعایت کنید و مایه کوفته ریزه شما نه زیاد سفت باشد و نه شل باشد.

برای آماده کردن کوفته ریزه یک مقدار از آن را با قاشق بردارید و با کف دست به صورت دایره وار بچرخانید تا کوفته گرد تشکیل شود. سعی کنید اندازه کوفته خیلی بزرگ نباشد که مغز آن پخته نشود و خیلی ریز نباشد، که سریع بسوزد و خشک شود. کوفته آماده شده را در روغن داغ قرار دهید و بگذارید تا سرخ شود.

برای اینکه کوفته ریزه‌ها سرخ شوند باید از یک قابلمه با عمق زیاد استفاده کنید و مقدار زیادی روغن در آن بریزید تا کوفته‌ها در آن غوطه ور شوند.

برای این کار روغن را در قابلمه بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا روغن کاملا داغ شود تا در هنگامی که کوفته ریزه ها را به قابلمه اضافه می‌کنید، آن‌ها کاملاً مغز پخت شوند.

حالا سس کوفته ریزه را آماده کنید. برای این کار ابتدا گوجه فرنگی‌ها را کاملاً بشویید و بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز کاملاً ریز خرد کنید. دیگر پیاز را هم بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید.

یک تابه را انتخاب کنید درون آن روغن بریزید و بگذارید تا روی اجاق گاز با حرارت متوسط تا روغن داغ شود. پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا مقداری نرم شود.

سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و تیره رنگ شود. سپس گوجه فرنگی خرد شده را به همراه نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مواد طعم یکدیگر را بگیرند و تفت بخورند. در نهایت یک پیمانه آب به تابه اضافه کنید و بگذارید تا سس آماده شود.

در آخر کوفته های سرخ شده را در سس قرار دهید و با حرارت کم بگذارید تا خوب کوفته ریزه‌ها طعم دار شوند و همچنین آب سس تبخیر شود و جا بیفتند. بعد از آماده شدن کوفته ریزه می توانید آن را با پلو و یا به همراه نان در کنار سبزی خوردن سرو کنید.

اضافه کردن سیر، سبزیجات خرد شده، فلفل دلمهای و قارچ به سس آن کاملا دل‌بخواهی است و طعم ویژهای به آن می‌دهد.

 

“کباب لولی” با سس گوجه

“کباب لولی”، وعده خوشمزه و سبک برای شام

کباب لولی غذایی بسیار راحت و خوشمزه است که برای وعده شام بخاطر سبک بودنش بسیار مناسب است.

“کباب لولی”، وعده خوشمزه و سبک برای شام
 

کباب لولی را شما می توانید هم با نان هم با برنج سرو کنید و از یک غذای ساده بسیار خوشمزه و در عین حال مقوی لذت ببرید.

مواد لازم(برای 4 نفر)

 

1-گوشت چرخ کرده نیم کیلو

 

2-پیاز دو عدد بزرگ

 

3-گوجه فرنگی 4 عدد

 

4-جعفری ساطوری 2 قاشق غذاخوری

5-نمک و فلفل و روغن به میزان لازم

 

6-سماق یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

 

ابتدا پیازها را با رنده ریز آبش را کاملا می گیریم . گوشت چرخ کرده را حسابی با پیازها ورز می دهیم و به آن سماق اضافه می کنیم.

بعد از ورز دادن گوشت جعفری ساطوری را به مواد اضافه کرده و نمک و فلفل غذا را اندازه می کنیم.

 

در مرحله بعد کباب ها را به اندازه یک گردو در دست به صورت لوله ای شکل می دهیم و در روغن داغ سرخ می کنیم.

بعد سرخ شدن کبابها  آنها را در میکس آب گوجه فرنگی قرار می دهیم و می گذاریم یک ربع در این سس بپزد و در آخر با نان سرو می کنیم.

 

نکات کلیدی:

 

1-این غذا را به همراه برنج هم می توان سرو کرد.

2-می توانید سماق را از این غذا به دلخواه حذف کنید.

منبع : وقت صبح
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      بسیااارعالی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه