ارسال به دیگران پرینت

سن «سکته مغزی» در ایران ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی

رئیس انجمن سکته مغزی گفت: متاسفانه سن سکته مغزی در ایران حداقل ۱۰ سال از میانگین جهانی پایین‌تر است.

سن «سکته مغزی» در ایران ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی

 مسعود مهرپور درباره وضعیت بروز و شیوع سکته مغزی در ایران  بیان کرد: این سن در متوسط  جهانی ۶۰ تا ۷۵ سال است، اما در ایران این سن جوان تر است.

رئیس انجمن سکته مغزی درباره علائم مهم سکته مغزی گفت: ضعف ناگهانی نیمه صورت، نیمه بدن و اختلال در تکلم مهم‌ترین علائم بروز سکته مغزی است.

مهرپور افزود: این علائم مربوط به همه گروه‌های سنی بوده و در همه دنیا یکسان است.

 

شناخت علائم سکته مغزی و پیشگیری از آن

اگر این علائم را دارید یعنی “سکته مغزی” کرده‌اید!

شاید اولین نکته برای داشتن عملکرد مناسب در برابر بیماری‌هایی مشابه سکته مغزی شناخت علائم اولیه این بیماری است.

اگر این علائم را دارید یعنی “سکته مغزی” کرده‌اید!
 

در مواجه با سکته مغزی سلامتی فرد به ثانیه‌ها وابسته است به همین دلیل شناخت علائم آن می‌تواند امکان کمک‌رسانی هرچه سریع‌تر را برای فرد فراهم آورد.

شناخت علائم سکته مغزی و پیشگیری از آن

آیا فرد می‌تواند به‌درستی بخندد؟ اگر توان بالا کشیدن عضلات یک‌طرف صورت را ندارد و خنده فرد کامل نیست نشانه‌ای برای سکته مغزی است.

 

از فرد بخواهید هر دو دست را بالا بیاورد. درصورتی‌که نتواند این کار را انجام دهد و تنها توان بالا آوردن یک دست را داشته باشد، فرد سکته مغزی کرده است.

 

از او بخواهید صحبت کند درصورتی‌که توانایی بیان کلام به‌درستی را نداشته باشد باید احتمال سکته مغزی دهید.

 

مشکلات بینایی: این مشکلات می‌تواند شامل تاری دید یا به وجود آمدن سیاهی در یک یا هر دو چشم باشد.

 

سردرد: سردرد ناگهانی و بسیار شدید که در برخی موارد با استفراغ یا سرگیجه به همراه یکی از علائم بالا می‌تواند نشان‌دهنده سکته مغزی باشد.

در صورت مشاهده هرکدام از این علائم حیات فرد به ثانیه‌ها بستگی دارد. شما باید سریعاً با اورژانس یا کلینیک مغز و اعصاب تماس گرفته و علائم بیمار را بگویید و از آن‌ها درخواست کمک کنید.

 

سکته مغزی چیست؟

تا به اینجا با علائم سکته مغزی و پیشگیری از آن آشنا شدیم، اما در حالت کلی سکته مغزی چیست؟ سکته مغزی به دو دلیل کلی اتفاق می‌افتد که شامل پاره شدن رگ خونی یا انسداد یکی از رگ‌های خونی درون مغز است. این اتفاق منجر به عدم اکسیژن‌رسانی صحیح به‌تمامی بافت مغز می‌شود. ازآنجایی‌که عدم اکسیژن‌رسانی به بافت مغزی می‌تواند باعث مرگ سلول‌های مغزی به‌صورت تدریجی شود یکی از مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر این چند سال اخیر به‌حساب می‌آید. در حالت کلی سکته مغزی سه حالت کلی دارد که به شرح زیر است:

سکته مغزی ایسکمیک (Ischemic stroke) : این سکته مغزی ناشی از انسداد رگ‌های خونی مغز در اثر لخته‌ها یا پلاک‌های موجود در خون است.

 

سکته مغزی هموراژیک (Hemorrhagic stroke) : این حالت از سکته مغزی در اثر ترکیدن یا نشت خون در اثر آسیب به رگ خونی درون بافت مغزی اتفاق می‌افتد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید سکته انواع مختلفی دارد به همین دلیل شناخت علائم سکته مغزی و پیشگیری از آن بسیار مهم است.

حمله ایسکمیک گذرا (Transient ischemic attack) : از این نوع سکته مغزی به‌عنوان سکته مغزی موقت یاد می‌شود. این سکته زمانی اتفاق می‌افتد که یک اخلال موقت در جریان خون مغزی به وجود می‌آید. علائم این سکته عموماً تا ۲۴ ساعت از بین می‌رود و در غیر این صورت باید آن را به‌عنوان سکته مغزی ایسکمیک در نظر گرفته شود.

 

از آنجایی گه اقدام اولیه برای حفظ سلامت هرچه بیشتر بیمار مهم است، در صورت مشاهده علائم سکته مغزی و پیشگیری از آن و اتفاقات بعدی سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و به بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران چون ممکن است فرد به سکته گذرا مبتلاء شده باشد و در صورت عدم رسیدگی اوضاع وی بدتر شود.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه