ارسال به دیگران پرینت

اتحادیه اروپا | خشونت | پناهجویان

اعتراف سرباز لهستانی به تیرباران پناهجویان در مرز

یک سرباز لهستانی که به بلاروس پناهنده شده است از رفتار بسیار خشن ماموران کشورش پرده برداشت و مدعی شد که نیروهای لهستانی تعدادی از پناهجویان در مرز بلاروس را تیرباران کردند.

اعتراف سرباز لهستانی به تیرباران پناهجویان در مرز

امیل چچکو سرباز لهستانی ۲۵ ساله که هفته گذشته به بلاروس پناهنده شد، روز دوشنبه در گفت و گویی تلویزیونی که از شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ پخش شد، گفت که با سیاست ها و رفتار دولت لهستان با پناهجویان موافق نیست.

وی خاطرنشان کرد که رفتار ماموران امنیتی لهستان با پناهجویانی که قصد داشتند با عبور از مرز بلاروس و لهستان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند، بسیار خشونت آمیز بود.

چچکو که از لشکر ۱۶ موتوریزه لهستان است در ماه نوامبر برای دفاع از مرز با بلاروس به منطقه مرزی با این کشور اعزام شد و با عبور از گذرگاه مرزی توشملیا، از بلاروس درخواست پناهندگی سیاسی کرد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ریانووستی، دادستانی کل بلاروس چندین پرونده در مورد جنایات و اقدامات غیرقانونی ماموران امنیتی لهستانی علیه پناهجویان در مرز این کشور با بلاروس گشوده است.

دیمیتری بریلف سخنگوی دادستانی کل بلاروس در این رابطه اعلام کرد: دادستانی کل بلاروس از دولت این کشور خواسته است تا این پرونده ها به دادگاه بین المللی جنایی و نیز پارلمان اروپا برای رسیدگی ارجاع شود.

اعتراف سرباز لهستانی: شماری از پناهجویان در مرز تیرباران شدند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندی پیش با اشاره به وضعیت اسف بار پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان، ورشو را به نقض حقوق بشر و معیارهای انسانی متهم و خاطرنشان کرد که تقریبا هر روز در این منطقه، پناهجویان جان می سپرند و وضعیت طاقت فرسایی دارند .

بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان از اواسط ماه نوامبر تشدید و مساله ای تنش زا در روابط بلاروس و غرب شد.

حدود یک ماه پیش، چند هزار پناهجو از کشورهای خاورمیانه تلاش کردند از طریق مرز بلاروس و لهستان وارد اتحادیه اروپا شوند که ازسوی مرزبانان لهستانی متوقف شدند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اطلاعات رسانه های روسی، تاکنون حدود ۲۷۰۰ نفر از پناهجویان عراقی خاک بلاروس را به مقصد عراق ترک کرده اند. اکثر این پناهجویان از کردهای شمال عراق بودند و هواپیماهای خطوط هوایی عراق این افراد را به اربیل منتقل کردند.

آخرین هواپیما برای انتقال پناهجویان روز ۱۳ آذر ماه با ۴۱۹ نفر فرودگاه مینسک را به مقصد اربیل ترک کرد.

هنوز از شمار واقعی پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس اطلاعات دقیقی در دست نیست اما اخبار در این مورد از خروج بیش از یکصد نفر دیگر از پناهجویان از این منطقه برای بازگشت به کشور خود در روز جمعه گذشته حکایت دارد.

منبع : العالم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • امیر ارسالی در

      لهستان یک کشور ثروت مند نیست که توان اداره کردن پناهجو را داشته باشد .ورشو شهر بسیار تمیزی است که اگر این همه پناهجو را در خود جای بدهد وضع اسف باری خواهد داشت .پناهجویان اکراین راه داد دیگر گنجایش ندارد روسیه و بلاروس خودشان از کثیف ترین وبی رحم ترین کشورها در حق پناهجویان هستند .متحمل پیشرفت لهستان را ندارند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه