ارسال به دیگران پرینت

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

دانشگاه با افزایش بدون برنامه ظرفیت پذیرش دانشجو مخالف است

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه با افزایش دانشجویان رشته پزشکی بدون در نظر گرفتن وضعیت امکانات مخالف است و انجام این کار تنها آسیب‌ها را افزایش می‌دهد.

دانشگاه با افزایش بدون برنامه ظرفیت پذیرش دانشجو مخالف است

دکتر محمد پهلوان در خصوص دیدگاه دانشگاه علوم پزشکی از افزایش ظرفیت دانشجویان رشته پزشکی، اظهار کرد: برای بحث ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دو نگاه وجود دارد؛ ابتدا نگاه رسانه‌ای است که در چند سال گذشته بسیار پررنگ در فضای جامعه وجود داشته که بیانگر کمبود پزشک فوق تخصص در کشور است.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات کشور باید صنعت را راه بیندازیم و برای اینکه ظرفیت عظیم نیروی جوان فعال شود باید صنعت کشور پیشرفت کند، اما آن ظرفیت بسیار بزرگ که وارد رشته‌های مهندسی شده و در طول بازه ۱۵ ساله باعث شد که ما در دنیا از لحاظ تعداد مهندسان، جزو دو تا سه کشور اول باشیم، اما متاسفانه از لحاظ صنعت دیده نشدیم و منجربه این شد که خیل عظیم بیکاران را در رشته‌های مهندسی شاهد باشیم. 

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: عده‌ای از نخبگان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت شخصی ورود کردند و اقدامات بزرگی هم انجام می‌دهند اما متاسفانه عده بیشتری از آن‌ها از کشور خارج شدند زیرا احساس کردند ظرفیت کار و تخصصی که به دست آوردند برای آن‌ها وجود ندارد. متاسفانه ما متخصصان را برای کشورهای دیگر آماده و این ظرفیت را برای دیگر کشورهای دنیا فراهم می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ما در حوزه پزشکی این شرایط را کمتر داشتیم و بیشتر افراد متخصص در کشور می‌ماندند و تنها دوره‌هایی را در کشورهای دیگر می‌گذراندند اما بازمی‌گشتند. اکنون چند سال است که متاسفانه با موج‌هایی از مهاجرت در رشته‌های پزشکی و پرستاری روبه‌رو هستیم. از آن طرف هم کشورهای دیگر در بحث کادر پزشکی و پرستاری با مشکل مواجه هستند و بدون اینکه سخت‌گیری‌های گذشته را داشته باشند، آن‌ها را پذیرش و مشکلات خود را با نیروهای تحصیل کرده و آموزش دیده ایران مرتفع می‌کنند.  

پهلوان افزود: دانشگاه با افزایش دانشجویان رشته پزشکی بدون در نظر گرفتن وضعیت امکانات مخالف است و انجام این کار تنها آسیب‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین ما با افزایش بدون برنامه ظرفیت پذیرش دانشجویان مخالف هستیم. زیرا افزایش دانشجویان نیازمند افزایش آموزش دهنده، اعضاء هیات علمی و امکانات است که ما در این موارد دچار مشکل هستیم و تامین آموزش با تجهیزات وابسته است. 

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که بنده به این سمت منصوب شدم یکی از درگیری‌های اصلی ذهن من این است که ما چطور مردم را به فضای دانشگاه‌ها نزدیک کنیم و این نزدیک شدن باعث شود که مردم این برداشت را داشته باشند که دانشگاه از خودشان است و در فضای دانشگاه، بیمارستان و مراکز بهداشت صمیمیت ایجاد شود. بنابراین تا زمانی که ارتباط دانشگاه و مردم ارتباط خدمت دهنده و خدمت گیرنده باشد این ارتباط اتفاق نمی‌افتد. 

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۱۰۰۰ عضو هیات علمی و پژوهشگران توانمندی از لحاظ مجله‌های علمی وجود دارند که بسیار توانمند عمل کردند و ظرفیت بسیار بزرگی در این زمینه وجود دارد و فعالیت‌های بسیار بزرگی نیز انجام شده که طبیعتا با ارتباط نزدیک‌تر با فضای رسانه‌ای این اعتقاد را داریم که می‌توان این افراد را به همه معرفی کرد.

پهلوان اظهار کرد: با این اقدام مردم به این نتیجه می‌رسند که دانشمندان ما چه کارهای بزرگی انجام می‌دهند و می‌توانند انجام دهند و هم ایجاد مطالبه از قسمت‌های برون دانشگاه صورت می‌گیرد. اگر رسانه‌ها به عنوان مطالبه‌گرانی که سمت مردم و حاکمیت هستند، صدای این مطالبه را زیاد کنند؛ به تدریج سدهای زیادی از جلوی پای پژوهشگران برداشته می‌شود و این حمایت فضای رسانه‌ای، می‌تواند بسیاری از قفل‌ها را باز کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه