ارسال به دیگران پرینت

پرسش و پاسخ با سید محمد غرضی

حواس ملت جمع است و به هیچ وجه با حرف چنین اشخاصی کشورشان را رها نمی‌کنند.

این حقیقت را هرگز نمی‌شود و نباید انکار کرد که توانایی و قدرت قاعده‌ی جامعه (مردم) به مراتب از توانایی ستاد جامعه (حکومت) بیشتر است.

حواس ملت جمع است و به هیچ وجه با حرف چنین اشخاصی کشورشان را رها نمی‌کنند.

توانایی و قدرت قاعده‌ی جامعه به مراتب از توانایی ستاد جامعه بیشتر است

نظر مهندس غرضی درباره‌ی جمله‌ای که این روزها زیاد می‌شنویم: «اگر با هر چیزی در مملکت مشکل دارید، جمع کنید و از ایران بروید!»

به گزارش خبرنگار 55 آنلاین، به نقل از سید محمد غرضی:

این بحث‌ها و این نوع ادبیات، در دوره‌های قبل هم وجود داشته. در تمام دوره‌هایی مثل دوره‌ی مشروطه، انقلاب روسیه، در زمان حکومت رضاشاه و هم‌چنین محمدرضا پهلوی، همیشه افرادی بوده‌اند که چنین صحبتهایی را مطرح می‌کردند.

این روزها آمار مهاجرت بسیار افزایش پیدا کرده. دلیل آن هم نیروهای متخصص بسیار بسیار بالایی است که جمهوری اسلامی در طی این سال‌ها به دست آورده است.

دیروز وزیر محترم علوم گفتند که در این کشور بیست میلیون تحصیل‌کرده داریم. یعنی از هر چهار نفر، یک نفر تحصیل‌کرده است. طبق فرمایش ایشان، هزینه‌ی اشتغال و به کارگیری تمامی این‌ افراد تحصیل‌کرده و متخصص بسیار بالا است.

عرض بنده نیز در همین راستا است. وقتی متخصصین ایران در موقعیتی قرار می‌گیرند که در کشورهای دیگر مثل ترکیه، آمریکا، کانادا و اروپا فرصتهای بیشتری پیش روی‌شان قرار داشته و تخصصشان بیشتر خواهان دارد، طبیعی است که مهاجرت می‌کنند.

ولی گفتن این حرف که هرکس قبول ندارد یا مشکلی دارد، جمع کند و برود، قطعاً درست نیست.

این جمله را اشخاصی مثل محمدرضا پهلوی هم به زبان آورده‌اند. محمدرضا وقتی رستاخیز را ایجاد کرد، گفت هر شخصی مشکل دارد، از ایران برود.

در آن زمان هم بسیاری از افراد به این جمله‌ی او انتقاد کردند و بعد هم که حکومتش و رستاخیزش از بین رفت.

باید بدانیم که حواس ملت جمع است و به هیچ وجه با حرف چنین اشخاصی کشورشان را رها نمی‌کنند.

عده‌ای از مردم ایران شاید برای کسب علم یا ارتزاق بهتر از کشور خارج شوند، ولی اغلب آن‌ها به هیچ‌وجه ملیت و تابعیت کشور را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کنند.

امروزه با وجود دویست میلیون سیم‌کارت در داخل کشور و سیستم ارتباطی پیشرفته‌ای که در دسترس همگان قرار دارد، هر کلمه‌ای که در مورد مردم یا اداره‌ی کشور مطرح شود، به سمع و نظر همگان می‌رسد.

شاید عده‌ای معتقد باشند باید آزادی را از ملت سلب کرد، اما آن‌ها هم باید بدانند که با وجود دویست میلیون سیم‌کارت، دسترسی و آگاهی مردم از سیستم‌های ارتباطی و تعداد زیادی خبرنگار مطلع، چنین هدفی حاصل نمی‌شود.

این حقیقت را هرگز نمی‌شود و نباید انکار کرد که توانایی و قدرت قاعده‌ی جامعه (مردم) به مراتب از توانایی ستاد جامعه (حکومت) بیشتر است.

چند روز پیش هم شاهد بودیم که یک نماینده‌ی مجلس در تایید ممنوعیت ورود ابزار و وسایل موسیقی به کشور، اظهار نظری کرده بود که واکنش شدید مردم و رسانه‌ها را به همراه داشت.

به فاصله‌ی کوتاهی از انتشار صحبتهای این نماینده، فیلمی از جلسه‌ی اختتامیه‌ی ستاد انتخاباتی ایشان در فضای مجازی منتشر شد که از وجود همه نوع ساز و آواز و موسیقی در آن مراسم حکایت می‌کرد.

این‌ مثال به سادگی این جمله را اثبات می‌کند که قدرت قاعده‌ی جامعه از ستاد جامعه بیشتر است.

ببینید که مردم و جریان اجتماعی، چطور هشیار و آگاه است و با چه سرعت و دقتی دست افرادی را که با اظهارنظر نادرست باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند، رو می‌کند.

 ختم کلام این که جریان اجتماعی، حتماً و همیشه بر جریان سیاسی توفیق پیدا می‌کند.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سپاس فراوان به خاطر مصاحبه!

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه