ارسال به دیگران پرینت

مذاکرات وین | پرونده هسته‌ای ایران | مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا | کرونا

اگر نگران طولانی شدن مذاکرات هستید همین حالا تحریم‌ها را لغو کنید

آمریکا و سه کشور اروپایی درحالی که در دو دور مذاکرات در وین هیچ نسخه قابل قبولی برای چگونگی بازگشت به برجام و رفع تحریم ها به ایران ارایه نکرده‌اند، از تعیین ضرب الاجل برای دستیابی به توافق سخن می گویند.

اگر نگران طولانی شدن مذاکرات هستید همین حالا تحریم‌ها را لغو کنید

هیات مذاکره کننده ایران با ازسرگیری مذاکرات در وین از 8 آذر با اختیارات کافی و کامل و همراه داشتن تیمی کامل از کارشناسان در حوزه های مختلف وارد گفت‌وگوها شد تا توافقی مطلوب و موثر را شکل دهد اما آمریکا و به ویژه سه کشور اروپایی از همان ابتدا با سازی ناکوک وارد مذاکره شدند و اکنون بعد از حدود سه هفته بدون هیچ پیشنهاد و ابتکار عملی، ایران را به بی‌عملی در مذاکرات متهم می کنند.

کشورهای اروپایی به جای اینکه تعادل بخش فضای مذاکرات و گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا باشند در کنار آمریکا قرار گرفته و حتی در برخی موضوعات از جمله بحث لغو تحریم ها سخت‌گیرانه‌تر از آمریکا برخورد کرده‌اند. از سویی آمریکا با دیر وارد شدن به روند مذاکرات دور هشتم در عمل مساله رفع تحریم‌ها را معطل گذاشته و اکنون این کشورها به جای بحث بر سر چگونگی رفع تحریم ها و تامین نظر ایران در این موضوع به موضوعات هسته‌ای چنگ زده‌اند.

تلاش این کشورها در سازمان ملل و نیز در جلسات مذاکراتی در وین برای تعیین ضرب الاجل در مذاکرات وین از دیگر فشارهایی است که کشورهای اروپایی عضو برجام و آمریکا در پیش گرفته‌اند. به نظر این کشورها تلاش دارند تا با اعمال فشار به ایران از طرق مختلف، تیم مذاکره کننده ایران را نسبت به پیگیری خواسته‌هایشان و درج این خواسته ها در متن پیش نویس مذاکرات وین 6، منصرف کنند.

روشن است طرف غربی و آمریکا تلاش دارد تا تغییرات سیاسی در ایران و نیز اصلاحات و پیشنهادات را نپذیرد از این رو هم در اتاق مذاکرات و هم در سازمان ملل و نیز در روند مذاکرات ایران و آژانس سعی دارد ایران را تحت فشار بگذارد. این در حالی است که مقامات کشورمان از ابتدای مذاکرات تاکید کرده‌اند به کمتر از لغو کامل تحریم‌ها رضایت نخواهند داد.

کشورهای اروپایی و آمریکا اگر نگران زمان و طولانی شدن روند مذاکرات هستند، هرچه سریع‌تر از همین حالا، نسبت به لغو تحریم‌ها اقدام کنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه