ارسال به دیگران پرینت

ارتباط «واضح» بین گرمایش زمین و مقوله امنیت

روسیه قطعنامه شورای امنیت را ناکام گذاشت

روسیه با وتوی قطعنامه پیشنهادی جمهوری ایرلند و نیجر آخرین دور تلاش‌های بین‌المللی برای برجسته کردن خطرات تغییرات اقلیمی در سطح شورای امنیت سازمان ملل را ناکام گذاشت. متن این سند خواستار در نظر گرفته شدن داده‌های مربوط به تبعات امنیتی تغییرات اقلیمی در استراتژی‌های شورای امنیت برای مدیریت منازعات و همچنین ماموریت‌های سیاسی و عملیات صلحبانی شده بود.

روسیه قطعنامه شورای امنیت را ناکام گذاشت

روسیه با وتوی قطعنامه پیشنهادی جمهوری ایرلند و نیجر آخرین دور تلاش‌های بین‌المللی برای برجسته کردن خطرات تغییرات اقلیمی در سطح شورای امنیت سازمان ملل را ناکام گذاشت.

این قطعنامه پیشنهادی با ۱۲ رای موافق از مجموع ۱۵ رای خواستار شناسایی تغییرات آب و هوایی بعنوان یک تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی بود. متن این سند خواستار در نظر گرفته شدن داده‌های مربوط به تبعات امنیتی تغییرات اقلیمی در استراتژی‌های شورای امنیت برای مدیریت منازعات و همچنین ماموریت‌های سیاسی و عملیات صلحبانی شده بود.

پیش‌نویس قطعنامه ایرلند و نیجر همچنین از دبیر کل سازمان ملل می‌خواست تا در تلاش‌های خود در راستای پیشگیری از منازعات، خطرات امنیتی مرتبط با تغییرات آب و هوایی را بعنوان یک «مولفه محوری» در نظر بگیرد و در خصوص چگونگی مهار این خطرات حداکثر ظرف مدت دو سال گزارش دهد.

 

بجز هند که همداستان با روسیه به این قطعنامه رای منفی داد و چین دیگر عضو دارای حق وتوی شورای امنیت که ترجیح داد در رای گیری شرکت نکند، ۱۲عضو دیگر با این پیش‌نویس موافق بودند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیرایالات متحده آمریکا با تاکید بر اینکه بحران آب و هوایی همزمان بحران امنیتی هم هست این اقدام روسیه را «غیرقابل توجیه» توصیف کرد. فرانسه نیز هم نظر با آمریکا بر وجود ارتباط «واضح» بین گرمایش زمین و مقوله امنیت تاکید و بر چالش کمبود آب آشامیدنی و مواد خوراکی تصریح کرد.

سفرای جمهوری ایرلند و نیجر در سازمان ملل بعد از توسل مسکو به حق وتو، از وجود چنین مکانیسمی در شورای امنیت که از فردای جنگ جهانی دوم پنج کشور (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) را در موضعی برتر نسبت به سایر اعضا قرار داده است بشدت انتقاد کردند. سفرای ایرلند و نیجر بعنوان اعضای غیردائم شورای امنیت تاکید کردند که وتو حقی «نابهنگام» و «ناسازگار» با چالش های جدیدی چون تغییرات آب و هوایی است و در صورت ادامه وضع شورای امنیت هیچگاه توانایی عمل به وظیفه اصلی خود یعنی برقراری صلح و امنیت بین المللی را نخواهد داشت.

 

قطعنامه های مرتبط با اتیوپی، لیبی، سودان، سوریه، آفریقای مرکزی، مالی و بوسنی از جمله مواردی هستند که کرملین عمدتا در مواجهه با کاخ سفید از حق وتوی خود درباره آنها استفاده کرده است.

 

واسیلی نبنزیا، سفیر فدراسیون روسیه در سازمان ملل با رد مباحث مطرح شده در شورای امنیت روز دوشنبه با تاکید مجدد بر «غیرقابل پذیرش» بودن چنین قطعنامه ای گفت: «برای ما رابطه مستقیم بین تروریسم و تغییرات اقلیمی محرز نیست» و تصویب چنین قطعنامه هایی فقط بر سردرگمی و استانداردهای دوگانه می افزاید.

سفیر روسیه در ادامه با اذعان بر اینکه کشور متبوعش مخالفتی با تحولات جاری ندارد یادآور شد که مسیله هر کشور و هر منطقه باید بطور مجزا بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود و وضع رویکردهای کلی و اتوماتیک برای رسیدگی به علل درگیری، شورای امنیت را از عمل به وظایف خود منحرف می کند.

بورل:

اگر روسیه به اوکراین حمله کند، پاسخ خواهیم داد

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که این اتحادیه به دنبال کاهش تنش‌ها میان اوکراین و روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک است.

اگر روسیه به اوکراین حمله کند، پاسخ خواهیم داد
 

 جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در سخنرانی‌ای در پارلمان اروپا گفت که علی‌رغم اعلامیه روسیه مبنی بر اینکه تحرکات نظامی‌اش در مرز خود اتفاق می‌افتد، نگرانی اوکراین از تحرکات نظامی روسیه به دلیل اقدامات پیشین مسکو عادی است.

بورل در این رابطه گفت: امروز امیدواریم که تنش‌ها کاهش یابند و از هرگونه بحرانی که می‌تواند بر استقلال اوکراین تاثیر بگذارد، جلوگیری شود.

 

وی گفت: ما از روسیه می‌خواهیم که برای اعمال توافق مینسک مسؤولیت قبول کند. ما برای اتخاذ هرگونه تدابیری در هر زمان تعلل نخواهیم کرد.

 

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: ما باید توانایی‌های اوکراین را تقویت کنیم، انتظار بهترین‌ها را بکشیم و خود را برای بدترین اتفاقات آماده کنیم.

 

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تصریح کرد: شکی در آن نیست که هر زمان که لازم باشد پاسخ خواهیم داد؛ اما ما نمی‌خواهیم شرایط را وخیم‌تر کنیم. ما می‌خواهیم که از طریق کانال‌های دیپلماتیک از تنش‌ها بکاهیم.

 

اوکراین در آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی کمپین نظامی را علیه جدایی طلبان جنوب شرق اوکراین آغاز کرد که روی کار آمدن دولت مرکزی کی‌یف را به دنبال یک کودتای تحت حمایت آمریکا قبول نداشتند. سازمان ملل برآورد می‌کند که در درگیری‌های اوکراین بیش از ۹۰۰۰ تن کشته شده‌اند.

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که مسکو برای حمله در اوایل ۲۰۲۲ آماده می‌شود. مقامات آمریکا، ناتو و اوکراین گفته‌اند که نیروهای روسیه در مقابل مرز اوکراین تجمع کرده‌اند. روسیه نیز ضمن رد این ادعا، آن را پروپاگاندای "ستیزه‌جویانه" آمریکا خوانده است.

 

ساعاتی پیش، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد آنالنا بربوک، وزیر خارجه جدید آلمان با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درخصوص بحران اوکراین به گفت‌وگو پرداخته و تاکید کرده که نباید تمامیت ارضی اوکراین نقض شود.

وزارت خارجه آلمان عنوان کرد که در این تماس، برلین خواهان گفت‌وگوهای "صادقانه و بی‌پرده" با مسکو شده است.

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه