ارسال به دیگران پرینت

سرگیری دور هفتم مذاکره‌های احیای برجام

آخرین فرصت برای ایران | ایران با پیشنهادهای جدی به میز مذاکرات بازگردد

وزیر امور خارجه بریتانیا نسبت به پایان یافتن فرصت برای دیپلماسی هشدار داد و خواستار بازگشت ایران به میز مذاکرات با پیشنهادهای جدی شد.

  آخرین فرصت برای ایران  |  ایران با پیشنهادهای جدی  به میز مذاکرات بازگردد

وزیر امور خارجه بریتانیا نسبت به پایان یافتن فرصت برای دیپلماسی هشدار داد و خواستار بازگشت ایران به میز مذاکرات با پیشنهادهای جدی شد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز یکشنبه گفت: «این واپسین فرصت برای ایران است تا با یک راه حل جدی برای این مسئله - که باید با مفاد برجام مطابقت داشته باشد - به میز مذاکره بیاید.»

وی افزود: «این آخرین فرصت آنها است و انجام این کار توسط آنها حیاتی است. ما اجازه نخواهیم داد ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای دست پیدا کند.»

وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه و در آستانه از سرگیری دور هفتم مذاکره‌های احیای برجام نیز گفته بود که این مذاکرات «واقعا آخرین فرصت برای ایران» است.

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «من قویاً از آنها می‌خواهم این کار را انجام دهند، زیرا ما مصمم هستیم با متحدان‌مان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای کار کنیم.»

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین

اظهارات جدید باقری: اختلافات در حال کاهش است

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین گفت که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است.

 اظهارات جدید باقری: اختلافات در حال کاهش است
 

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین گفت که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است.

علی باقری کنی درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد توضیح داد: ما دو مساله اساسی داریم که به نظرم باید این دو را از هم تفکیک کنیم. یک مساله اختلاف دیدگاه طرفین نسبت به موضوعاتی است که باید مذاکره شود. مساله دیگر اختلاف موضع دو طرف در خصوص موضوعات مذاکره است. یعنی یک وقت مساله این است که راجع به چند مساله مذاکره کنیم که ممکن است بین طرفین اختلاف باشد. یک مساله دیگر این است که مواضع دو طرف در مورد حیطه و دامنه موضوعاتی که به توافق رسیدیم چگونه است.

 

وی با بیان اینکه مواضع دو طرف با هم فاصله دارد و در موضوعات مختلف این فاصله متفاوت است افزود: اما نکته‌ای که در چند روز گذشته وجود داشت این بود که در مورد دامنه و حیطه ای که موضوعات قابل مذاکره قابل طرح است در طول این چند روز با تعامل و نشست‌هایی که هم در سطح کارشناسی و هم در سطح مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد رو به کاهش است و طرفین درحال رسیدن به یک جمع بندی مشخص در مورد دامنه و حیطه موضوعاتی که باید در دستور کار مذاکرات قرار گیرد هستند.

 

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: به نظرم این یک پیشرفت بسیار خوبی است که اگر ما بتوانیم در همین دوره زمانی به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسیم موضوع اهمیت داری است چون ابتدا در این زمینه بین طرفین اختلاف وجود داشت.

 

وی سپس اضافه کرد: در مورد موضوعات مورد مذاکره طبیعی است که طرفین با هم اختلاف داشتند و دارند. حتی در گفت‌وگوهایی که شش دور قبل در وین برگزار شد ما موارد متعددی را شاهد هستیم که بین طرفین اختلاف وجود داشته و این اختلاف‌ها در طول این مدت باقی ماند.

 

باقری گفت: اما چون دولت جدیدی در ایران سر کار آمد بدیهی بود که در مورد بعضی از موضوعات نگاه متفاوتی با دولت قبل داشت این موارد هم مطرح شد که در حال حاضر در تعاملی که میان دو طرف است در حال جمع‌بندی مشترک هستیم که موضوعات مورد اختلاف در یک چارچوبی در توافق دو طرف تدوین و تنظیم شود.

فضاسازی‌های غیرسازنده خارج از مذاکرات نشانگر کمبودهای طرف‌های مقابل است

 

مذاکره کننده ارشد کشورمان در پاسخ به سووالی درباره اظهار نظرهای غیرسازنده سه کشور اروپایی درباره روند مذاکرات وین و ارزیابی جمهوری اسلامی ایران نسبت به پنجره فرصت برای دست یابی به توافق گفت:  طرفین با اراده پای میز مذاکره آمده‌اند و البته هر دو طرف شرایط خاص خود را دارند و طبیعی است که هر طرف برای اینکه بتواند آورده بیشتری از پای مذاکره داشته باشد تدابیری اتخاذ می کند.

وی افزود: هرگاه شما می‌بینید در فضای بیرون فضاسازی های بیشتری انجام می‌شود به ویژه در عرصه سیاسی و رسانه ای، باید پی ببرید که طرف مقابل در داخل اتاق مذاکره و پشت میزمذاکره، دستش تهی تر است و در واقع می خواهد کمبود در میز مذاکره را با یک فضاسازی های تصنعی و حتی دروغین، جبران کند.

 

مذاکره کننده ارشد کشورمان بیان داشت: به هر حال منطق جمهوری اسلامی ایران و مواضع مستحکم و متینی که ایران در این دور از گفتگوها داشته و مواضعش مبتنی بر مبانی قابل قبول طرف مقابل هم هست، چارچوب خیلی خوبی را برای استمرار گفتگوها فراهم کرده و تصور من این است که این فضاسازی ها عمدتا برای جبران کمبود و نقصانی است که طرفهای مقابل ما در گفتگو دارند که بعید می دانم بتوانند به دستاورد قابل توجهی دست پیداکنند.

محوری‌ترین شرط بازگشت آمریکا به برجام رفع تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی است

 

باقری در پاسخ به سووالی درباره کیفیت متن توافق در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا هم گفت: تحریم ها توسط آمریکائی ها اعمال شده است. درست است که توسط برخی کشورهای دیگر هم اعمال، پیگیری و اجرا شده، اما اساس تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه که بخش قابل توجهی از آن زیر سایه کارزار فشار حداکثری علیه مردم ما وضع و اعمال شد، بانی و منشاء آن امریکایی ها بودند.

وی اضافه کرد: آمریکائی ها باید مسئولیت رفع این تحریم ها را بپذیرند. خودشان اعلام کردند که می خواهند به برجام برگردند و خودشان را بار دیگر در جمع اعضای این توافق ببینند. بدیهی است که گروه 4+1 و ایران در نشست های متعددی که برگزار کردند، یکی از اهداف اصلی‌شان این بوده که شرایطی که امریکائی ها باید احراز کنند تدوین شود و آمریکائی ها باید و ملزم هستند که آن‌ها را اجرا کنند تا بتوانند به این جمع بپیوندند. اصلی ترین و محوری ترین و مهم ترین آن لغو تحریم های ظالمانه و غیرقانونی است.

 

 

 

خوش‌بین هستیم که در آینده قابل پیش بینی، گفت‌وگوها را به سرانجام موفقی برسانیم

باقری در پاسخ به سووالی درباره اینکه تا چه اندازه نسبت به موفقیت مذاکرات خوش‌بین است گفت: ما به جهت منطق قوی و استحکام مواضعی که داریم و چارچوب هایی که متقن است و مبانی که حتی مورد قبول طرف مقابل‌مان است، با نگاه خوش‌بینانه به فرآیند آتی گفت‌وگوها می نگریم. اما هیچگاه اقدامات خصمانه، غیرقانونی، مخرب و حتی ضدانسانی برخی از طرف هایی که مقابل ما هستند از یادمان نمی‌رود و ملت ما سابقه بسیار بسیار بدی در ذهنشان است.

مذاکره کننده ارشد کشورمان افزود: بر این اساس، این سابقه و این بی اعتمادی که نزد ملت ما است، اجازه نمی‌دهد که ما نسبت به فرایند پیش رو ساده اندیشی کنیم. اما نسبت به مواضع خودمان و باوری که نسبت به چارچوب ها داریم خوش‌بین هستیم که بتوانیم در آینده قابل پیش بینی، گفت‌وگوها را به سرانجام موفقی برسانیم

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      غلطی نمیتونید بکنید.....................................................................................

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه