ارسال به دیگران پرینت

وزیر بهداشت: پرستاری هنر مراقبت بیمار است

از کارگردانان و هنرمندان انتظار داریم که بیایند و خدمات کادر درمان را نشان بدهند. سریال پرستاران استرالیایی را نشان می‌دهند که هیچ همخوانی با فرهنگ ما ندارد و ایثار پرستاران ایرانی نشان داده نشده است.

وزیر بهداشت: پرستاری هنر مراقبت بیمار است

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه معاون توسعه ما از جنس پرستاران است. من از ایشان خواهش می‌کنم که موضوع تعرفه پرستاران را پیگیری کنند.

به گزارش ایلنا، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، در همایش روز پرستار که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: جامعه پزشکی را شاید بتوانیم به سه بخش تقسیم کنیم، قبل کرونا، در زمان کرونا و پس از کرونا. قبل از کرونا دوران درخشان دفاع مقدس را در جامعه پزشکی داشتیم که شاید در تمام جنگ‌های دنیا بی نظیر بود. در کدام جنگ پزشک و پرستار در خط مقدم خدمت می‌کردند؟ درحالی که جامعه پزشکی ما در خط مقدم و زیر آتش و تهاجم شیمیایی دشمن حضور داشتند. این اتفاقی تاریخی بود و در تاریخ ما ماندگار است.

عین اللهی گفت: نگین درخشان علوم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی نهفته است. این را در شعار و در عمل آنان می‌توان دید. از کشورهای مجاور بیماران برای درمان به ایران می آیند و نشان می‌دهد که ایران کشوری قوی است. ما تا قبل کرونا وضعیت ممتازی داشتیم اما دشمن ناجوانمرد جامعه پزشکی را هدف خودش قرار داده بود. در برخی رسانه ها قبل از کرونا می‌دیدیم که گروه پزشکی را مورد تهاجم قرار می‌دادند. درحالی کسی هویت و ایثار را نمی‌تواند از ما بگیرد. علی رغم ناجوانمردی ها و تهاجم ها در کرونا برگ جدیدی از تاریخ شکوفا شد.

او افزود: در مساله کرونا بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که به امکانات خودشان افتخار می‌کنند شکست خوردند. چه بسیار بیمارانی که در آن کشورها روی زمین ماندند و بستری نشدند و چه بسیار کادر درمانی که در دنیا از بیماران فرار می‌کردند. اما کرونا نقطه افتخار ماست و شما ایثارگری و هویت خودتان را نشان داده اید. ما شهدای بسیار گران قدری را تقدیم کردیم و این شهدا درخت تنومند انقلاب را آبیاری کردند.

وزیر بهداشت گفت: از کارگردانان و هنرمندان انتظار داریم که بیایند و خدمات کادر درمان را نشان بدهند. سریال پرستاران استرالیایی را نشان می‌دهند که هیچ همخوانی با فرهنگ ما ندارد و ایثار پرستاران ایرانی نشان داده نشده است.

او افزود: پرستاری هنر مراقبت بیمار است و با عاطفه و احساس همراه است. پرستار یک ربات نیست و یک انسان فداکار است و احساسات و عواطف آن باعث درمان بیمار می‌شوند. مهربانی و محبت و عاطفه پرستار باعث بهبود بیمار می‌شود. پرستار در همه صحنه ها به ویژه در ارتقا سلامت موثر است.

عین اللهی گفت: نکته ای که در وزارت بهداشت باید به آن توجه شود حرفه ای شدن خدمات پرستاری است. پرستاری که به آی سی یو می‌رود باید مهارت کامل آی سی یو داشته باشد. حتما باید این عرصه حرفه ای شود.

او افزود: پرستاری فقط محدود به بیمارستان نیست. متاسفانه الان شرکت هایی در این زمینه فعالیت دارند که از پرستاران حرفه ای استفاده نمی‌کنند و افرادی را به خانه ها می‌فرستند و مشکل ایجاد می‌کنند. از نظر مقررات و تخلفات این وضعیت باید ساماندهی شود. بحث پرستاری جامع نگر باید ساماندهی شود.

عین اللهی گفت: خوشبختانه معاون توسعه ما از جنس پرستاران است. من از ایشان خواهش می‌کنم که موضوع تعرفه پرستاران را پیگیری کنند. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری خواهش می‌کنم که این مساله پیگیری شود.

او افزود: در بحث تبدیل وضعیت، عزیزان از جان مایه گذاشته اند و الان که کرونا سبک شده تبدیل وضعیت خارج از امتحانات مرسوم به عنوان امتیاز ویژه لحاظ شود.

عین اللهی گفت: مساله مهم دیگر شهدای سلامت هستند. پیگیری مساله شهدای سلامت در پیج و خم کارهای اداری قرار نگیرد.

او افزود: لزوم آموزش مداوم مساله مهم دیگر است. ما این را از الزامات می‌دانیم و علم اگر تکرار نشود از بین می‌رود. با این سرعت که در علوم دنیا هست باید به روز باشیم. ما از نظر علم و دانش چیزی کم نداریم و نیاز به سیستم داریم.

او افزود: در بخش خصوصی هم نظارت درستی نداشته ایم و معاونت درمان ما باید در همه دانشگاه های ما نظارت داشته باشند. اعتباربخشی باید واقعی باشد و پرستارها باید ارزیابی شوند و اگر بیمارستان پرسنل حرفه ای ندارند باید با آنها برخورد شود.

عین اللهی در انتها گفت: 110 میلیون دوز واکسن تزریق شده است.86 درصد مردم در کشور و در تهران 89 درصد واکسینه شده اند. بنابراین ملت ما نشان داده اند که ما می‌توانیم.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه