ارسال به دیگران پرینت

تورم شدید در بازار اجاره تهران

افزایش بی‌‌سابقه اجاره‌‌بها | اجاره‌‌بها بزرگ‌ترین مکنده بودجه خانوارها

خانوارها در شهرهای کشور طی سال ۹۹ به‌صورت میانگین، ۴۳ درصد از هزینه ماهانه خود را صرف «اجاره مسکن» کردند اما در تهران، اجاره‌بها بیش از ۶۰ درصد هزینه خانوارها را می‌بلعد.

 افزایش بی‌‌سابقه اجاره‌‌بها  | اجاره‌‌بها بزرگ‌ترین مکنده بودجه خانوارها

خانوارها در شهرهای کشور طی سال ۹۹ به‌صورت میانگین، ۴۳ درصد از هزینه ماهانه خود را صرف «اجاره مسکن» کردند اما در تهران، اجاره‌بها بیش از ۶۰ درصد هزینه خانوارها را می‌بلعد.

سهم مسکن در سبد هزینه‌های مصرفی خانوارهای ایرانی به رقم بی‌سابقه‌ای رسید. مطابق یک آمار رسمی جدید، خانوارها در شهرهای کشور طی سال ۹۹ به‌صورت میانگین، ۴۳ درصد از هزینه ماهانه خود را صرف «اجاره مسکن» کردند. وزن مسکن در سبد هزینه خانوار به بالاترین میزان تاریخی خود رسیده است. اجاره‌نشین‌ها در نیمه دهه ۸۰، حدود ۲۸درصد از هزینه‌های زندگی را برای اجاره‌بها پرداخت می‌کردند که با توجه به سقف متعارف سهم مسکن در سبد هزینه‌ها -۳۰درصد- آن زمان یکی از دوره‌های کم‌فشار بازار اجاره بود. در حال حاضر اما هزینه اجاره به ابرهزینه بودجه خانوار تبدیل شده که یک علت اصلی آن، جهش ۴۲درصدی اجاره‌بها در سال گذشته است که خود معلول تورم بالا طی سه سال اخیر و جهش قیمت مسکن بوده است. در تهران، اجاره‌بها بیش از ۶۰ درصد هزینه خانوارها را می‌بلعد. جمعیت زیرخط «فقر مسکن» در شهرهای ایران طی سال ۹۸ به بیش از ۴ دهک رسید. اوضاع کنونی هزینه‌های تامین مسکن و اجاره از افزایش جمعیت زیر خط «فقر مسکن» حکایت دارد.

ZS8MbRHQbL85

تازه‌‌ترین آمارهای رسمی درباره سهم آیتم‌‌های مختلف در سبد هزینه‌‌ای خانوارهای شهری نشان‌دهنده تبدیل هزینه اجاره مسکن به ابرهزینه در مقطع زمانی فعلی است. براساس آمارها، سهم مسکن در سبد هزینه خانوارها به 3/ 1 برابر «حد مجاز» رسیده است. تازه‌‌ترین آمار رسمی در خصوص سهم پارامترهای مختلف در سبد هزینه‌‌ای خانوارها نشان می‌‌دهد، هزینه اجاره‌‌نشینی در شهرهای کشور در سال 99 به 43‌درصد افزایش یافته است که یک رکورد تاریخی برای وزن مسکن در سبد مصرفی به حساب می‌آید.

 

این سهم در ابتدای دهه 90 برابر 34‌درصد و در میانه دهه 90 یعنی در سال 96 برابر 33‌درصد بوده است. رسیدن سهم هزینه تامین مسکن (اجاره‌‌بها) در سبد هزینه‌‌ای خانوارها به 43‌درصد از کل هزینه‌‌های خانوار، نشان‌دهنده افزایش بی‌‌سابقه اجاره‌‌بهاست. این سهم نه تنها در دهه اخیر بی‌‌سابقه بوده است بلکه در یک ونیم دهه اخیر نیز بالاترین سهم هزینه تامین مسکن در سبد هزینه‌‌ای خانوارهای شهری محسوب می‌شود. آمار جدید منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نشان می‌‌دهد هزینه تامین مسکن برای خانوارهای اجاره‌‌نشین در شهرهای کشور نسبت به ابتدای دهه 90 ونیمه دهه 80 تبدیل به ابرهزینه شده است. در سال 84 سهم هزینه تامین مسکن (اجاره‌‌بها) در سبد هزینه‌‌ای خانوارها برابر 28‌درصد بود. این سهم در سال 90 به 33‌درصد و در سال 95 به 34‌درصد رسید. در سال 99 اما این میزان به 43‌درصد افزایش یافت. این موضوع نشان می‌‌دهد سهم هزینه مسکن(اجاره‌‌بها) در سبد هزینه‌‌ای خانوارهای شهری در انتهای دهه 90 نسبت به ابتدای این دهه، معادل 3/ 1 برابر شده و در مقایسه با نیمه دهه 80 نیز 5/ 1 برابر شده است. نسبت هزینه خالص مسکن به کل هزینه‌‌های خانوار(نسبت اجاره‌بها به سایر هزینه‌‌های خانوارهای شهری)، همچنین در سال 97 به 52/ 35‌درصد، در سال 98 به 82/ 39‌درصد و در سال 99 به 43‌درصد افزایش یافت. بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهد در کشورهای دنیا این سهم معادل 30‌درصد است.

  از تهران چه خبر؟

در تهران نیز آمارها نشان‌دهنده رشد بی‌‌سابقه هزینه اجاره‌‌نشینی و سهم هزینه تامین مسکن در سبد هزینه‌‌ای خانوار است. تازه‌‌ترین آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌‌دهد میانگین اجاره‌‌بهای مسکن در شهر تهران بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته 51‌درصد افزایش یافته است. میانگین اجاره‌‌بهای هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در بهار امسال، به 84‌هزار تومان افزایش یافت.  این در حالی است که در مناطق شهری کشور، میانگین اجاره‌‌بهای مسکن در همه ماه‌‌های سپری شده از سال 1400 تاکنون به طور متوسط 50‌درصد رشد کرده است.

این ارقام نشان‌دهنده تورم شدید در بازار اجاره تهران و سایر شهرهای کشور در مقطع زمانی حاضر است.  اجاره‌‌بها هم‌‌اکنون به بزرگ‌ترین مکنده بودجه خانوارها تبدیل شده است. اما سوال و نکته مهم مربوط به این موضوع است که چرا هزینه اجاره‌‌نشینی در شهرها و در سبد هزینه خانوارهای شهری به ابرهزینه تبدیل شده است؟ در پاسخ به این پرسش سه دلیل مهم قابل شناسایی است.

در واقع می‌توان اعلام کرد بنا بر سه علت مهم سهم اجاره‌‌بها در سبد هزینه‌‌ای خانوارهای شهری به ابرهزینه تبدیل شده است و بخش زیادی از درآمد خانوارهای شهری را می‌‌مکد.  اولین دلیل به رشد بیشتر هزینه خانوار در مقایسه با رشد درآمد خانوارها مربوط می‌شود. در واقع در سال‌‌های اخیر تورم عمومی از میزان رشد درآمد خانوارها سبقت گرفته است که این موضوع به معنای کاهش درآمد واقعی خانوارها نیز هست. 

تورم عمومی در سال گذشته 37‌درصد بوده است. در سال 98 نیز این میزان(تورم عمومی) 34‌درصد بود. این در حالی است که اولا درآمد خانوارها طی دو سال اخیر به این میزان افزایش پیدا نکرد و از آن مهم‌تر، هزینه‌های ضروری زندگی از جمله هزینه تامین اقلام خوراکی و مسکن خیلی بیشتر از نرخ تورم عمومی، رشد کرد.علت دوم به فشار غیرمستقیم جهش قیمت مسکن به اجاره‌بها مربوط می‌شود. از آنجا که همواره بخشی از رشد اجاره‌‌بهای مسکن تابع رشد قیمت مسکن است، جهش قیمت مسکن در شهرهای کشور که از سال 97 آغاز شد به تدریج به بازار اجاره نیز سرایت کرد و سطح اجاره‌‌بها نیز به دنبال جهش قیمت مسکن تحت‌تاثیر قرار گرفته و به شدت افزایش یافت. علت سوم رشد اقتصادی نزدیک به صفر در دهه 90 است که سطح رفاه و مصرف خانوارهای ایرانی را کاهش داده است.

 
 

  سه آسیب افزایش اجاره‌‌بها

افزایش سهم هزینه تامین مسکن (اجاره‌‌بها) در سبد هزینه خانوارها دست‌‌کم سه آسیب مهم را به زندگی خانوارهای شهری وارد کرده است. اولین آسیب مربوط به کاهش کیفیت زندگی خانوارهای ساکن در شهرها به دلیل افزایش سهم هزینه تامین مسکن است. تبدیل هزینه مسکن به ابرهزینه در سبد هزینه خانوارها در سال گذشته اثرمنفی بر «کیفیت زندگی» خانوارها داشته است. کیفیت زندگی خانوارها از جنبه‌‌های مختلف تحت‌تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته است چرا که در نتیجه افزایش اجاره‌‌بها، بسیاری از خانوارها از دسترسی به مسکن ملکی محروم مانده و بسیاری دیگر ناچار به اجاره‌‌نشینی در واحدهای با مساحت کمتر، عمربنای بیشتر و واقع در مناطق ضعیف‌‌تر شده‌‌اند. آسیب دوم مربوط به کاهش «مصرف کالری» خانوارها به دنبال افزایش سهم هزینه تامین مسکن در سبد هزینه‌‌ای خانوارهاست. هزینه‌‌های واقعی خانوارهای شهری در انتهای دهه 90 در مقایسه با ابتدای این دهه 20‌درصد کاهش یافته است. در کل خانوارها به دنبال افزایش سهم اجاره‌‌بها در سبد هزینه‌‌ای خانوارها، ناچار به کاهش سهم هزینه تامین کالری، تفریح، بهداشت و فرهنگ شده‌‌اند. در این دهه به طور متوسط مصرف گوشت در میان خانوارهای شهری 50‌درصد و مصرف لبنیات 35‌درصد کاهش یافته است که علاوه بر افزایش شدید قیمت این محصولات، افزایش سهم هزینه تامین مسکن در سبد هزینه‌‌ای خانوارها نیز یک دلیل مهم برای این موضوع است.  کاهش محسوس سطح رفاه خانوارها نیز سومین آسیبی است که از ناحیه افزایش سهم اجاره‌‌بها در سبد هزینه‌‌ای خانوارها، رخ داده و زندگی خانوارهای شهری را تحت‌تاثیر قرار داده است. تورم اجاره مسکن در کشور در حالی در سال گذشته به طور میانگین به 42‌درصد رسید که این میزان هم‌‌اکنون شدیدتر شده است و در سال 1400 به طور متوسط معادل 50‌درصد به ثبت رسیده است که این موضوع نشان‌دهنده وخامت بیشتر اوضاع خانوارها از ناحیه رشد اجاره‌‌بهای مسکن، در سال‌جاری نسبت به سال 99 و همه سال‌‌های گذشته است. این در حالی است که یافته‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌‌دهد در تهران یک رویداد منفی دیگر هم در بازار اجاره رخ داده است؛ مبنی بر اینکه وام اجاره مسکن که براساس مصوبه کرونا به مستاجرها پرداخت می‌شود تبدیل به بهانه‌‌ای شده برای آنکه موجرها دست‌‌کم به همان میزان رقم اجاره‌‌بها را افزایش دهند. این در حالی است که بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهد ضوابط و شرایط دریافت این وام به قدری دشوار است که وام اجاره فقط به کارمندان دولت تعلق می‌گیرد. بانک‌ها برای پرداخت وام اجاره تنها ضامن دولتی طلب می‌‌کنند. اما برداشت موجران در بازار اجاره این است که همه مستاجرها «وام به دست» وارد بازار شده‌‌اند بنابراین دست‌‌کم به همان میزان باید رقم اجاره‌‌بها افزایش یابد.

آخرین قیمت مسکن در تهران + جزییات

بر اساس قیمت مسکن و نرخ اجاره در تهران لیستی از محلاتی که با متوسط اجاره حدود ۱۰ میلیون تومان ثبت شده است، به دست آمده است.، با توجه به آگهی‌های سایت دیوار و قیمت و اجاره مسکن در تهران، فهرستی از محلاتی که با متوسط اجاره ماهانه حدود ۱۰ میلیون تومان ثبت شده است، به دست آمده است.

آخرین قیمت مسکن در تهران + جزییات
 

به گزارش پایگاه خبری نامه نیوز: قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

اجاره‌های ۱۰ میلیون تومانی در تهران

 

بر اساس قیمت مسکن و نرخ اجاره در تهران لیستی از محلاتی که با متوسط اجاره حدود ۱۰ میلیون تومان ثبت شده است، به دست آمده است.، با توجه به آگهی‌های سایت دیوار و قیمت و اجاره مسکن در تهران، فهرستی از محلاتی که با متوسط اجاره ماهانه حدود ۱۰ میلیون تومان ثبت شده است، به دست آمده است.

 
 در بین محلات جدول زیر، سبلان و جیحون با متوسط اجاره ۹٫۵ میلیون تومان از دیگر محلات ارزان‌تر هستند.

محلات تهرانسر، سلسبیل و آهنگ با متوسط اجاره ماهانه ۹٫۶ میلیون تومان ثبت شده‌اند. متوسط اجاره آپارتمان در چیتگر و استاد معین ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است.

 

تهرانپارس شرقی با متوسط اجاره ۱۰٫۱ و پیروزی با متوسط اجاره ۱۰٫۲ میلیون تومان ثبت شدند.

 

 

در بین محلات جدول زیر، شهرک راه آهن و دریاچه خلیج فارس با متوسط قیمت ۱۰٫۷ میلیون تومان از دیگر محلات نرخ اجاره بالاتری دارند.

 

در جدول زیر متوسط اجاره ماهانه در برخی از محلات تهران با متوسط اجاره ۱۰ میلیون تومان را مشاهده می‌کنید.

قیمت مسکن

 

خبر مهم برای مسکن / قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند؟

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه مسکن، تجربه تامین مالی متفاوت خواهد بود، در نظر داریم که از ظرفیت‌های خارجی نیز در این زمینه استفاده کنیم تا تکنولوژی‌هایی را برای ساخت مسکن بیاورند و منتظر خبرهای خوبی در این زمینه باشید.

 چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی صراحتا مذاکره با چینی‌ها در ایران را تایید کرد و در ادامه توضیح داد: مذاکراتی که با کشور چین و سایر کشورها انجام شده در حوره ساخت نیست بلکه مذاکره با چینی‌ها به منظور ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت است که منطبق با معماری و هویتی که در ایران وجود دارد، بتوانیم سرعت، کیفیت و قیمت تمام شده را مدیریت کنیم که این بسیار موثر است.

 

او که وعده داده واحدهای قانون جهش تولید مسکن ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه شود، گفته است: هم‌اکنون در ساخت‌وسازهای سنتی یک واحد مسکونی بین یک سال و نیم تا دو سال، احداث می‌شود اما چنانچه صنعتی‌سازی رواج پیدا کند در یکسال این کار قابل انجام است که حداکثر ۳۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار احداث خواهد شد و کیفیت آن نیز متفاوت از ساخت و ساز سنتی است.

از این صحبت محمودزاده چنین برداشت می‌شود که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده واحدهای جهش تولید و تامین مسکن، استفاده از تکنولوژی چین خواهد بود.حالا پس از گذشت حدود دوماه احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی که به مناسبت روز دانشجو با حضور تشکل‌های دانشجویی دانشگاه های تهران در وزارتخانه اقتصاد برگزار شد در این خصوص بیان کرد: در حوزه مسکن، تجربه تامین مالی متفاوت خواهد بود که برخلاف طرح هایی مانند مسکن مهر، فشار کمتری ایجاد کنند. حتی در نظر داریم که از ظرفیت های خارجی نیز در این زمینه استفاده کنیم تا تکنولوژی هایی را برای ساخت مسکن بیاورند و منتظر خبرهای خوبی در این زمینه باشید.

 

او گفت: مشکل اصلی کشور که سبب تورم شده است به جز اثر نقدینگی‌هایی که از نظام بانکی ایجاد می‌شود، کسری بودجه دولت است. در این زمینه حتما لازم است که هزینه های جاری دولت کنترل شود که قطعا این رویه دنبال می شود.

 

خاندوزی گفت: در زمینه رمز ارزها باید اعلام کنم که کمیته تصمیم گیری این حوزه تشکیل شده و در حال آماده کردن پیش نویس‌های لازم هستند. علت تعلل در زمینه رمز ارزها نیز مواردی بوده که تاکنون فوریت بیشتری نسبت به رمز ارزها داشته اند.

راه جدید خانه دار شدن از بورس می گذرد؟ / پیوند بازار سرمایه و مسکن

قیمت مسکن در سال‌های اخیر، رشد بی‌سابقه‌ای داشته که به تبع این موضوع، بسیاری از افراد دیگر قادر به خرید ملک نیستند. طرح فروش متری مسکن و صندوق املاک و مستغلات، دو راهکار اصلی بورس کالای ایران برای خرید تدریجی مسکن و حفظ قدرت خرید مردم است.

 یکی از معضلاتی که بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع خرید مسکن است. در حالی که بازار مسکن در سال‌های اخیر روندی صعودی و تورمی داشته، خانه‌دار شدن برای طیف زیادی از مردم تبدیل به آرزو شده است. مدل‌ها و راهکارهای مختلفی برای حل این موضوع ارائه شده است که راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات و خرید متری مسکن، از جمله راهکارهای بازار سرمایه برای مواجه با این معضل هستند.

طرح فروش متری مسکن چیست؟

طرح فروش متری مسکن، در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اجرایی خواهد شد. به منظور انتشار اورق سلف مسکن، شخص حقیقی یا حقوقی سازنده مسکن که سابقه فعالیت قابل اتکایی نیز در این حوزه دارد، مجوزهای اولیه ساخت را اخذ می‌کند.

 

پس از احراز صلاحیت در زمان دلخواهی پیش از اتمام ساخت، بخشی از واحدهای ساختمانی را که قصد دارد از این مسیر به فروش برساند، انتخاب می‌کند و متناسب با ارزش حدودی واحدهای منتخب، ضمانت‌هایی نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تودیع خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تمدید مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان آذر ۱۴۰۰ خبر داد.

خبر خوب برای ثبت نام مسکن ملی | زمان ثبتنام در مسکن ملی تمدید شد

طرح مسکن ملی طرحی است که در ادامه تکمیل کردن طرح‌های ناتمام مسکن مهر اجرا شده است. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. با توجه به جنبه حمایتی که در طرح مسکن ملی دیده شده و تسهیلاتی که افزایش پیدا کرده است، افراد کم درآمد بیشتری بتوانند در استان خانه‌دار شوند.حال به تازگی برای جبران ضرر افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند پیشنهاد مسکن ملی را داده اند که در ادامه جزییات آنرا می خوانیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در پی افزایش تقاضای تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن، نام‌نویسی در این طرح که تا پیش از این ۲۸ آبان به اتمام می‌رسید، تا ۱۵ آذر ماه تمدید شده است. متقاضیان می‌توانند بدون نگرانی ثبت‌نام در مرحله اول نهضت ملی مسکن را در سامانه مربوطه به آدرس saman.mrud.ir انجام دهند.

محمود محمودزاده یادآور شد: تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که در ۵۲۰ شهر تقاضای آنها ثبت شده است. در این ۵۲۰ شهر، زمین به اندازه کافی تأمین شده است. به مرور تعداد شهرهای مورد تقاضا افزایش خواهد یافت و امیدواریم همه متقاضیان دریافت مسکن تا یکی دو ماه آینده در شهرهای مورد دلخواه ثبت‌نام کنند.

بنابراین گزارش، از روز ۲۸ مهرماه ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir در ۳۱ استان آغاز شده که تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند. عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا چهار شرط اصلی خواهد بود. درخصوص شرط تاهل، پنج گروه شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، می‌توانند ثبت نام کنند. درباره نداشتن مالکیت نیز برخی گروه‌های درآمدی در بعضی مناطق بر اساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند.

قیمت مسکن دولتی ۴ برابر خانه‌های پرند و پاکدشت

برآوردها نشان می‌دهد که وام مسکن دولتی ۴۵۰ میلیون تومان است و متقاضیان باید ۴۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند، تا زمان تحویل این خانه‌ها ۹۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. خانه‌هایی که در حال حاضر بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

هر مستاجر تهرانی که در طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند مشمول دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده که برای دهک‌های متوسط جامعه این تسهیلات ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش واحدها را دربرمی‌گیرند یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد باقی مانده باید به صورت آورده نقدی از سوی متقاضیان تامین می‌شود.

 وام ۴۵۰ میلیونی مسکن در راه است؟

در واقع مستاجران باید ۴۵۰ میلیون تومان وام می‌گیرند که در مجموع باید بیش از ۱٫۶ میلیارد تومان قسط پرداخت کند و ۴۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند. یعنی یک واحد مسکن در طرح جهش مسکن بیش از دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. این وام قرار است با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۴۰ ماهه پرداخت شود.

در حالی که متقاضیان باید بیش از ۲٫۱ میلیارد تومان طی بیست سال پرداخت کنند که در حال حاضر قیمت یک واحد در شهرهای پرند و پاکدشت از ۲۶۰ میلیون تومان شروع می‌شود و با بزرگتر شدن واحدها یا امکانات بهتر تا ۴۵۰ میلیون تومان نیز می‌رود.

به گفته مدیران وزارت راه واحدهای جهش مسکن ۷۵ متری است، در حال حاضر نیز یک واحد ۷۶ متری ۲۹۵ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین با ۴۵۰ میلیون تومان می‌توان یک واحد ۸۵ متری، دو خوابه در یک آپارتمان تک واحدی در شهر پاکدشت خریداری کرد.

وضعیت در پرند نیز شبیه پاکدشت است، یک باب آپارتمان ۷۵ متری با دو اتاق خواب در فاز چهار به قیمت ۴۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

اما آنطور که معاون وزیر راه گفته برای دهک‌های اول تا سوم تسهیلات تا ۸۰ درصد ارزش واحدهای مسکونی را شامل می‌شود و متقاضیان باید ۲۰ درصد ارزش خانه را به صورت آورده نقدی پرداخت کنند.

با این شرایط به نظر می‌‌رسد خرید این خانه‌ها برای کسانی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند به صرفه است. چرا که وام تا ۸۰ درصد ارزش سهام را پوشش می‌دهد و وام نیز به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود یعنی اقساط وام برای این گروه ارزان‌تر از دیگر گروه‌هاست.

مسکن ملی چند متری است؟

مدیرعامل عمران گفت: درخصوص متراژ مسکن‌های حمایتی متناسب با سلایق، متنوع عمل می‌کنیم و برای کاهش هزینه متقاضیان، آپارتمان‌های ۶۰ متری را نیز در دستور کار داریم.

 از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود. بر این اساس زمین احداث این تعداد واحد تامین شده و شرکت عمران شهرهای جدید آماده آغاز عملیات اجرایی این واحدها است.

برنامه تامین زمین ساخت مسکن در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) در ۳۲ شهر و ۳ شهرک جدید واقع در ۱۳ استان کشور شامل استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، مرکزی و هرمزگان تهیه شده است. شهرهای جدید ظرفیت ساخت ۶۱۵ هزار و ۶۲۲ واحد مسکونی را در استانهای مذکور فراهم کرده است.

پیشنهاد پرداخت وام ۴۵۰ میلیون تومانی به هر واحد

حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره میزان آورده متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: خوشبختانه وام بانکی رقم قابل توجهی از هزینه ساخت را پوشش می‌دهد. وزارت راه و شهرسازی این اختیار را دارد که بر اساس تشخیص در مناطق مختلف، سقف وام را به طور شناور تعیین کند. پیشنهاد ما این است که شهرهای جدید از الگوی کلانشهر تهران تبعیت کنند و وامهای ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی به هر واحد اختصاص یابد.

افزایش معاملات مسکن در آبان ماه

با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال، بازار مسکن شهر تهران متاثر از نگاه قالبی به این حوزه با مقدار اندکی رشد معاملات و به تبع آن رشد قیمت مواجه شد.

هرچند افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته چندان محسوس نبود و ۱.۲ درصد بالا رفت و به میانگین ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسید اما معاملات ۳۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

رصد تغییرات ایجاد شده در بازار مسکن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود افزایش ۱.۲ درصدی قیمت کل، مناطق جنوبی تهران با ثبات یا کاهش قیمت همراه بوده‌اند که نشانه‌ای از نبود ظرفیت در تقاضای مصرفی است و فعالان بازار ملک انتظار دارند این بازار تا پایان سال با مقداری رشد معاملات با ثبات نسبی قیمت همراه شود.

با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال، بازار مسکن شهر تهران متاثر از نگاه قالبی به این حوزه با مقدار اندکی رشد معاملات و به تبع آن رشد قیمت مواجه شد. هرچند افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته چندان محسوس نبود و ۱.۲ درصد بالا رفت و به میانگین ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسید اما معاملات ۳۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد. برداشت کارشناسان و مشاوران املاک این است که خرید آپارتمان در آبان‌ماه در واحدهای به‌قیمت یا دارای تخفیف به منظور فروش در شب عید و کسب مقداری سود انجام شده است.

آیا مذاکرات مسکن را ارزان می‌کند؟ / رونق معاملات در خانه‌های نقلی

امروز دور هفتم مذاکرات وین آغاز می‌شود. مذاکراتی که برخی می‌گویند اثری بر بازارهای داخلی ایران ندارد و برخی دیگر می‌گویند می‌تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. آیا نتایج مذاکرات وین، بر قیمت مسکن اثرگذار است؟

 هر چند مذاکرات ایران و آمریکا در دولت روحانی متوقف شد اما حالا در دولت رئیسی، بعد از گذشت پنج ماه باز شدن گره‌های سیاسی ظاهرا در دستور کار قرار گرفته است. آیا این بار مذاکرات می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار مسکن بگذارد؟

در همین مورد رئیس اتحادیه املاک تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: چنانچه مذاکرات روند مثبتی داشته باشد و به نتیجه برسد قطعا این مساله در بازار مسکن اثرگذار است و می‌تواند جلوی رشد بی‌رویه افزایش قیمت مسکن را بگیرد.

مصطفی قلی خسروی توضیح داد:  ارائه آمارها از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار بر روند قیمت مسکن اثر دارد. گاهی این مراکز قیمت مسکن را اعلام می‌کنند و باعث تشنج در بازار مسکن می‌شوند.

او ادامه داد: چنانچه مذاکرات به نتیجه برسد و پروژه‌های دولت هم اجرایی شود، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که مسکن ارزان شود.

تاثیر مذاکرات بر آینده قیمت مسکن

از سوی دیگر، منصور غیبی، یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار گفت: بازار مسکن راکد است. هر چه به شب عید نزدیک‌تر می‌شویم خرید و فروش خانه‌های نقلی رونق می‌گیرد.

او درباره تاثیر مذاکرات بر آینده مسکن توضیح داد: آینده مذاکرات بر بازار مسکن بی‌تاثیر نیست. بازار مسکن در انتظار تحولات سیاسی کشور است. چنانچه برجام به نتیجه مثبت برسد قاعدتا جلوی رشد بی‌رویه قیمت مسکن گرفته می‌شود.

وام جدید مسکن رسید ؟

اعضای دولت از ماه‌ها پیش وعده مسکن ارزان را برای پنج دهک اول جامعه داده‌اند.

مسئولان می‌گویند که قیمت واحدها بر اساس متراژ یا تعداد طبقات، متغیر خواهد بود و زمان اجرای پروژه‌های جهش مسکن ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه است.

سقف وام جهش تولید مسکن در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان و در کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان است.

مبلغ این تسهیلات در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و در سایر شهرها هم ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده، سقف وام روستاها را ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

اقساط این وام ۲۰ ساله (۲۴۰ ماهه) و نرخ سود آن طبق مصوبه شورای عالی پول ۱۸ درصد است. در واقع متقاضی مسکن ملی که مشمول دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی می‌شود باید ماهانه شش میلیون و ۹۴۵ هزار تومان قسط وام پرداخت کند.

کل سودی که این فرد پرداخت می‌کند یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون تومان است. با احتساب مبلغ وام مجموع پولی که مردم باید به بانک برگردانند یک میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان است.

دولت در اطلاعیه دوم خود درباره طرح جهش مسکن اعلام کرده که آورده اولیه هر متقاضی ۴۰ میلیون تومان است که این آورده برای دهک‌های کم درآمد ۲۰ میلیون تومان لحاظ شده است. اما روزنامه همشهری در گزارش امروز خود برآورد کرده که در طرح جدید دولت مسکن آورده هر متقاضی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.

با احتساب آورده ۲۵۰ میلیون تومانی برای ساکنان تهران و وام ۴۵۰ میلیون تومانی(بازپرداخت ۱٫۶ میلیارد تومانی)، هر واحد طرح جهش مسکن حدود دو میلیارد تومان تمام می‌شود. البته این قیمت تمام شده برای شهرستان‌ها کمتر است.

دولت مدعی است جامعه هدف این طرح دهک‌های کم درآمد جامعه است، اما با میانگین حقوق ۳٫۵ میلیون تومانی برای خانوارهای پنج دهک اول، خرید خانه دو میلیارد تومانی توجیه ندارد.

احتمالا به همین علت هم هست که از این طرح استقبال نشده است. کمتر از ۱۰ روز تا پایان زمان ثبت‌نام باقی مانده اما تا پایان هفته قبل فقط ۱٫۷ میلیون نفر ثبت‌نام کردند و ۲٫۳ میلیون از ظرفیت واحدهای این طرح خالی است. احتمالا تعداد ثبت‌نام کنندگان تا میانه آذر به دو میلیون نفر برسد که نصف ظرفیت در نظر گرفته شده است.

با فرض ثبت‌نام دو میلیون نفر در این طرح نباید انتظار داشت که درخواست همه‌ی ثبت‌نام کنندگان تایید شود، چرا که معمولا در طرح‌های مسکن دولتی آمارها ریزش می‌کند. به طور مثال در طرح مسکن ملی ۱٫۶ میلیون نفر ثبت‌نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند یعنی فقط ۲۸ درصد متقاضیان واجد شرایط بودند.

این امکان وجود دارد که دولت نتواند از چهار میلیون متقاضی ثبت‌نام کند، چرا که هم شرایط سختی در نظر گرفته است و هم خرید این خانه‌ها گران تمام می‌شود.

کاهش عجیب قیمت مسکن در این مناطق از تهران

آنطور که برخی مشاوران املاک اطراف تهران می‌گویند قیمت مسکن پیرامون پایتخت طی دو ماه گذشته تا ۱۰ درصد کاهش یافته و در مقابل، معاملات حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ هم‌اکنون با نقدینگی حدود ۳۰۰ میلیون تومان بجز پردیس می‌توان در اکثر شهرهای استانهای تهران و البرز، مسکن خریداری کرد.

آنطور که برخی مشاوران املاک اطراف تهران می‌گویند قیمت مسکن در پیرامون پایتخت طی دو ماه گذشته تا ۱۰ درصد کاهش یافته و در مقابل، معاملات حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ هم‌اکنون با نقدینگی حدود ۳۰۰ میلیون تومان بجز پردیس می‌توان در اکثر شهرهای استانهای تهران و البرز، مسکن خریداری کرد.

به گزارش ایسنا، واسطه‌های ملکی در اطراف تهران از افت تا ۱۰ درصدی قیمت مسکن طی دو ماه گذشته خبر می‌دهند. همین مساله به افزایش نسبی معاملات منجر شده است. آنطور که مشاوران املاک می‌گویند همزمانی سه عامل ثبت نام برای واحدهای نهضت ملی مسکن، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از طریق اوراق و کاهش نرخهای پیشنهادی باعث افزایش مراجعه به دفاتر املاک و رشد تا ۱۰ درصدی معاملات منجر شده است. در واقع بازار در یک فرآیند مناسب به سمت رونق غیرتورمی پیش می‌رود.

در حال حاضر در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر استان تهران از جمله شهر قدس، شهریار، اسلامشهر، ملارد، صالحیه، پاکدشت، قرچک، ورامین و گلستان به زوجین تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان وام اوراق پرداخت می‌شود. این مبلغ بخش قابل توجهی از قیمت یک آپارتمان در شهرهای مذکور را پوشش می‌دهد.

از روز ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ سقف دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم به همراه وام جعاله در شهر تهران ۴۸۰ میلیون تومان، در مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰۰ میلیون و در شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و کمتر ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

از طرف دیگر سنگین شدن رکود بازار مسکن در دو سال گذشته باعث شده تا بسیاری مالکان در تهران و شهرهای اطراف  از قیمتهای پیشنهادی کوتاه بیایند. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی یک سال گذشته قیمتهای پیشنهادی مسکن در شهر تهران ۱۱ درصد کاهش یافته است. در اطراف پایتخت نیز شاهد افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخهای پیشنهادی بوده‌ایم. مشاوران املاک در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد اعلام می‌کنند در حال حاضر قیمتها حدود ۱۰ درصد در مقایسه با دو ماه قبل کاهش پیدا کرده است.

در حال حاضر با نقدینگی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان در اغلب شهرهای استانهای تهران و البرز، آپارتمان خریداری کرد. در بین این مناطق بیشترین قیمتها مربوط به شهرهای جدید پردیس و اندیشه است. در پردیس بسته به فاز مورد نظر، نرخ واحدهای مسکونی مهر از حدود متری ۸ میلیون تومان شروع می‌شود.

در اندیشه نیز قیمتها متفاوت است و اغلب واحدها دارای وام بانکی حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که معمولا برای جلب مشتری در آگهی‌ها تسهیلات بانکی و نرخ رهن آپارتمان را در قیمت لحاظ نمی‌کنند که پس از تماس عنوان می شود که وام و رهن آپارتمان به مبلغ درج شده در آگهی اضافه می‌شود. قیمت یک آپارتمان ۶۰ متری در اندیشه حدود ۷۰۰ میلیون تومان است.

با اینکه تحرک متقاضیان مصرفی تا حدودی در بازار مسکن شهرهای اطراف تهران افزایش پیدا کرده، بازار تحت تاثیر شهر تهران از نظر قیمت در آرامش به سر می‌برد. بررسی‌ها حاکی از آن است که عواملی مثل ثبات بازار ارز، فراخوان برای ثبت نام واحدهای نهضت ملی مسکن و امیدواری به رشد ساخت و ساز در ثبات بازار مسکن شهرهای اطراف تهران موثر بوده است.

ثبت نام برای واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) تا روز ۱۵ آذرماه ادامه دارد. تا کنون ۳۵۰ هزار نفر در استان تهران ثبت نام کرده‌اند و روند پالایش متقاضیان آغاز شده است. افراد ساکن در تهران می توانند صرفا برای شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و همچنین پاکدشت و رباط کریم تقاضا بدهند. برای سال اول قرار است حدود ۱۵۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان تهران ساخته شود.

آورده دهکهای اول تا سوم حدود ۲۰ میلیون تومان و سایر دهکها ۴۰ میلیون تومان است. آنطور که خلیل محبت خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ـ به ایسنا اعلام کرده است قیمت واحدها بر اساس متراژ یا تعداد طبقات، متغیر خواهد بود و سقف تسهیلات برای پنج شهر پرند، هشتگرد، ایوانکی، پاکدشت و رباط کریم ۳۰۰ میلیون تومان است.

قیمت مسکن

تاثیر افزایش قیمت آهن بر بازار مسکن

زمانی که قیمت آهن در بازار افزایش پیدا می‌کند قیمت مسکن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند

در این مقاله به دنبال پاسخ کامل و جامع درباره تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن است. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

آهن یکی از موارد اصلی در صنعت ساختمان‌سازی است و به عنوان یکی از مصالح مهم در این صنعت شناخته می‌شود. بنابراین هر گونه تغییر در قیمت آهن می‌تواند در بازار مسکن تاثیرگذار باشد. از این می توان تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن مشاهده کرد.

کشور ما به دلیل دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌ها، شرایط سیاسی پیچیده و … نوسانات زیادی در قیمت آهن و دیگر مقاطع فولادی دارد.

همچنین این را درنظر داشته باشید که قیمت آهن تنها تحت تاثیر این موارد نیست و به موارد دیگری همچون قیمت دلار نیز بستگی دارد.

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      آقای خسروی رییس اتحادیه املاک فرموداملاکی ها توافزایش قیمت مسکن نقشی ندارند90درصداملاکی هابسازبفروشندپس هرچی قیمت بالابرودسوددوطرفه میکنندچزاهرروزیک مغازه مشاوراملاک سبزمیشوندپس سودداردکنترل بنگاه های مسکن خونخوارموثراست تحویل سریع مسکن مهرموثراست ساخت سریع مسکن کم متراژ موثراست بوستان ولایت همه مسکن سازی شود60متری 10ساله به مسکن توجه نمیشودرستم قاسمی هم مرداین میدان نیست

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه