ارسال به دیگران پرینت

کرونا | امیکرون | آمریکا | واکسیناسیون | آفریقای جنوبی | کودکان

واکسن‌های تقویتی کرونا علیه اومیکرون موثر هستند

سازمان امنیت بهداشتی انگلیس (UKHSA) اعلام کرد: سومین دز تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹، ۷۰ تا ۷۵ درصد از عفونت علامت‌دار سویه اومیکرون ویروس کرونا محافظت می‌کند.

واکسن‌های تقویتی کرونا علیه اومیکرون موثر هستند

این سازمان در آخرین گزارش فنی خود تاکید کرد: داده های اولیه نشان می دهد که اثربخشی واکسن های کرونا در برابر این سویه جدید کرونا به نظر می رسد در دوره اولیه پس از تزریق دز تقویتی این واکسن ها به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد در برابر این عفونت علامت دار محافظت می کند به دلیل ماهیت اولیه یافته‌ها، همه تخمین‌ها در معرض فقدان قطعیت قابل‌توجه بوده و در معرض تغییر هستند. 

کارشناسان سازمان امنیت بهداشتی انگلیس تصریح کردند که واکسن‌ های کرونا به احتمال زیاد همچنان محافظت خوبی را در برابر ابتلا به نوع شدید این بیماری که نیاز به درمان بیمارستانی دارد، ایجاد می کنند.

با این حال دکتر مری رمزی رییس ایمنی سازی سازمان امنیت بهداشتی انگلیس ضمن اعلام اینکه با این تخمین های اولیه باید با احتیاط رفتار کرد، گفت: این داده ها نشان می دهد که چند ماه پس از تزریق دز دوم واکسن های کرونا، خطر ابتلا به سویه اومیکرون در مقایسه با گونه دلتا بیشتر است.

وی افزود: اما انتظار داریم که این واکسن ها محافظت بیشتری در برابر عوارض جدی بیماری کووید-۱۹ نشان دهند، بنابراین اگر هنوز ۲ دز واکسن کرونا خود را تزریق نکرده اید در انجام این کار تعلل نکنید.

رییس ایمنی سازی سازمان امنیت بهداشتی انگلیس ادامه داد: راهنمایی‌های کنونی برای کار از خانه تا جایی که ممکن است، پوشیدن مداوم ماسک در فضاهای شلوغ یا سربسته، شستن مرتب دست‌ها، ایزوله کردن و انجام آزمایش در صورت احساس ناخوشی در کاهش تأثیر ویروس کرونا بسیار مهم است.

این تجزیه و تحلیل علمی در حالی منتشر می شود که انگلیس روز گذشته (جمعه)  ۵۸ هزار و ۱۹۴ مورد ابتلا به کرونا را ثبت کرد.

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی ۳ هفته پیش گونه ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان جهانی بهداشت، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

در حال حاضر اومیکرون در دست‌کم ۴۵ کشور جهان از جمله در آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسکاتلند، دانمارک ، استرالیا، هنگ کنگ، کانادا، اتریش، ایتالیا، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، سوئد، اسپانیا، آمریکا و آلمان تایید شده است.

ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود. حدود ۳۰ تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اومیکرون مشخص شده است که ۲ برابر جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه ای بوده که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن شده و باعث عفونت می‌شود.

جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند، باعث شود تا دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اومیکرون افزایش یابد.

حداقل سه جهش در نوع اومیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه