ارسال به دیگران پرینت

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تامین زمین احداث ۲.۴ میلیون مسکن

وزیر راه و شهرسازی از تامین زمین ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال مسئله تامین زمین ۴ میلیون واحد مسکن را حل می کنیم.

تامین زمین احداث ۲.۴ میلیون مسکن

 رستم قاسمی شامگاه پنجشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری در سخنانی با اشاره به اینکه مسئله مسکن خواسته و نیاز مردم است، برنامه دولت سیزدهم هم این است که تأمین مسکن به عنوان یکی از محوری ترین مسائل دنبال شود، اظهار داشت: براساس آمار در خیلی از شهرها بیش از ۵۰ درصد هزینه سبد خانوار در مسکن هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس قانون خوب جهش تولید مسکن را تصویب کرد و در مهر ماه به دولت ابلاغ شد و دولت هم به دستگاه‌های اجرایی این موضوع را ابلاغ کرد، تصریح کرد: در قالب این قانون ۴ میلیون مسکن را ظرف ۴ سال می‌خواهیم بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ساخت این حجم از مسکن یک آمادگی‌هایی را قبل از آن نیاز دارد؛ زیرساخت‌های نرم افزاری آن مثل سایت سمن، تهیه زمین و تدارک آئین نامه‌ها و دستور العمل ها و… از جمله این آمادگی‌ها است که خیلی به سرعت انجام شد و امروز در کشور براساس آخرین آمار بیش از دو میلیون نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند و این در حالیست که در خیلی از شهرها هنوز سامانه باز نشده است.

قاسمی با اشاره به اینکه اخیراً مصوب شد مجردها هم می‌توانند برای مسکن ثبت نام کنند، لذا حجم درخواست‌ها خیلی زیاد خواهد شد و این وظیفه ما را سنگین می‌کند، گفت: موضوع مسکن یک موضوع ملی است و اقدامات خیلی خوبی هم برای آن صورت گرفته است؛ از جمله اینکه زمین ساخت ‬ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد حل شده و ‌‬تا پایان سال برای ۴ میلیون مسکن ۴ ساله موضوع تأمین زمین را تعیین تکلیف کنیم.

وی یادآور شد: بانک اطلاعاتی در حوزه تأمین زمین ساخت مسکن راه اندازی شده و مسئله تأمین زمین برای ساخت مسکن ۹۰۰ شهر تعیین تکلیف شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دارایی‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی می‌تواند در حوزه تأمین زمین کمک کننده باشد، تصریح کرد: در همین مدت کوتاه هم تعداد زیادی از واحدهای طرح اقدام ملی که مانده بود در این نهضت ملی مسکن ادغام شدند، جمع کارهایی که شروع کردیم و در حال شروع داریم حدود ۷۰۰ هزار واحد می‌شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه اساساً ساخت مسکن بیش از یک سال طول می‌کشد، لذا کار ساخت ۴ میلیون مسکن را در دو مرحله دو میلیونی شروع می‌کنیم، افزود: گام اول کار ساخت دو میلیون مسکن است؛ در این راستا در برخی شهرها زمین واگذار شده و کار در حال شروع است، با بسیاری از دستگاه‌های توانمند از جمله بنیاد مسکن هم توافق نامه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در لرستان براساس آمار جمعیتی استان، حدود ۸۰ هزار واحد باید ظرف ۴ سال ساخته شود، البته این امر به معنای این نیست که اگر متقاضی بیشتر بود مسکن ساخته نمی‌شود، در ‬نهضت ملی مسکن یکی از موضوعات جدی ما متقاضی محور بودن است و هرجا متقاضی باشد کار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در گام اول ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن در لرستان باید شروع شود، اظهار داشت: در تهران هم جلساتی داشته‌ایم، شورای مسکن تشکیل شده و استاندار رئیس آن است و لذا مسئولان همه باید تلاش کنند این اتفاق رقم بخورد؛ در عین حال ‬ فردا هم ساخت ۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن را در لرستان شروع می‌کنیم.

قاسمی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در لرستان داشتیم بحث زمین است، در لرستان در یک توپوگرافی هستیم که محدودیت زمین دولتی داریم، هم در خرم آباد هم چند شهر دیگر، تصریح کرد: برای حل این مسئله راه‌های مختلفی را پیگیری خواهیم کرد، زمین‌های متعلق به راه و شهرسازی که درون شهرها هستند ممکن است مسکونی نباشد را کاربری مسکونی می‌دهیم، زمین‌های در جوار شهرها را در شورای عالی شهرسازی و معماری به شهرها الحاق می‌دهیم و از سوی دیگر‬ زمین‌های دولتی که متعلق به دستگاه‌ها است را پیگیری می‌کنیم که به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه یکسری زمین‌هایی که در گذشته به شرکت‌ها و دستگاه‌ها واگذار شده نیز چناچه تعیین تکلیف نشوند باید برگردند و از این اراضی برای ساخت مسکن بهره می‌گیریم، گفت: در نهایت بالاخره توسعه خرم آباد با این مقدار زمینی که وجود دارد محقق نمی‌شود و باید ایجاد شهر جدید را مثل شهرهای جدیدی که در بسیاری از مراکز استان‌ها هست در دستور کار قرار دهیم؛ نزدیک ۴۰ شهر جدید داریم که ساخته شده و یا در حال ساخت است و در عین حال ایجاد شهرهای جدیدی را هم تصویب کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مرکز استان غیر از اینکه تلاش کنیم برای فاز اول نهضت ملی مسکن در درون شهر بخشی از مسئله زمین‌ها را حل کنیم، به هر حال نیاز به یک شهر جدید داریم و تصمیم گرفتیم مطالعات آن را برای آینده انجام دهیم.

قاسمی با بیان اینکه تا امروز ۹۳ هزار نفر از لرستان برای مسکن ثبت نام کرده‌اند، البته ممکن است بخشی پالایش شوند و اساساً در این طرح قرار نگیرند، تصریح کرد: نهضت ملی مسکن برای خانه دار کردن محرومین و جوانان است؛ ضمن اینکه تمهیداتی هم پیش بینی شده که کسانی که می‌توانند خودشان خانه بسازند از تسهیلات ما استفاده کنند تا ساخت و ساز رونق یابد.

وی یادآور شد: به هر روی تلاش می‌کنیم گام اول نهضت ملی مسکن در همین شهر ساخته شود و برای محقق شدن آن از زمین‌های سایر دستگاه‌ها استفاده شود، اما باید در مورد شهر جدید در خرم آباد تدبیر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم در سامانه ثبت نام کنند تا بدانیم متقاضی چقدر است و برای آن تصمیم بگیریم، حتی برای شهرهایی که اساساً امکان زمین دولتی نباشد از مردم زمین می خریم تا بتوانیم مردم را صاحب خانه کنیم.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه