ارسال به دیگران پرینت

افزایش حیرت‌انگیز ثروت میلیاردر‌ها در دوران همه‌گیری کرونا

گزارش سالانه نابرابری جهانی می‌گوید که از سال ۱۹۹۵ تاکنون، سهم ثروت میلیاردر‌ها از یک درصد به سه درصد افزایش یافته است. این رقم در ابتدای همه‌گیری دو رصد برآورد شده بود.

افزایش حیرت‌انگیز ثروت میلیاردر‌ها در دوران همه‌گیری کرونا

نتایج یک مطالعه که روز سه‌شنبه هفت دسامبر (۱۶ آذر) منتشر شد نشان می‌دهد افراد بسیار ثروتمند جهان از بحران بهداشتی کووید-۱۹ سود زیادی برده‌اند و این موضوع توزیع نابرابری‌های ثروت را عمیق‌تر کرده است. برای رفع این مشکل اقتصاددانانی که در این مطالعه شرکت کرده‌اند، مالیات تصاعدی بر ثروت را در مقیاس جهانی پیشنهاد کرده‌اند.

گزارش سالانه نابرابری جهانی می‌گوید که از سال ۱۹۹۵ تاکنون، سهم ثروت میلیاردر‌ها از یک درصد به سه درصد افزایش یافته است. این رقم در ابتدای همه‌گیری دو رصد برآورد شده بود.

در این سند آمده است: «این افزایش در طول همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافت. در واقع سال ۲۰۲۰ بیشترین افزایش در سهم ثروت میلیاردر‌های جهان را در تاریخ ثبت کرده است.»

این افزایش در طول همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافت. در واقع سال ۲۰۲۰ بیشترین افزایش در سهم ثروت میلیاردر‌های جهان را در تاریخ ثبت کرده است.

گزارش سالانه نابرابری جهانی

لوکا شانسل، یکی از مدیران بنیاد نابرابری جهانی در دانشکده اقتصاد پاریس به خبرگزاری فرانسه گفت: «پس از گذشت بیش از ۱۸ ماه از شیوع کووید-۱۹، جهان حتی قطبی‌تر شده است.»

شانسل با اشاره به اینکه فقر شدید به مدت ۲۵ سال در حال کاهش بوده است، افزود: «این در حالی است که در سال گذشته ثروت میلیاردر‌ها به بیش از ۳.۶ تریلیون یورو افزایش یافته است و ۱۰۰ میلیون نفر دیگر به صفوف فقیرترین افراد اضافه شده‌اند.»

مجله فوربس بلافاصله پس از این گزارش رتبه‌بندی جدید ثروتمندان جهان را منتشر کرد که طبق گزارش این مجله، ۱۰ ثروتمند اول، هر کدام بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی خالص دارند و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در این بین با حدود ۲۵۶ میلیارد دلار دارایی در صدر قرار گرفته است.

در بین ۱۰ نفر اول ثروتمندان جهان، تنها یک نفر آمریکایی نیست. برنارد آرنو، رئیس شرکت فرانسوی ال و ام اش (LVMH) [شرکت کالای لوکس فرانسوی]تنها غیر آمریکایی این فهرست به حساب می‌آید. در این رده بندی جف بزوس در رتبه دوم و مارک زاکربرگ، در رتبه سوم قرار دارند.

نابرابری تشدید شده است

طبق این گزارش، ۵۲ فرد ثروتمند جهان طی ۲۵ سال گذشته شاهد رشد سالانه ۹.۲ درصد در ارزش ثروت خود بوده‌اند که بسیار بالاتر از گروه‌های اجتماعی کمتر ثروتمند است.

سهم زنان از کل درآمد جهانی ناشی از کار، کمتر از ۳۵ درصد است در حالی که در سال ۱۹۹۰ این رقم نزدیک به ۳۰ درصد بود.

اروپا طبق این گزارش، برابرترین منطقه جهان توصیف شده است به طوری که ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد ۳۶ درصد از سهم درآمد را در اختیار دارند در حالی که خاورمیانه و شمال آفریقا نابرابرترین منطقه هستند، زیرا ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه ۵۸ درصد از درآمد را به خود اختصاص داده‌اند.

شانسل که یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه است گفت که مداخله دولت در مبارزه با فقر بسیار مهم است، اما کشور‌های ثروتمندتر توانستند در طول همه‌گیری اقدامات بهتری داشته باشند.

کشور‌های ثروتمند اقداماتی مانند مرخصی و افزایش پرداخت‌های تامین اجتماعی را در طول همه گیری برای تقویت سطح درآمد و حفظ مشاغل ارائه کردند، اما در کشور‌هایی که منابع کمتری داشتند این موضوع نمودی نداشت.

کارشناسان اقتصادی از جمله توماس پیکتی، اقتصاددان مشهور فرانسوی در این گزارش خواستار اعمال مالیات تصاعدی بر ثروت مولتی میلیونر‌های جهانی به منظور توزیع مجدد ثروت شدند. آن‌ها همچنین خواستار اعمال اقداماتی علیه فرار مالیاتی شدند.

منبع : فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه