ارسال به دیگران پرینت

آخرین وضعیت جوی کشور :

ورود سامانه بارشی جدید از 15 آذر به کشور

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز دوشنبه 15 آذر سامانه بارشی جدید در بخش هایی از کشور و استان هایی نظیر لرستان، کردستان، همدان، کرمانشاه، مرکزی و شمال خوزستان فعال است.

ورود سامانه بارشی جدید از 15 آذر  به کشور

صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: سامانه بارشی بعد از ظهر امروز از شمال شرق کشور خارج می‌شود و امروز در اغلب مناطق کشور جوی آرام و پایدار داریم و به تدریج در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌های جوی وجود دارد.

وی ادامه داد: اواخر وقت فردا با ورود موج کم‌دامنه به غرب کشور بارش در مناطقی از آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه و کردستان خواهیم داشت.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز دوشنبه 15 آذر، بارش در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی ایلام، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان، برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران و وزش باد خواهیم داشت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر برف پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان افزود: روز سه شنبه 16 آذر وزش باد گاهی گردوخاک در جنوب شرق داریم و در سایر نقاط کشور جوی آرام و پایدار حاکم است و از سه شنبه تا چهارشنبه مجددا افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی داریم.

 

هواشناسی | برف و باران | وزش باد | کاهش دما | آلودگی هوا

بارش برف و باران در ارتفاعات البرز ادامه دارد

مدیرکل هواشناسی البرز گفت: طی سه روز آینده کیفیت هوای استان برای گروه‌های حساس ناسالم است.

بارش برف و باران در ارتفاعات البرز ادامه دارد
 

آرش بهاروند احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروز شنبه (۱۳ آذر ماه) آسمان البرز صاف تا کمی ابری است و در ارتفاعات شاهد مه رقیق و یخبندان هستیم.

 

وی ادامه داد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد طی دو روز آینده شاهد بارش خفیف برف و باران در ارتفاعات هستیم.

وی توضیح داد: طی این مدت دمای هوا در مناطق مختلف استان بین دو تا چهار درجه کاهش می‌یابد و با این اوصاف میانگین بیشینه به ۱۱ و کمینه آن نیز به یک درجه بالای صفر می‌رسد.

 

وی ابراز کرد: با کاهش دمای هوا؛ یخ زدگی معابر و راه‌ها به ویژه در مناطق کوهستانی استان دور از انتظار نیست.

 

این مسئول اضافه کرد: طی سه روز آینده میانگین سرعت وزش باد هم بین ۵ تا ۸ متر در ثانیه متغیر خواهد بود.

 

بهاروند احمدی در خصوص وضعیت کیفی هوای استان توضیح داد: طی سه روز آینده کیفیت هوای استان برای گروه‌های حساس ناسالم است.

وی افزود: روز پنجشنبه 18 آذر سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور می‌شود و بارش در این مناطق مجددا آغاز خواهد شد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا قسمتی ابری همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 14 و 5 درجه خواهد بود.

ضیائیان گفت: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای 29 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و همدان با کمینه دمای 2 درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

 

کاهش ۳۹ درصدی بارش‌ باران در ایران

در این میان استان سمنان با 5.9 میلی‌متر، سیستان و بلوچستان با 6 میلی‌متر و خراسان رضوی نیز با 7.5 میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز 12 آذرماه بوده‌اند.

کاهش ۳۹ درصدی بارش‌ باران در ایران
 

گزارش بارش‌ها در کشور نشان می‌دهد به‌رغم بارندگی 32.6 میلی‌متری از ابتدای سال آبی‌جاری (ابتدای مهرماه 1400 تا 12 آذرماه)، همچنان شاهد کاهش 39 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته هستیم.

 

به‌ گزارش وزارت نیرو، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا 12 آذرماه به 32.6 میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (53.1 میلی‌متر) کاهش 39 درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت با حدود 40.6 میلی‌متر بارندگی، کاهش 20 درصدی را نشان می‌دهد.

بعد از تداوم بارندگی‌‌ها در هفته‌های اخیر نگاهی به وضعیت بارش مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با 429.9 میلی‌متر، مازندران با 243.8 میلی‌متر و گلستان بدون تغییر با 100.6 میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

 

بررسی‌ بارش‌ها در سراسر کشور حاکی از این است که در حال حاضر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان سمنان با 5.9 میلی‌متر، سیستان و بلوچستان با 6 میلی‌متر و خراسان رضوی نیز با 7.5 میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز 12 آذرماه بوده‌اند.

 

طبق این آمار، میزان بارندگی در دو استان‌ فارس و ایلام نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب 76 و 68 درصد کاهش داشته، هرچند از 31 استان کشور که بارندگی مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند نیز 24 استان دارای کاهش بارش هستند.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه