ارسال به دیگران پرینت

پیکر آیت‌الله سیدرضی شیرازی تشییع شد

پیکر آیت‌الله سیدرضی شیرازی مجتهد، فقیه و فیلسوف معاصر با حضور اقشار مردمی و دوستداران علما از مقابل مسجد شفا در تهران تشییع شد.

پیکر آیت‌الله سیدرضی شیرازی تشییع شد

 پیکر آیت‌الله سید رضی شیرازی صبح امروز جمعه ۱۲ آذر در محل مسجد شفا که سال‌ها در آن نماز جماعت اقامه می‌کردند، در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی با حضور اقشار مردمی به سمت مسجد نور تشییع شد.

قرار است پس از مراسم تشییع این عالم ربانی در تهران، عصر امروز نیز در قم و از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع و جهت دفن در مقبره میرزای شیرازی در جوار مرقد منور مولا امیرالمومنین(ع) رهسپار نجف اشرف شود.

شب گذشته نیز بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم عزاداری در بیت این عالم فقید، با حضور ذاکرین اهل بیت (ع) برگزار شد.

پیکر آیت‌الله سیدرضی شیرازی تشییع شد

آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی، مجتهد، فقیه و فیلسوف و از نوادگان میرزای شیرازی و استاد مبرز حوزه علمیه تهران چهارشنبه شب، دهم آذر ماه در ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این عالم ربانی متولد ۱۳۰۷ نجف اشرف و از مریدان امام خمینی (ره) و از همراهان و مبلغان انقلاب اسلامی بود، وی از اعضای خاندان میرزای‌شیرازی بزرگ بود که از سال ۱۳۳۸ شمسی تاکنون به تدریس سطوح عالیه خارج فقه، اصول و فلسفه در تهران پرداخت و حاصل این سال‌ها تربیت علمی و اخلاقی شاگردان متعدد و تألیف کتب علمی است. او در این مدت علاوه بر اشتغالات علمی به اقامه جماعت در مسجد شفاء تهران و تفسیر قرآن و بیان مباحث اخلاقی و تربیت جوانان و مشتاقان علوم اسلامی و بحث و گفت‌وگو با اقلیت‌های مذهبی اهتمام داشت.

آیت الله شیرازی در نجف اشرف به تحصیل مراحل علمی، اعم از مقدمات، سطح و خارج فقه و اصول پرداخت. برجسته‌ترین استادان وی در نجف بزرگانی همچون سید محمد حسین شیرازی، جد مادری ایشان محمدکاظم شیرازی و حسین حلی بوده‌اند. وی نخستین اجازه اجتهاد را در سال‌های جوانی از محمد حسین کاشف الغطاء دریافت کرد و خارج فقه را به مدت هفت سال از محمدتقی آملی درک فیض کرد.

وی کتب فلسفه و عرفان از قبیل شرح منظومه، اشارات، اسفار و شرح فصوص را نزد فلاسفه و فقهای مشهوری چون آقا میرزا مهدی الهی قمشه‌ای، آقا میرزا ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا احمد آشتیانی، فاضل تونی، میرزا محمدعلی حکیم شیرازی و حائری سمنانی فرا گرفت.

از آثار او درس‌هایی از شرح منظومه است: ابیات حکیم الهی، ملاهادی سبزواری (۱۲۱۲-۱۲۹۰ ه. ق) در حکمت الهی و مباحث مرتبط با آن (۱۰۴۹ بیت) با عنوان المنظومه فی الحکمه شناخته می‌شود. همچنین شرح جامع او بر همین ابیات، به شرح منظومه، در نزد اهل حکمت شناخته شده‌است. این کتاب مجموعه تقریرات دروس سید رضی شیرازی و توضیحات لازم و ضروری پیرامون فهم هر قطعه از ابیات منظومه است. این اثر در ۲ مجلد و بیش از ۲ هزار صفحه توسط انتشارات حکمت در سال ۱۳۸۳ برای نخستین بار منتشر و به عنوان کتاب برگزیده سال حوزه انتخاب شد از جمله آثار وی بود.

نگاه ناب کتابی که به منظور تقویت مبانی نسل جوان در و حل گره‌های فکری آنان در سال ۱۳۵۰ تألیف شده،‌ مجموعه زلال حکمت (مجموعه سخنرانی‌ها) و الاسفار عن الاسفار از دیگر آثار آیت الله سید رضی شیرازی است. 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه