ارسال به دیگران پرینت

ره‌پیک:

قانون اساسی در سطح کلان وظیفه حل تعارضات را دارد

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: در قانون اساسی ارزش‌های بنیادین تبیین شده است و قانون اساسی در سطح کلان وظیفه حل تعارضات را دارد.

قانون اساسی در سطح کلان وظیفه حل تعارضات را دارد

سیامک ره‌پیک قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان بعد از ظهر امروز چهارشنبه (10 آذر 1400) طی سخنانی در مراسم گرامیداشت سالروز تصویب قانون اساسی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری آزمون ملی قانون اساسی در پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: برگزاری جلسات و برنامه‌هایی از این دست که برای ترویج قانون و قانون اساسی و توسعه مبانی و مفاهیم قانون اساسی انجام می‌شود، لازم و مفید است.

وی در بحث قانون و قانونگذاری تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که نیازمند بررسی فنی و جدی است؛ ماهیت قانون و فرآیند قانونگذاری و آثار اجتماعی آن است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: نکته مهمی که کمتر به آن توجه می‌شود؛ شکل قانونگذاری و تأسیس قانون در جوامع است که بعد از شکل‌گیری قانونگذاری مسیر ویژه‌ای برای تولید قدرت و تأثیرگذاری ایجاد شده است.

ره‌پیک با بیان اینکه ایجاد یک نهادی که می‌تواند با یک روش نرم، تأثیرگذاری فراگیر در اجتماع تولید کند، یک پدیده استثنایی است، گفت: فرآیند قانونگذاری به شکل نرم همه را تحت یک نظم اجتماعی قرار می‌دهد که این موضوع، قابل تأمل است.

وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه ارتباط قانون با مباحث اجتماعی و فرآیند تولید قدرت کم کار شده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان، نقش قانون اساسی را راهبردی عنوان و خاطرنشان کرد: در قانون اساسی ارزش‌های بنیادین تبیین شده است و قانون اساسی در سطح کلان وظیفه حل تعارضات را دارد.

ره‌پیک با تأکید بر اهمیت پرداخت به قانون اساسی اظهار کرد: نتیجه این دست کارها (رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان و برگزاری آزمون ملی قانون اساسی) و سایر کارهایی که در پژوهشکده شورای نگهبان انجام می‌شود باید منجر به اجتماعی شدن قانون اساسی شود.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به برگزاری رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان بر استمرار این مسیر در حوزه حقوقی و همچنین فقهی تأکید کرد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه