ارسال به دیگران پرینت

هشدار بلینکن به روسیه:

حمله به اوکراین بهای سنگینی دارد

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر هشدار داد که روسیه در پی تدارک یک تهاجم بزرگ نظامی به همسایه غربی خود اوکراین است. مسئول دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در این خصوص تاکید کرد: «ما به کرملین گوشزد کرده‌ایم که (در صورت حمله به اوکراین) منفعل نخواهیم ماند و بویژه با یک سری مجازات‌های اقتصادی بزرگ و تاثیر گذار که در گذشته از اعمال آن‌ها خودداری کرده‌ایم واکنش سختی نشان خواهیم داد.»

 حمله به اوکراین بهای سنگینی دارد

 ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر هشدار داد که روسیه در پی تدارک یک تهاجم بزرگ نظامی به همسایه غربی خود اوکراین است.

واشنگتن در این خصوص به شواهدی اشاره کرده که نشان می‌دهد ورسیه در حال بررسی انجام یک «اقدام تهاجمی بزرگ علیه اوکراین است.»

مقامات آمریکایی ضمن طرح مجدد این هشدار اعلام کرده‌اند که روسیه در صورت دست زدن به چنین اقدامی «بهای گزافی» خواهند پرداخت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنیه در پایان نشست وزاری خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در لتونی به صراحت اعلام کرد که کرملین در تدارک حمله نظامی به اوکراین است.

آقای بلینکن تصریح کرد: «ما عمیقاً نگران شواهدی هستیم که نشان می‌دهد روسیه برنامه‌هایی برای اقدامات تهاجمی مهم علیه اوکراین طراحی کرده است، برنامه‌هایی (که شامل تلاش برای بی‌ثبات کردن اوکراین از داخل و همچنین عملیات نظامی در مقیاس بزرگ است».

وی همچنین مسکو را متهم کرد که «ده‌ها هزار (سرباز) نیروی رزمی اضافی» را در نزدیکی مرز اوکراین گردهم آورده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما نمی دانیم که رئیس جمهور پوتین تصمیم به تهاجم گرفته است یا خیر اما می دانیم که او در حال ایجاد ظرفیت برای یک تهاجم نظامی سریع در صورت تمایل به انجام آن است.»

مسئول دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در این خصوص تاکید کرد: «ما به کرملین گوشزد کرده‌ایم که (در صورت حمله به اوکراین) منفعل نخواهیم ماند و بویژه با یک سری مجازات‌های اقتصادی بزرگ و تاثیر گذار که در گذشته از اعمال آنها خودداری کرده‌ایم واکنش سختی نشان خواهیم داد.»

این تهدید‌ها از سوی واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی که ناتو به رهبری ایالات متحده اقدام به نصب موشک و دیگر تحهیزات نظامی در اوکراین کند مسکو مجبور به تلافی خواهد شد.

هشدار پوتین ساعاتی پس از آن مطرح شد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو و ایالات متحده پیش‌تر و در پی استقرار نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین تشکیل جلسه داده و با پیش کشیدن احتمال تدارک حمله نظامی از سوی کرملین تهدید کرده‌ بودند که این اقدام تبعات سنگینی برای مسکو به همراه خواهد داشت.

دبیر کل ناتو نیز روز سه‌شنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان هشدار داده بود در صورتی که روسیه بار دیگر با استفاده از زور استقلال اوکراین مورد تهدید قرار دهد بهای سنگینی خواهد پرداخت.

گفتنی است که وب‌سایت وزارت خارجه نیز با یادآوری دیدار روز گذشته آنتونی بلینکن و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو آورده است که وزیر خارجه ایالات متحده در این ملاقات بر اهمیت ادامه رایزنی و مشورت‌ اعضا بر سر موضوعاتی چون حمایت از اوکراین در برابر تهاجم احتمالی روسیه، تهیه پیش‌نویس راه‌برد جدید ناتو، کنترل تسلیحات و مسائل امنیتی در منطقه تاکید کرده است.

مسکو که پیش‌تر نیز اقدام به برپایی تمرین‌های نظامی در محدوده مرز‌های غربی خود کرده بود از سال ۲۰۱۴ به این سو با غرب بر سر شرق اوکراین در مناقشه است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه