ارسال به دیگران پرینت

غریب آبادی:

زندانی دوتابعیتی و ممنوع الورودی نداریم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بیان داشت: ما زندانی دوتابعیتی نداریم این درحالی است که ما تابعیت مضاعف را از لحاظ قانونی به رسمیت نمی‌شناسیم، اما بدون شک ما تسهیلات لازم برای هموطنان خود در نظر می‌گیریم.

 زندانی دوتابعیتی و ممنوع الورودی نداریم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: زندانیان تحریمی و زندانیانی که شرایط وخیمی در زندان‌های خارج از کشور دارند جزء اولویت‌های ما به شمار می‌رود و ما مداخله فوری خواهیم کرد.

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه نشست مشترک معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما ٤ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که باید از ظرفیت آن‌ها استقاده کنیم، گفت: باید از ایده‌های ایرانیان خارج از کشور و ظرفیت آن‌ها استفاده شود، همچنین اگر این افراد در حوزه حقوقی و قضایی با مشکلاتی روبرو شدند این وظیفه حاکیمت است که به مشکلات آن‌ها رسیدگی کند.

وی در ادامه با اشاره به زندانیان ایرانی خارج از کشور بیان داشت: متاسفانه برخی از ایرانی زندانی در خارج از کشور از لحاظ بهداشت، تغذیه، سلامت و نوع رفتار با آن‌ها وضعیت اسفناکی دارند، این در حالیست که برخی از این افراد سرپرست خانواده بوده و ممکن است خانواده آن‌ها در داخل کشور با مشکلاتی مواجه باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد در هفته‌های آینده جلساتی را با بنیاد تعاون ایرانیان برگزار کرده و در مورد حمایت از خانواده‌های برخی از زندانیان خارج از کشور، تصمیم گیری شود.

غریب آبادی تصریح کرد: از سویی دیگر برخی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور به موضوعات حقوقی آشنایی ندارند و این وظیفه ما است تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنیم.

غریب آبادی تصریح کرد: باید ایرانی‌هایی که به زعم آن‌ها به دلیل نقض مقررات تحریمی غیرقانونی و یکجانبه آمریکا دستگیر شدند آزاد شوند و اگر این اتفاق صورت نگیرد ما شاهد حسن نیت کشورها نخواهیم بود.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه ما دو اولویت برای پیگیری زندانیان تعریف کردیم گفت: زندانیان تحریمی و زندانیانی که شرایط وخیمی در زندان‌های خارج از کشور دارند جزء اولویت‌های ما به شمار می‌رود و ما مداخله فوری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره‌های قبل به وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور رسیدگی می‌شد، گفت: همواره این موضوع جزء دغدغه حاکمیت و نظام بوده است لذا ما با عزم جدی ورود پیدا خواهیم کرد.

وی درباره زندانیان دوتابعیتی بیان داشت: ما زندانی دوتابعیتی نداریم این درحالی است که ما تابعیت مضاعف را از لحاظ قانونی به رسمیت نمی‌شناسیم، اما بدون شک ما تسهیلات لازم برای هموطنان خود در نظر می‌گیریم.

غریب آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی شامل ممنوع الورودی به کشور می‌شوند ادامه داد: ما اصطلاحی به این عنوان نداریم، حال ممکن است این سوال برای یک ایرانی مطرح شود که اگر وارد کشور شود وی را دستگیر می‌کنند در حالی که اگر کسی جرمی مرتکب شده شرایط فرق خواهد کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: رئیس قوه قضاییه اعلام کردند حتی اگر کسی در سال‌های دور به درخواست مراجع قضایی یا به درخواست مراجع دیگر ممنوع الخروج شده و حکم جلبی برای وی صادر نشده مشکلی برای ورود به داخل کشور ندارند و می‌توانند ترتیبات و نحوه ورودشان را به ما اعلام کنند تا ما به آن‌ها پاسخ دهیم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه