ارسال به دیگران پرینت

مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۴+۱

افزایش فشار به تیم ایرانی برای عقب نشینی از خواسته اصلی خودطراحی شده است

خبرگزاری دولت(ایرنا) نوشت: ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های اروپایی اعلام کرده بود که "طی دو روز گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش نویس مربوط به توافق نوشته شده است!"این در حالی است که منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ضمن رد این خبر تاکید کرده اند که این اظهارات کاملا بدون پشتوانه بوده و هنوز راهی طولانی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.

افزایش فشار به تیم ایرانی برای عقب نشینی از خواسته اصلی خودطراحی شده است

خبرگزاری دولت(ایرنا) نوشت: ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های اروپایی اعلام کرده بود که "طی دو روز گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش نویس مربوط به توافق نوشته شده است!"این در حالی است که منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ضمن رد این خبر تاکید کرده اند که این اظهارات کاملا بدون پشتوانه بوده و هنوز راهی طولانی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.

خبرگزاری دولت(ایرنا) نوشت: مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۴+۱ در حالی در وین دنبال می شود که برخی طرف های مذاکره در کنار آمریکا تلاش می کنند تا بر روی روند مذاکرات اثرگذاری منفی داشته باشند.

پس از تلاش های مقامات آمریکایی و اظهارنظرهای تحریک آمیز رابرت مالی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران و همچنین بیانیه خصمانه و انگلستان و رژیم صهیونیستی پیرامون مذاکرات هسته ای، حالا مساله فضاسازی برای ایجاد اخلال در مذاکرات وارد مرحله جدیدی شده است.

 ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های اروپایی اعلام کرده بود که "طی دو روز گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش نویس مربوط به توافق نوشته شده است!"

این در حالی است که منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ضمن رد این خبر تاکید کرده اند که این اظهارات کاملا بدون پشتوانه بوده و هنوز راهی طولانی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.

روز گذشته نیز انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که مذاکرات فعلی در وین در امتداد ۶ دور مذاکرات پیشین قرار داد؛ این خبر نیز به سرعت از سوی عضو ارشد تیم مذاکره کنند ایران رد و تاکید شد که در مذاکرات پیشین تنها یک پیش نویس پر ابهام و بدون توافق تهیه شده است.

به نظر می رسد خبرسازی دیپلمات ها و رسانه های غربی با هدف ایجاد جو روانی در داخل ایران طراحی شده تا پازل اصلی پروژه مقصرسازی در صورت هرگونه عدم توافق احتمالی، به عهده طرف ایرانی گذاشته شود.

برخی معتقدند که این شیوه برای افزایش فشار به تیم ایرانی برای عقب نشینی از خواسته اصلی خود یعنی لغو تحریم های ظالمانه، طراحی شده تا تیم مجبور شود تحت فشار در بازه زمانی کوتاه به خواسته های برخی طرف های اروپایی با همراهی آمریکا تن دهد.

 

 

شرط آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیروز (سه شنبه) گفت: آمریکا آمادگی خود را اعلام کرده که در ازای بازگشت ایران به اجرای تعهدات خود بر اساس توافقنامه هسته‌ای، تمامی تحریم‌های مغایر با مفاد برجام را لغو کند.

شرط آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران
 

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که ایالات متحده آمادگی خود برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اعلام کرده است، البته در صورتی که مقامات تهران به اجرای کامل تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه هسته‌ای بازگردند.

 

اولیانوف در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «ایالات متحده تأیید کرده که حاضر است تمامی تحریم‌های مغایر با مفاد توافقات صورت گرفته در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) علیه ایران را لغو کند، به این شرط که ایران بطور کامل به اجرای شرایط توافقنامه هسته‌ای بازگردد.»

این دیپلمات روس در عین حال افزود: «البته درمذاکرات دیپلماتیک چندجانبه، “شطیان در جزییات لانه می‌کند. در حال حاضر فهرست مشخص تحریم‌هایی که باید لغو شوند، در حال بررسی قرار دارد.»

 

به نقل از خبرگزاری تاس، نماینده دائم روسیه در وین پیش از این نیز گفته بود که مهمترین موضوع برای مقامات تهران، لغو تحریم‌های آمریکاست و این درخواست‌ کاملاً منطقی است. وی توضیح داده بود: «برای طرف ایرانی بسیار مهم است که تضمین لازم درباره لغو تحریم‌ها را دریافت کند تا تاریخ دوباره تکرار نشده و طرف آمریکایی بار دیگر تصمیم به خارج شدن از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی نگیرد.»

 

آغاز گفت‌وگوهای کارگروه «لغو تحریم‌ها» در وین

 

کارگروه لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا ظهر دیروز با حضور کارشناسان ایران و سایر طرف‌های برجام در وین آغاز به‌کار کرد.

 

 

این کارگروه به موجب توافق روز گذشته شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران کار خود را آغاز کرد.

 

دیپلمات های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران دیروز با تاکید طرف ایرانی توافق کردند که به این مساله با اولویت پرداخته شود. طبق مذاکرات انجام شده، کارگروه دیگری هم در خصوص مسائل هسته‌ای تشکیل خواهد شد.

 

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد مذاکرات وین را که پس از یک وقفه پنج ماهه از سرگرفته شده مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت که ایران روی موضوع لغو تحریم ها مصمم است.

 

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • کارشناس سیاسی ارسالی در

      تالغو کلیه تحریمها از سوی آمریکا ایران هیچ کار عملی انجام نخواهد داد ابتدا باید ایالات متحده که نقض کننده توافق برجام بوده است به وعده های خود عمل کند سپس ایران بعداز تائید دست بکارهای عملی بزند دوران حقه بازی گذشته است.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه