ارسال به دیگران پرینت

نشانه‌های آزار جنسی در کودکان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت توجه والدین به نشانه های آزار جنسی در کودکان گفت: مراجعه به روانشناس با تجربه برای درمان کودکانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند، ضروری است.

نشانه‌های آزار جنسی در کودکان

دکتر پریسا یاسمی نژاد روانشناس تخصصی کودک و نوجوان  روز یکشنبه در گفت و گویی با بیان این که بیشتر کودکانی دچار آزار جنسی شده اند نشانه های مشخصی از خود بروز می دهند، افزود: حتی اگر کودک درباره این موضوع صحبت هم نکند، والدین می توانند از این نشانه ها حدس بزنند که کودک آنها مورد آزار جنسی قرار گرفته است.

وی افزود: نشانه های قرار گرفتن کودک در معرض آسیب های جنسی به دو دسته نشانه های روانی رفتاری و جسمی تقسیم می شود.

به نشانه ها توجه کنید، از گوشه گیری تا جویدن ناخن

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که گوشه گیری، علامت های ابتلا به افسردگی، شب ادراری یا غمگین شدن از نشانه های روانی رفتاری آزار جنسی است توضیح داد: اضطراب یکی از شایع ترین نشانه های آزار جنسی به کودک است، گاهی وقت ها این اضطراب مثل ناخن جویدن می تواند، نمایان شود در حالی که پیش از این کودک این عادت را نداشته است.

یاسمی نژاد ادامه داد: اختلال خواب می تواند یکی دیگر از نشانه های روانی رفتاری در کودکانی باشد که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، کابوس های شبانه یا این که کودک نمی تواند بخوابد، در مواردی هم صبح ها به سختی از رخت خواب خارج می شود و زمانی هم که بیدار می شوند کسالت دارد.

وی خاطرنشان کرد: کودکانی که در شرایط بحرانی آزار جنسی قرار دارند، معمولا بهداشت ظاهری مناسبی ندارند هفته‌ها حمام نمی‌روند و لباس‌های‌شان را نمی‌شویند، از دوست خیالی زیاد حرف می‌زنند، از بچه‌های دیگر فاصله می‌گیرند از طرفی بسیاری اوقات اتفاق‌هایی که افتاده را به صورت خیالی‌تر تعریف می‌کنند مثلاً من یک دوستی دارم ما باهم بازی می‌کنیم اینها می‌تواند نشانه باشد. همچنین این بچه‌ها چون تنها هستند و احساس امنیت نمی‌کنند از محیط بیرونی می‌ترسند.

تاریک شدن هوا بچه‌هایی که آزار جنسی دیده‌اند را بیشتر دچار ترس‌ می کند

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این روانشناس تخصصی کودک و نوجوان با یادآوری این که تاریک شدن هوا بچه‌هایی که آزار جنسی دیده‌اند را بیشتر دچار ترس‌ می کند عنوان کرد: به خصوص بچه‌هایی که در خواب به آنها تجاوز شده فکر می‌کنند اگر بیدار بمانند می‌توانند از خودشان دفاع کنند، بچه وانمود می‌کند که خواب است اما به محض اینکه پدر و مادر از اتاق بیرون رفتند چشم‌هایش را باز می‌کند و تا جایی که بتواند چشم‌هایش را باز نگه می‌دارد.

یاسمی نژاد با بیان این موضوع که والدین باید هوشیار باشند و تمامی نشانه های روانی رفتاری کودک را مدام بررسی کنند، اظهار داشت: پرخاشگری، به هم ریختگی روانی به شکلی که یکباره این موضوع ایجاد شده باشد از دیگر نشانه های آزار جنسی در کودکان است که باید توسط والدین بررسی شود.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه