ارسال به دیگران پرینت

نیویورک تایمز به نقل از مقامات پنتاگون:

حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران کار اسرائیل بود

روزنامه نیویورک تایمز در بخشی از یک گزارش درباره حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت در ایران، به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این حمله از سوی اسرائیل انجام شده است. این روزنامه در بخش دیگری آورده است: هک‌ها ماه هاست که به مرحله غیرنظامی کشیده شده اند. راه آهن ملی ایران در ژوئیه مورد حمله سایبری قرار گرفت، اما شاید نتوان این هک را که نسبتا غیرپیچیده بود، به اسراییل نسبت داد. ایران هم سال گذشته به حمله سایبری ناموفق به شبکه آب و فاضلاب اسراییل در سال گذشته متهم شد.

حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران کار اسرائیل بود

روزنامه نیویورک تایمز در بخشی از یک گزارش درباره حمله سایبری اخیر به جایگاه های سوخت در ایران، به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این حمله از سوی اسرائیل انجام شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در بخشی از یک گزارش درباره حمله سایبری اخیر به جایگاه های سوخت در ایران نوشت: در هفته های اخیر، یک حمله سایبری به جایگاه های سوخت ایران در سراسر این کشور، موجب از کارافتادن ۴۳۰۰ جایگاه شد که برطرف کردن مشکل و از سرگیری فعالیت تمامی آنها مدتها طول کشید.

این روزنامه با اشاره به حملاتی سایبری که گفته می شود رژیم صهیونیستی در انجام آنها علیه ایران دست داشته است و حملاتی از این دست علیه اسراییل که ادعا می شود توسط ایران انجام شده‌اند، نوشت: اسراییل و ایران سال‌هاست درگیر جنگی مخفیانه در زمین، دریا و محیط سایبری هستند اما اهداف آنها معمولا نظامی یا حکومتی بوده است. حالا این جنگ گسترش یافته و غیرنظامیان را در مقیاس بزرگی هدف قرار می دهد.

در بخش از این گزارش آمده است: دو مقام حوزه دفاعی آمریکا به شرط فاش نشدن نامشان اطلاعاتی درباره حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران ارائه دادند و تایید کردند که حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت ن توسط اسراییل انجام شده است.

 

این روزنامه در بخش دیگری آورده است: هک ها ماه هاست که به مرحله غیرنظامی کشیده شده اند. راه آهن ملی ایران در ژوئیه مورد حمله سایبری قرار گرفت اما شاید نتوان این هک را که نسبتا غیرپیچیده بود، به اسراییل نسبت داد. ایران هم سال گذشته به حمله سایبری ناموفق به شبکه آب و فاضلاب اسراییل در سال گذشته متهم شد.

نیویورک تایمز می افزاید: حمله سایبری به جایگاه های سوخت، اولین حملاتی است که آسیب ها و خسارات گسترده‌ای به شمار زیادی غیرنظامیان وارد کرده است.

 

پیش از این رئیس مرکز ملی اطلاعات در این باره گفته بود:

فیروزآبادی: شبکه ملی اطلاعات جلوی حملات سایبری را نمی‌گیرد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در راستای حمله سایبری صورت گرفته به سامانه هوشمند سوخت، به دنبال شکایت بین‌المللی از طریق وزارت امور خارجه هستند اظهار داشت با وجود شبکه ملی اطلاعات، این حملات ادامه‌دار خواهد بود زیرا این شبکه جدا از اینترنت نیست.

«ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در نشست مطبوعاتی با تشکر از همراهی و صبوری مردم در مواجهه با حملات سایبری به کشور، بر همگرایی ملی برای مقابله با نفوذ دشمنان تاکید کرد.

او در خصوص اهمیت فضای مجازی و چگونگی پرداختن به آن در رسانه‌های کشور گفت:

«پیشتر در دیدارهای بین المللی و مذاکرات رسمی مباحث مطرح شده در خصوص میزان کثرت ادوات جنگی بود اما در سال‌های اخیر در دیدارهای رسمی حتی بین روسای جمهور آمریکا، چین، اروپا و روسیه محور اصلی مذاکرات در خصوص فضای سایبری و عدم تعارض به زیرساخت های کشورهاست، تا جایی که در آخرین مذاکرات صورت گرفته لیستی برای حفاظت از نقاط مورد توافق تهیه کردند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی یکی از محورهای درگیری چین با آمریکا را سلطه بر حکمرانی فضای مجازی در جهان دانست و اظهار داشت فضای مجازی و تکنولوژی های مربوط به آن همچون ۵G و هوش مصنوعی از مباحث مورد اختلاف در جهان است.

به گفته وی در حال حاضر اروپا به دنبال ایجاد قوانینی برای کنترل شرکت‌های بزرگ این حوزه که به آکفام شهرت داشته و آمریکایی هستند بوده و مباحث حریم خصوصی، حفاظت از مرزهای سایبری و دارایی ملی در این حوزه بسیار مطرح است.

طرح شکایت با همکاری وزارت خارجه

فیروزآبادی در ادامه به پیگیری‌های انجام شده برای شکایت بین‌المللی از طریق وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت:

«عدم تمرکز، ناشناسی، ارزانی حمله و هزینه بر بودن دفاع، پیچیدگی و میزان آمادگی، خاموشی و عدم جلب توجه و نوع آسیب در این فضا نسبت به فضای فیزیکی کاملا متفاوت است و حتی کنوانسیون های بین المللی در این حوزه به دلیل نفوذ آمریکا برای حفظ حکمرانی و منفعت خود برای بررسی شکایات قدرت کافی را ندارند.»

 

او با تاکید بر اینکه آمریکا نظامی تعیین کرده که در صورت حمله سایبری می‌تواند به تنهایی تصمیم‌گیر در حوزه انتساب آن به گروه و کشور باشد و حتی سطح مقابله را براساس تصمیم این کشور تدوین کرده است، تصریح کرد: «در کشورها در کنار عدم آمادگی تکنولوژی، نبود نهادی مناسب برای دفاع وجود دارد چرا که تحول دیجیتالی که باید در کشورها اتفاق بیفتد. همچنین در حوزه دفاعی هم باید صورت گیرد و این یک مشکل جهانی است.»

شبکه ملی اطلاعات مانع حملات سایبری نیست

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص وضعیت کشور در حوزه امنیت سایبری اظهار داشت در سال‌های گذشته به خصوص در دو سال اخیر شدت حملات به کشور زیاد شده است. در واقع میزان حملات و پیچیدگی آن به ایران نسبت به بقیه کشورها بی نظیر است و اولین حمله وسیع و پیچیده سایبری که کشوری متحمل شد همان استاکس‌نت بود که ده سال پیش در کشور صورت گرفت.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات هم اگر راه اندازی شود این حملات ادامه دار خواهد بود گفت: «این شبکه جدا از اینترنت نیست و یک شبکه جهانی مرتبط و متصل به دنیاست که در حوزه حکمرانی برای کشور قلمروسازی کرده و توان اعمال حاکمیت را افزایش می‌دهد.»

به گفته وی در حوزه سایبر به دلیل پیچیدگی سرعت باز آوری سیستم بسیار مهم است که در حملات اخیر همچون حمله به راه آهن، بنادر و جایگاه سوخت کشور این موضوع به خوبی انجام شده و در کوتاه ترین مدت خدمات و کسب و کارها به حالت اولیه برگشته است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه