ارسال به دیگران پرینت

بخار سیگار الکترونیکی به طور مداوم بر عملکرد سلول تأثیر می گذارد

استفاده از سیگارهای الکترونیکی موجب تغییرات بیولوژیکی در بدن می‌شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی با بروز تغییرات بیولوژیکی در بدن مرتبط است و می‌تواند به پیدایش التهاب و ابتلا به بیماری منجر شود.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی موجب تغییرات بیولوژیکی در بدن می‌شود

، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در این مطالعه متوجه شدند که مواد شیمیایی موجود در بخار سیگار الکترونیکی به طور مداوم بر عملکرد سلول تأثیر می گذارد و باعث التهاب مزمن می شود که ممکن است به بروز اختلالات مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و متابولیک و همچنین سرطان منجر شود.

به گفته محققان، در حالی که این اثرات بیولوژیکی مستقل از سیگار کشیدن قبلی پیدا شده، این تغییرات در افرادی که سیگار می کشند گسترده تر است.

احمد بسارتی نیا، استاد جمعیت پژوهشی و علوم بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید: مطالعه ما برای اولین بار، اثرات بیولوژیکی استعمال سیگارهای الکترونیکی را در بزرگسالان مصرف کننده این سیگارها بررسی می کند و به طور همزمان مواجهه قبلی آنها را با سیگار معمولی نیز در نظر می گیرد.

بسارتی نیا که خود نویسنده این مطالعه است، می افزاید: داده‌های ما نشان می‌دهد که استعمال سیگار الکترونیکی، دقیقاً مانند سیگار معمولی، با ایجاد اختلال در تنظیم ژن های میتوکندری و در مسیرهای مولکولی درگیر در ایمنی و پاسخ التهابی، که بر سلامت در مقابل وضعیت بیماری حاکم است، ارتباط دارد.

این گروه تحقیقاتی قبلاً دریافته بود که کاربران سیگار الکترونیکی همانند افرادی که سیگار معمولی می کشند، در بافت دهان آنها برخی تغییرات مولکولی مرتبط با سرطان ایجاد می شود. آنها همچنین متوجه شدند که مصرف سیگار الکترونیکی با بروز تغییرات بیولوژیکی مشابه افرادی که سیگار معمولی می کشیدند، مرتبط است.

محققان در این مطالعه ۸۲ شرکت‌کننده بالغ سالم را به سه گروه افرادی که در حال حاضر سیگار الکترونیکی مصرف می کنند، افرادی که اکنون سیگار معمولی می کشند و افراد غیر مصرف کننده سیگار معمولی و سیگار الکترونیکی تقسیم کردند.

آنها متوجه شدند در افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف می کنند و در افرادی که سیگار معمولی می کشند، ژن‌های میتوکندری اهداف ترجیحی اختلالات ژنی و هر دو جمعیت دارای اختلال قابل توجهی در ژن‌هایی هستند که واکنش ایمنی بدن را ایجاد می کنند.

به گفته بسارتی نیا: وقتی میتوکندری ها ناکارآمد می شوند، مولکول های مهمی را آزاد می کنند. این مولکول‌های آزاد شده می‌توانند به‌ عنوان سیگنال‌هایی برای سیستم ایمنی عمل کنند و پاسخ ایمنی را تحریک کنند که منجر به التهاب می‌شود.

وی افزود: این موضوع نه تنها برای حفظ سلامتی مهم است، بلکه نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، بیماری‌های متابولیک و سرطان دارد.

محققان می گویند: مصرف سیگارهای الکترونیکی در میان نوجوانان و نوجوانان و همچنین سیگاری های بزرگسالی که به دنبال جایگزینی با ضرر کمتر برای سیگار هستند، گسترش یافته است، اما به گفته آنها، پیامدهای درازمدت سلامتی ناشی از استعمال سیگار الکترونیکی تا حد زیادی ناشناخته مانده است.

سیگارهای الکترونیکی تنباکو را برای تولید مواد قابل استنشاق نمی سوزانند، در عوض مایعات را گرم می کنند و این تصور را به وجود می آورند که ضرر کمتری نسبت به سیگار کشیدن معمولی دارند.

مشروح این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه