ارسال به دیگران پرینت

این یار مهربان کیست که بعضی‌ها بدون آن نمی‌توانند زندگی کنند؟!

این یار مهربان کیست که بعضی‌ها بدون آن نمی‌توانند زندگی کنند؟!

به بهانه پایان هفته کتاب و کتابخوانی

زکیه موحد

فعال فرهنگی

 

از وقتی یادم می‌آید عاشق خواندن کتاب بودم؛ تکه‌کاغذهایی که برای من مثل جادویی بود که همیشه حس کنجکاوی و عطش یادگیری‌ام را زیاد می‌کرد. فکر می‌کردم اگر کتاب بخوانم، وارد دنیای دیگری خواهم شد که اصلا بی‌انتها و بی‌نظیر است!

گریه‌های از ته دلم در سن خیلی پایین(۵-۶سالگی) برای داشتن کتابی که بتوانم بخوانم و حرف‌های مادرم که می‌گفت "تو که بلد نیستی بخوانی" و اصرار من برای اینکه "از تصویرهایش می‌فهمم"، لبخندی روی لبانم می‌نشاند، وصف‌ناشدنی!

یکی از آن گریه‌های تاریخی‌ام بود که هنوز که هنوز است انگار تازه و دیدنی‌ست؛ جوری گریه می‌کردم انگار بدترین اتفاق عالَم برای منِ کودک، رخ داده است. من کتاب می‌خواستم چون برای برادرم که یک سال و نیم بزرگتر از من بود، کتاب خریده بودند ولی برای من نه، چون من هنوز مدرسه نمی‌رفتم. 

الان، هم خنده‌ام می‌گیرد و هم اشکم را درمی‌آورد. عالم ِ بچگی، عالم ِ عجیبی‌ست. فکر می‌کردم ستمی در حقم شده که نگو و نپرس...

 

در تمام طول عمرم، کتاب، این یار مهربان و دوست‌داشتنی،  این دوست بی‌ریا و این رفیق بی‌کلک، همراه با من بوده چون گنجی در آستین یا چون شمش‌های قیمتی. هرجا رفتم با خودم برده‌ام و همیشه در صدر طاقچه خانه‌ام، کتاب‌هایم را نشانده‌ام و حتی تماشایشان هم سرشار از شوق می‌شوم، چه برسد به خواندنشان!

دخترم گفت هفته کتابخوانی است. یکهو انگار به دوردست‌ها سفر کردم و از آرشیو خاطراتم این گریه/خنده‌های کودکانه بیرون آمد؛ دلپذیر، شیرین و نوستالژیک.

یک وقتی دوستی پرسید "اینهمه کتاب می‌خونی یا این همه داری؟ برای چیه؟ واقعا کتاب به چه دردت می‌خوره؟" چه سوال عجیب و غریبی! آنقدر عجیب که اگر از خانه‌ام   بیرونش نکردم، خیلی هنر کردم! این دیگر چه سوالی است آخر؟! مگر زندگی بدون کتاب و خواندن و دریافت و آگاهی، می‌تواند زندگی باکیفیتی باشد؟!

بیخود نیست که گفته‌اند "سن"ِ آدمی تنها عددی به معنای چرخیدن دور خورشید است وگرنه سن و سال هرکس را آنچه در زندگی دریافته و یاد گرفته تعیین می‌کند؛ و مگر بی‌کتاب، این دریافتن و آگاه‌شدن، شدنی‌ست؟! محال اندر محال است!

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه