ارسال به دیگران پرینت

کرونا | گیاهان | دارویی مصرف

کرونا موجب رشد مصرف گیاهان دارویی در کشور شده است

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور باعث شد مردم توجه ویژه‌ای به مصرف گیاهان دارویی داشته باشند و همین موضوع موجب رشد مصرف این دسته از گیاهان شده است.

کرونا موجب رشد مصرف گیاهان دارویی در کشور شده است

حسین زینلی در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و نهمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی مشهد در خصوص وضعیت تولید گیاهان دارویی در کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در چند سال اخیر تولید گیاهان دارویی رونق خوبی پیدا کرده، به شکلی که طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط هر سال ۲۰ هزار هکتار به حجم سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور اضافه شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات محصولات مربوط به گیاهان دارویی عنوان کرد: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی تولید می‌شود که به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود. همچنین ۳۵۰ هزار تن از گیاهان دارویی تولید شده در کشور در چرخه صنعت فرآوری می‌شود. تولید انواع دمنوش‌ و نوشیدنی‌هایی مثل تخم شربتی، چای و انواع ‌محصولات زعفرانی نمونه‌هایی از فرآوری گیاهان دارویی در کشور است. 

زینلی در خصوص مشکلات صنایع مربوط به گیاهان دارویی در کشور تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی برای صادرات محصولات مربوط به گیاهان دارویی نوع بسته‌بندی آن است. نباید از یاد برد که بسته‌بندی نقشی اساسی در بازار فروش دارد. در واقع بسته‌بندی مناسب می‌تواند در برخی محصولات کم‌ارزش‌تر، ارزش‌ افزوده ایجاد کند. همچنین اهمیت به این موضوع باعث افزایش اعتماد مردم به محصول از نظر زمان ماندگاری و در امان بودن آن از آلودگی‌های میکروبی می‌شود.

وی‌ ادامه داد: با ارتقای کیفیت بسته‌بندی سطح سلامت مردم نیز افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این اهمیت دادن به بسته‌بندی محصولات می‌تواند منجر به تغییر ذائقه مردم دنیا و افزایش وابستگی کشورهای مختلف به گیاهان دارویی ایرانی شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با همه این‌ها یکی از نقاط ضعف صنعت تولید گیاهان دارویی کشور ساده‌انگاری موضوع بسته‌بندی محصولات است. باید توجه داشت بسته‌بندی نقش پررنگی در جلوگیری از بروز فساد در یک محصول داشته و کاهش بار میکروبی و همچنین افزایش مدت ماندگاری آن را به همراه دارد.

زینلی با بیان اینکه در دنیای امروز روش‌های مختلفی برای بسته‌بندی محصولات غذایی تعریف شده، گفت: باید تلاش کرد با بهره‌برداری از دانش‌های جدید و با استفاده از بسته‌بندی‌های مدرن میزان فروش محصولات خود را افزایش داده و کیفیت آن را تضمین کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوع بسته‌بندی دیگر مشکلات کشور در صادرات محصولات مرتبط با گیاهان دارویی سورتینگ، بوجاری، فرمولاسیون گیاهان دارویی و ترکیب کردن دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی است.

وی با اشاره به تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر صادرات محصولات مربوط به گیاهان دارویی بیان کرد: در حال حاضر این ارز فقط برای واردات مواد اولیه خوراک دام و برخی محصولات غذایی دارای اهمیت تعلق می‌گیرد و در صنعت بسته‌بندی تاثیری ندارد.

زینلی درباره ارزیابی خود از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی گفت‌: این نمایشگاه فرصتی برای افزایش سرمایه‌گذاری در تکنولوژی و همینطور محصولات جدید است. چنین نمایشگاهی می‌تواند دروازه ورود تکنولوژی‌های روز مرتبط با صنایع غذایی به بازار باشد. علاوه بر این برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی فرصت خوبی برای آشنایی صاحبان صنایع با انواع سیستم‌های بسته‌بندی، طراحی‌ها و ترکیبات هنرهای محصولی فراهم ‌می‌کند. 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: البته بهتر است زمینه رصد نمایشگاه به صورت مجازی نیز فراهم شود. وزارتخانه نیز دنبال این است که با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد مربوط به محصولات گیاهان دارویی زمینه معرفی آن به دنیا را فراهم نماید چون سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که به سمت تولید محصولات و گیاهان جدید حرکت کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه