ارسال به دیگران پرینت

صفر تا صد آزادسازی واردات خودرو / امروز دقیقا چه شد؟

امروز بالاخره نمایندگان مجلس ایرادات طرح واردات خودرو را برطرف کردند و حال باید منتظر ماند و دید که شورای نگهبان دوباره به این طرح ایراد می‌گیرد یا آن را قبول می‌کند.

صفر تا صد آزادسازی واردات خودرو / امروز دقیقا چه شد؟
نمایندگان مجلس با گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

اصلاحیات طرح واردات خودرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۴ این طرح را به شرح زیر اصلاح کردند:

​ماده۴- هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

تبصره ۱- با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آنها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر) بصورت سالانه، توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین و به تصویب هیات وزیران می رسد.

تبصره ۲- وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را جهت جلوگیری از واردات مجدد آن، تدوین و اعمال کندو گزارش آن را هر سه ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

تبصره ۳- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است سیاست‌های تشویقی برای اولویت دهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو اقدام می کنند، تدوین و اعمال کند.

تبصره ۴- دستور العمل مربوط به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین می‌شود.

حمایت قالیباف از طرح واردات خودرو

رئیس مجلس گفت: ایران این ظرفیت را دارد که تولید قطعات در حد استانداردهای جهانی داشته و آن را صادر کند و در مقابل برای انحصارشکنی در بازار داخلی نیز اجازه واردات خودرو را صادر کند.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: ما در داخل کشور نیروی فنی و امکانات زیادی داشته و با وجود کارخانجات متعدد، افراد حقیقی و حقوقی می‌ توانند قطعات تولید کنند. با توجه به نیروی کار و انرژی ارزان و دانش فنی داخل کشور ما این توانایی را داریم که محصولات خود را در حد استانداردهای جهانی تولید و صادر کنیم و در مقابل در چارچوب مصوبات هیات وزیران نیز خودرو به کشور وارد کنیم تا هم انحصار از بین برود و هم شاهد ارتقای دانش فنی در داخل و تولید رقابت‌ پذیر باشیم.

تعادل قیمت ها با آزادسازی واردات خودرو

حجت الاسلام سید کاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره واردات خودرو اظهار کرد: واردات خودرو منجر به رقابت پذیر شدن این صنعت و تعادل در قیمت‌ها و استانداردسازی خودروها خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس در ادامه اظهار کرد: با وجود این طرح، شرایط خودروی جانبازان و خانواده‌های شاهد و ایثارگر نیز روشن می‌گردد. حدود یک سال است که در این حوزه مجلس بحث‌ها و مصوباتی داشته اما ایران خودرو و سایپا به آن توجه نمی‌کنند. از وزیر صمت نیز انتظار می‌رود در تخصیص خودرو به این خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

تاثیر واردات خودرو بر بورس

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام در گفت و گو با تجارت نیوز درباره طرح واردات خودرو گفت: این طرح ممکن است در کوتاه‌مدت تاثیرات هیجانی در نمادهای خودرویی داشته باشد اما در بلندمدت اثرگذار نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما صادرکننده مطرحی در حوزه خودرو نیستیم که بتوانیم در ازای آن خودرو وارد کنیم. بنابراین به نظر من واردات نسبت به قبل افزایشی نخواهد داشت. در این میان اینکه اشخاص حقیقی بتوانند به این حوزه ورود پیدا کنند هم بعید به نظر می‌رسد.

حدادی اظهار کرد: در عمل هیچ اتفاقی برای بازار خودرو نمی‌افتد و انحصار باقی خواهد ماند. اما این طرح برای قطعاتی‌ها خبر خوبی است و در بلندمدت تاثیرات مثبت عملیاتی برای آن‌هاخواهد داشت.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه