ارسال به دیگران پرینت

واریز یارانه 3 برابری در جیب سرپرستان خانواده

جزئیات جدید دریاره یارانه از حذف یارانه نقدی تا پرداخت یارانه 800 هزار تومانی را در سایت رصد اقتصادی مطالعه کنید.

واریز یارانه 3 برابری در جیب سرپرستان خانواده

به گزارش پایگاه خبری رصد اقتصادی: یارانه سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرده است . یارانه به دو صورت نقدی و غیرنقدی برای مردم هزینه می شود . یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار ریخته می شود . جزئیات و شایعات زیادی در مورد افزایش یارانه ایجاد می شود . در ادامه جزئیات جدید از پرداخت یارانه را می خوانید .

زمان پرداخت یارانه 200 هزار تومانی

پیگیری ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها و نیز وزارت رفاه انجام شده و یک منبع آگاه از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت هنوز در این باره دستوری دریافت نشده است. وزارت رفاه نیز در پاسخ به این سوال که داستان یارانه 200 هزار تومانی چیست و چه زمانی پرداخت می‌شود؟ گفت: به محض اینکه دستور به وزارتخانه ابلاغ شود، اجرای آن عملی خواهد شد و باید منتظر ماند تا دستور ابلاغ شود.

یارانه نقدی آذرماه ۸۰۰ هزار تومان می‌شود؟

هنوز مشخص نیست دولت سیزدهم می‌خواهد یارانه نقدی را افزایش دهد یا نه. اما یکی از برنامه‌های انتخاباتی رئیسی پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی از آذر ماه به دهک‌های کم درآمد بود. حالا در آستانه آذر ماه، معاون اقتصادی رئیسی گفته خبر خوبی در راه است. آیا یارانه‌ها از آذر زیاد می‌شود؟

اظهارات مقامات دولت سیزدهم درباره افزایش یارانه نقدی مبهم است. برخی می‌گویند یارانه نقدی تاثیری در معیشت مردم ندارد و برخی می‌گویند احتمال افزایش یارانه نقدی زیاد است.

اما مهم‌ترین وعده در این باره را ابراهیم رئیسی داده بود. او در زمان انتخابات، از شش برنامه برای بهبود معیشت مردم رونمایی کرده بود که مهم‌ترین آن کاهش تورم و اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار بود.

براساس وعده رئیسی، قرار بود پنج دهک اول جامعه مشمول یارانه جدید شوند. در این طرح یارانه ماهانه دهک‌های اول، دوم و سوم ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده بود. یعنی یارانه یک خانوار چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان می‌شد.

یارانه خانوارهای دهک چهارم و پنجم هم در این طرح به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسید. یعنی یارانه ۶۰۰ هزار تومانی. بر اساس این طرح قرار بود یارانه‌ها از ابتدای آذرماه تغییر کند.

به عبارتی وعده رئیسی پرداخت کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی از ابتدای آذرماه بود. وعده‌ای که اگر اجرایی شود، یارانه پنج دهک اول جامعه باید از ماه آینده چهار تا پنج برابر شود و افراد به جای دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی، یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی بگیرند.

البته همزمان با روی کار آمدن دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود یارانه نقدی تاثیری در بهبود معیشت مردم ندارد. گفته‌ای که نشان می‌داد احتمالا ماجرای افزایش یارانه نقدی در این دولت منتفی است.

اما روز گذشته محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که مردم در آذر منتظر اخبار خوبی باشند. اگرچه مشخص نبود خبر خوب محسن رضایی چیست، اما چون او درباره معیشت مردم صحبت کرده بود یکی از مهم‌ترین گمانه‌هایی که مطرح میشد این بود که احتمالا قرار است یارانه نقدی افزایش پیدا کند و یا اینکه دولت کارت رفاهی به مردم بدهد.

علاوه بر این یارانه‌ها به طور ثابت دولت باید یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی را نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. مبلغ یارانه معیشتی براساس تعداد اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.مبلغ یارانه نقدی نیست به طور ثابت به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

خداحافظی قطعی خانوارها با یارانه نقدی

اواخر دهه ۸۰ بود که یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی به ازای هر نفر از اعضای خانواده برای اولین بار به حساب سرپرستان خانوار واریز شد حال یک دهه از این موضوع می‌گذرد، اما در مبلغ یارانه‌ها کوچک‌ترین تغییری ایجاد نشده است و با توجه به نرخ تورم در کشور و مسائل اقتصادی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند یارانه ۴۵ هزار تومانی تاثیر چندانی در بهبود قدرت خرید و وضعیت معاش خانوار ندارد.

تیر ماه امسال بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کسانی که سال ۱۳۹۳ از ثبت نام یارانه‌ها جا مانده یا افرادی که خانواده آن‌ها یارانه‌بگیر نبوده، اما با ازدواج از خانواده جدا شده‌اند، می‌توانند طبق شرایطی که اعلام خواهد شد برای ثبت نام اقدام کنند. چند هفته پس از این اطلاعیه خبری مبنی بر آغاز پیش ثبت نام جاماندگان یارانه دست به دست شد، اما زمانی که متقاضیان به سایت برای ثبت نام مراجعه کردند هیچ درگاه و گزینه‌ای برای ثبت اطلاعات آن‌ها وجود نداشت در پی مشکلات ایجاد شده برای جاماندگان یارانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این خبر را تکذیب و اعلام کرد در حال حاضر هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام یارانه نقدی توسط این وزارتخانه اعلام نشده است.

شهریور ماه بود که عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که هنوز تصمیمی درباره یارانه و تغییر مبلغ آن گرفته نشده است او علت تاخیر در این موضوع را نبود طراحی‌های لازم برای انجام این کار اعلام کرد و گفت زمان بندی دقیقی از این موضوع قابل ارائه نیست.

به اولین ماه پاییز که رسیدیم وزیر اعلام کرد بحث‌های زیادی درباره یارانه‌های نقدی در حال مطرح شدن است، اما باز هم هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است او همچنین از حذف ۳ دهک بالای درآمدی بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد، اما با وجود اقدامات دولت قبل به دلیل کامل نبودن  بانک‌های اقتصادی  هنوز اطلاعات کامل در دست وزارتخانه نیست و نمی‌توانیم فرایند حذف و اضافه را آغاز کنیم.

حذف یارانه این خانوارها از سال آینده در دستور کار

محمدحسن متولی‌زاده امروز در حاشیه مراسم آغاز برنامه سراسری بهینه‌سازی و تعمیرات شبکه‌های توزیع برق در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان اجرای حذف یارانه مشترکان پرمصرف برق اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و تعداد محدودی از مشترکان هستند که بالای الگو مصرف دارند و تعداد بسیار محدود دیگری وجود دارند که بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند، سیاست‌های اخیر وزارت نیرو بر این است که برای این دسته از مشترکان تمهیداتی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: براساس آخرین تصمیمات اخذ شده قرار شده تا یارانه انرژی به مشترکان پرمصرف تعلق نگیرد و این موضوع را از قبل از اجرا اعلام خواهیم کرد اما پیش بینی ما این است که این طرح از سال آینده اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به سوال ایسنا درباره بیشترین قبضی که تاکنون صادر شده است، اظهار کرد: بهتر است از این دید به این موضوع نگاه شود که ۲۵ میلیون مشترک از ۳۰ میلیون مشترک به طور متوسط زیر ۳۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند و تمرکز ما روی مدیریت و کنترل مشترکان پرمصرف است.

به گفته متولی‌زاده اگر ۱۵ درصد مشترکان که بیش از الگو مصرف می‌کنند و مصرف انرژی آنها معادل ۸۵ درصد دیگر است، مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دهند، هیچ‌گونه خاموشی در کشور اعمال نمی‌شود.
وی با بیان این‌که اولویت اصلی ما در صنعت برق استفاده از گاز طبیعی است، اظهار کرد: اگر در تامین گاز با محدودیت روبه‌رو شویم، برای جلوگیری از خاموشی از سوخت مایع جایگزین استفاده خواهیم کرد. با توجه به این‌که سوخت مایع برای نیروگاه‌ها هزینه بیشتری دارد وزارت نیرو نیز تمایل استفاده از این نوع سوخت را ندارد.

متولی‌زاده با بیان این‌که در همین راستا به دنبال اجرای سیاست‌هایی برای کاهش مصرف گاز و تقاضا از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستیم، گفت: تاکنون برای کاهش مصرف سوخت اقدامات موثری صورت گرفته و همکاری بسیار خوبی بین وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این‌که در دولت سیزدهم هماهنگی بسیار خوبی بین وزارتخانه‌ها صورت گرفته که امیدواریم مردم از این هماهنگی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: با افزایش هماهنگی‌ها و همکاری مردم در این حوزه نه تنها میزان رفاه خانواده‌ها افزایش می‌یابد بلکه منافع آن نیز عاید کشور می‌شود.

وی با اشاره به طرح بهینه‌سازی و تعمیرات شبکه‌های توزیع برق اظهار کرد: از این طریق روزانه ۱.۵ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود و ما این اعتقاد را داریم که اقدامات بهسازی می‌تواند کاهش هزینه‌های کشور را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص میزان مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها گفت: با توجه به سرد شدن هوا تا ۱۰۰ میلیون لیتر میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده است.

متولی‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر از نظر ظرفیت‌ نیروگاهی با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم، گفت: حجم قابل توجهی از نیروگاه‌ها بلااستفاده است و اکنون تنها با مساله تامین سوخت نیروگاه‌ها مواجه هستیم و زمانی که سوخت گاز کم باشد از سوخت جایگزین استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه میزان درآمد عائد صنعت برق به ازای اصلاح تعرفه‌ها شده است، اظهار کرد: تمرکز صنعت برق روی اصلاح مصرف است نه موضوع درآمد بنابراین از نظر درآمدی به این مساله توجه نمی‌شود و با توجه به این‌که سال اول این مساله بوده، اثرات آن حتما در دوره‌های بعدی بروز می‌کند اما در حال حاضر تعداد مشترکان پرمصرف در کشور سیر نزولی دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر در ایران بیشترین یارانه انرژی را صرف می‌کنیم که یکی از موضوعات آن ارزان بودن انرژی در کشور است و خوشبختانه هماهنگی که بین وزارتخانه‌ها به وجود آمده می‌تواند موجب کاهش مصرف انرژی در کشور شود.

خاموشی روشنایی معابر و تونل‌ها

مدیر عامل توانیز همچنین گفت که در این طرح روشنایی معابر و تونل های بین شهری بصورت یک در میان خاموش خواهد شد، به نحوی که هم روشنایی تامین و هم در مصرف سرخت صرفه جویی شود، مصرف برق هر پایه روشنایی معابر معادل برق مصرفی یک خانوار است، بنابراین خاموش کردن هر یک پایه امکان تامین برق پایدار یک خانوار را فراهم می کند.

متولی زاده با اشاره به این که زمستان سال گذشته مصرف گاز کشور به در بخش خانگی به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید، گفت: هدف از اجرای مانور امروز، مدیریت مصرف سوخت است که تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در فصل سرد سال به دلیل افزایش مصرف، تحویل گاز به نیروگاه ها اولویت ندارند و به همین دلیل صنعت برق با انجام این مانور در صرفه جویی پیشگام شده است.

متولی زاده اضافه کرد: ظرفیت تولید برق در این ایام آزاد است اما به دلیل محدودیت تأمین گاز و جلوگیری از ایجاد هزینه بیشتر در مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها،   این اقدام سراسری انجام می شود.

متولی زاده برآورد صورت گرفته در صرفه جویی  ۱.۵ میلیون لیتری گازوئیل در روز با اجرای این طرح خبر داد و گفت: پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر تأمین منابع مالی طرح های بهینه سازی سوخت و انرژی، از محل سوخت صرفه جویی شده در دست بررسی است.

وی همچنین خواستار اطلاع رسانی کامل و همکاری شهرداری ها و پلیس راهور در اجرای برنامه سراسری بهینه سازی شبکه های توزیع و روشنایی معابر شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه